صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / «ویلا» و «کافه» به‌ جای درختان «میوه»
«ویلا» و «کافه» به‌ جای درختان «میوه»

«ویلا» و «کافه» به‌ جای درختان «میوه»

کاشمر؛ شهری که زمانی به دلیل داشتن باغات و میوه‌های متنوعش به شربتخانه خراسان مشهور بود و کشاورزان منطقه برای داشتن محصول با کیفیت بهتر تلاش بسیاری داشتند و هر کسی اجازه ورود به این باغات را نداشت اما حالا چند سالی است که حریمی وجود ندارد و برخی از مردم برای کشیدن قلیان به کافه‌هایی که نابه‌جا و قارچ‌وار در محل باغات راه‌اندازی شده، می‌روند.

ویلاسازی - کاشمر

به گزارش کسب و کار نیوز، در چند سال اخیر به جای درختان میوه در بسیاری از باغات مسیر جاده کاشمر به مشهد یا کافه سبز می‌شود و یا شاهد ساخت و سازهای بسیاری برای ویلاسازی هستیم که البته در این رابطه دادستان کاشمر به متخلفان هشدار داده است.

اولتیماتوم دادستان به متخلفان

در همین خصوص دادستان کاشمر به ایسنا گفت: تشکیل غیرمجاز قلیان‌سراها و همانند آن در خارج شهر و داخل باغات شخصی افراد از نظر امنیتی، اجتماعی، اخلاقی و دیگر مسائل بسیار حائز اهمیت است. در قلیان‌سراهای غیرمجاز اقدامات غیراخلاقی و به تبع نزاع‌ها و درگیری‌ها فیزیکی اتفاق می‌افتد.

غلامرضا طالعی افزود: پیشگیری از تشکیل و فعالیت مجموعه‌های غیرمجاز و کنترل و نظارت بر فعالیت مجموعه‌های مجاز به دلیل مسائل بهداشتی ضروری است.

دادستان کاشمر اظهار کرد: اکنون در شهرستان شاهد تشکیل قلیان‌سراها و کافه‌های غیرمجازی هستیم که با احداث ساختمان و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی همراه است. بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی بدون اخذ مجوز جهاد کشاورزی جرم بوده و برای این اقدام مجازات در نظر گرفته شده است.

طالعی افزود: بر اساس قانون در برخی موارد جهاد کشاورزی باید برای تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی بدون مجوز به طور مستقیم و فوراً وارد شود و نسبت به قلع و قمع مستحدثات اقدام کند و در برخی موارد نیز ضمن تشکیل پرونده و صدور حکم قضایی توسط دادگاه صالح اقدام کند.

 دادستان کاشمر گفت: هرچند تاکنون اقدامات خوبی برای شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز صورت گرفته است، اما با توجه به این که مسئول و متولی اصلی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی جهاد کشاورزی است در همین راستا وظایف جهاد کشاورزی در قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی مشخص و  مطالبه شده است.

وی افزود: اگر بعداً مشاهده شود ملکی به صورت غیرقانونی تغییر کاربری یافته و اعلام نشده به طور قانونی مطالبه‌گری کرده و در این خصوص به تمام مسئولان ذیربط اعلام کرده‌ایم. در صورت هرگونه سهل‌انگاری با مسئول مربوطه برخورد و رسیدگی قانونی می‌شود، در هر ملک زراعی و باغی در مستثنیات و غیر مستثنیات به هیچ عنوان حق ساخت و ساز و تغییر کاربری وجود ندارد و ممنوع است مگر با مجوزی که جهاد کشاورزی صادر می‌کند.

 وی همچنین از شناسایی تمامی واحدهای املاکی که در شهر فعالیت دارند و به طور غیر مجاز اقدام به خرید و فروش باغ ویلاها می‌کنند، خبر داد و افزود: اگر در این خصوص پرونده‌ای در دادسرا مطرح شود به عنوان دادستان درخواست مجازات تکمیلی و بستن بنگاه‌های املاک را خواهیم داشت.

کابوس تلخ ویلاسازی

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بیان کرد: اراضی کشاورزی فقط برای کشاورزی به بهره‌برداران واگذار شده و هرگونه اقدام دیگر باید با مجوز باشد. بسیاری از اراضی کشاورزی در اطراف و حریم شهر هستند که جزء اراضی منابع طبیعی و یا مربوط به راه و شهرسازی هستند و برخورد لازم را باید اداره مربوطه داشته باشد.

سید ابوالقاسم موسوی افزود: به همه بهره‌برداران اعلام شده قبل از هرگونه تغییر کاربری که منجر به دیوارکشی و یا ویلاسازی در داخل قطعات زراعی و باغی شود باید با هماهنگی باشد اما برخی افراد سودجو قبل از گرفتن مجوز و دانسته یا ندانسته اقدام به احداث بنا می‌کنند.

وی گفت: ویلاسازی‌های صورت گرفته در حریم شهر کاشمر در اراضی مسثنیات و کشاورزی نیست و بیشتر در اراضی راه و شهرسازی است. در گذشته چاه‌هایی در منطقه حفر شده و اراضی تحت شرب این چاه‌ها باید حتماً واگذار می‌شد اما روند واگذاری به کشاورزان تکمیل نشد و بدون واگذاری اقدام به کشت در اراضی منابع طبیعی کردند از سویی چون زمین به‌طور کامل واگذار نشده این افراد خلاف کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر افزود: در داخل محدوده شهر و روستا اگر تخلفی صورت گرفته باشد، نمی‌توانیم وارد شویم مگر این که جزء اراضی مستثنیات یا اراضی کشاورزی که از قبل سند مشاء یا قطعی داشته‌اند، باشند.

وی بیان کرد: اکنون در ابتدای محور کاشمر به شادمهر شاهد ساخت و ساز و تغییر کاربری بسیاری از باغات و اراضی کشاورزی به کافه هستیم اما چون اراضی منابع ملی هستند که تحویل راه و شهرسازی شده فقط اعتراض کرده‌ایم. ما وقتی می‌توانیم وارد شویم که روند واگذاری زمین به باغدار تکمیل شده باشد، هرچند برای ساخت و سازها و احداث کافه‌ها در باغات پروانه صادر شده اما احداث آن خلاف است.

موسوی گفت: هر هکتار زمین که از بین می‌رود غذای ۲۰ نفر به خطر می‌افتد اما در اطراف کاشمر و حریم شهر شاهد رشد فزاینده و قارچ گونه ویلاسازی هستیم که باید جلوی آن گرفته شود. از سویی متخلفان از بهترین آب با بهترین کیفیت در اطراف شهر استفاده می‌کنند اما محصول آن‌چنانی که باید در امنیت غذایی مردم تأثیر داشته باشد، تولید نمی‌کنند.

وی عنوان کرد: برخی از تغییر کاربری‌ها توسط روسا و کارمندان ادارات رخ می‌دهد، به‌رغم این که برخی تغییر کاربری‌ها دیوارکشی است اما اگر باغ بالای ۲٫۵ هکتار و سن آن بالای ۵ سال باشد فقط مجوز دیوارکشی می‌توان صادر کرد در غیر این صورت دیوارکشی تغییر کاربری محسوب می‌شود.

وی هرگونه ویلا سازی در باغات را ممنوع ذکر کرد و گفت: در اراضی کشاورزی بیشتر برخوردها در همان ابتدا صورت می‌گیرد و اگر با اخطار بازهم به تخلف ادامه دادند از طریق مراجع قضایی اقدام خواهیم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر اظهار کرد: بیشتر فرصت‌طلبان در روزهای تعطیل برای قطعه‌بندی و تغییر کاربری اقدام می‌کنند. متاسفانه برخی کارمندان بازنشسته خود ما اقدام به تغییر کاربری باغات می‌کنند وقتی هم که برخورد می‌کنیم ناراحت می‌شوند.

موسوی گفت: واگذاری زمین‌های کشاورزی کاشمر با هدف ویلاسازی و احداث کافه در حالی رشد روز افزون خود را ادامه می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد از مساحت ۳۳۰ هزار هکتاری شهرستان را اراضی کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل داده است.

تشکیل ۱۸۰ پرونده قضایی

در ادامه رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر اظهار کرد: اگر باغات بالای ۲۵ هزار متر باشد، موافق هستیم باغ باقی بماند ولی وقتی به قطعات کوچک ۵۰۰ تا هزار متر تبدیل می‌شود چون درآمدزایی ندارد تبدیل به باغ ویلا می‌شود.

 علیرضا بخشی افزود: تغییر کاربری‌ها در حریم شهر به درخواست متقاضی و با مجوز شهرداری انجام می‌شود. تاکنون در محدوده شهر حدود ۱۸۰ پرونده قضایی تشکیل شده که تقریبا ۵۰ تا ۶۰ پرونده علیه ما و ۳۰ پرونده به نفع ما صادر شده و باقی در دست پیگیری است.

 وی بیان کرد: شهرداری متولی حفظ حریم بوده و هرگونه تغییر کاربری در محور کاشمر تا میدان فرودگاه را شهرداری باید برخورد کند. بر اساس قانون حتی شهرداری هم این اجازه را ندارد به باغاتی که از آن‌ها محصول برداشت می‌شود، مجوز تغییر کاربری بدهد.

 رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر افزود: از ابتدای امسال در خصوص تصرفات اراضی ملی حدود ۴۰ پرونده تشکیل شده است از سویی طولانی بودن پیگیری پرونده‌ها توسط دستگاه قضا برای صدور حکم مشکل‌ساز شده است.

 وی بیان کرد: در پشت بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) هم که شاهد ویلاسازی‌های بسیاری هستیم در اراضی ملی هستند و باید برخورد شود.

 بخشی عنوان کرد: به‌رغم این که شروع تصرفات و تغییر کاربری باغات از پشت دانشگاه آزاد بود اما اکنون بیشتر در محور کاشمر به شادمهر اتفاق می‌افتد. هرگونه تغییر کاربری باید با تصمیم جهاد کشاورزی و کمیسیون مربوطه باشد، راه و شهرسازی در تغییر کاربری هیچ‌گونه دخالتی ندارد.

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر ادامه داد: زمین‌های ابتدای جاده مشهد از قدیم باغ بوده ولی چون شهرداری متولی احداث باند دوم ۸٫۵ کیلومتر از محور کاشمر به شادمهر است و از سویی این زمین‌ها در حریم هستند، شهرداری برای تسهیل امتیازاتی از جمله تغییر کاربری به صاحبان زمین‌ها را داده است.

وی بیان کرد: تا میدان فرودگاه در محور کاشمر به شادمهر جزء حریم شهری شده و شهرداری در قبال زمین‌هایی که گرفته امتیازاتی از جمله تغییر کاربری و مجوز دیوارکشی را داده است.

گزارش از: جواد افتخاری خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.