صفحه اصلی / اصناف / هزینه میلیونی هفت سین های لاکچری
هزینه میلیونی هفت سین های لاکچری

شرکت‌های خدمات طراحی هرچقدر که تیغشان ببرد برای نوروز قیمت تعیین می کنند

هزینه میلیونی هفت سین های لاکچری

سفره هفت سین یکی از با اهمیت ترین رسوم آغاز سال جدید برای ایرانیان است. اهمیت این موضوع به قدری است که ایرانی ها در هر کجای دنیا باشند برای شروع سال جدید سفره هفت سین می چینند و نوروز را در کنار آن جشن می گیرند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در سالهای اخیر و تغییر ماهیت چینش سفره هفت سین از سنتی به لاکچری موجب شده تا هزینه های زیادی صرف خرید وسایل مورد نیاز آن شود. ظروف گران قیمتی در چند سال اخیر برای سفره هفت سین استفاده می شود که قیمت هر کدام از آنها میلیونی است. بنابر گزارش های منتشر شده سفره‌های هفت سین آماده قیمت‌های متفاوتی از ۳۰ تا ۱۰ هزار تومان دارند. با این حال هر کدام از اقلام سفره هفت‌سین به طور جداگانه هم فروخته می‌شوند.یکی از اقلام مربوط به سفره هفت سین تخم مرغ رنگی استف که هر عدد بین ۲ تا ۴ هزار تومان قیمت دارد. با این حال تخم‌مرغ رنگی ۵ هزار تومانی هم در بازار دیده شده است. ماهی قرمز هم که جزئی از سفره هفت سین است، این روز‌ها خوب فروخته می‌شود. قیمت ماهی قرمز با توجه به اندازه آن از ۲ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۲ هزار تومان ادامه دارد.تنگ ماهی نیز از جمله اقلامی است که به وفور فروخته می‌شود. قیمت یک تنگ ماهی بسته به شفافیت شیشه یا نوع طراحی آن بین ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان است. سمنو دیگر عضو سفره هفت‌سین است که قیمت یک کیلو سمنوی اعلا در بازار بین ۶ تا ۸ هزار تومان است. سبزه‌های کوچک و بزرگ هم از ۵ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارند؛ همچنین قیمت هر کیلو سنجد حدود ۱۲ هزار تومان برآرود می‌شود.

هر بته سیر خشک‌شده تزئینی هم بین ۳ تا ۵ هزار تومان فروخته می‌شود؛ به علاوه هر کیلو سیب قرمز که جزء دیگری از سفره هفت سین است نیز به طور متوسط ۳۵۰۰ تومان قیمت دارد. گفتنی است، قیمت‌ها برای ظروف سفره هفت سین سفالی از رقم ۳۰ هزار تومان آغاز می‌شود که بیشتر این کالا‌ها از جنس سفال بوده و در مقایسه با سایر کالا‌های مشابه تزئینات کمتری دارد، ظروفی هفت سین از جنس برنج ۶ عدد ۸۰ هزار تومان قیمت گذاری شده که این وسایل با توجه به رنگ و جنسشان مخاطبان خاص خود را دارد، مجموعه هفت سین سرامیکی مدل پایه دار به قیمت ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که تفاوت قیمت آن بیش از هر چیز در جنس آن نهفته است، ظروف هفت سین سفالی میناکاری شده ۲۸۴ هزار تومان و همین ظروف با میناکاری بیشتر به قیمت ۵۴۳ هزار تومان قیمت گذاری شده است.  همچنین در بین این شلوغی‌ها دیزانیر‌ها نیز درآمد خوبی به جیب می‌زنند و برای چیدن یک سفره هفت سین از ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بسته به مدل و طراحی از مشتری دریافت می‌کنند. حال با در کنار هم قرار دادن تمامی این هزینه‌ها برای پهن کردن سفره هفت سین باید حداقل ۶۰ هزار تومان و حداکثر یک میلیون تومان هزینه کرد که این رقم برای خانوار‌های دهک‌های پایین در نظر گرفته شده، زیرا با چرخی در خیابان‌های بالای شهر هزینه پهن کردن یک سفره هفت سین حتی به ۵ میلیون تومان هم می‌رسد.

همه قدرت خرید اقلام و اجناس مورد نیاز در شب عید را ندارند

محمد عقیلی، جامعه شناس

سفره هفت سین شاید مهم ترین بخش از تغییر سال و تغییر فصل برای ما ایرانی ها باشد که در سالهای اخیر دستخوش اتفاقات بسیاری شده است. هفت سین های امروزی هیچ شباهتی با هفت سین های سنتی قدیمی ندارند و هر کدام قیمت شان بیشتر باشد لاکچری تر هستند و بیشتر به چشم می آیند. مهم ترین بخش از سفره هفت سین که بخش زیادی از هزینه ها را هم در بر می گیرد ظروف این سفره است که در این چند سال قیمت های بالایی برای آن تعیین شده است. استقبال از این ظروف نیز کم نبوده و میزان فروش و استفاده خانواده ها از آن نشان دهنده اقبال ظروف گران و میلیونی در بازار عید دارد. متاسفانه این روزها چیدن سفره هفت سین این روزها به یک تشریفات هزینه بر، برای برخی خانواده ها تبدیل شده و اشتغالزایی هم کرده است.

شرکت‌های خدمات طراحی و اجرای سفره هفت‌سین که این روزها همانند پزشکان بنام و معروف، برای ویزیت مدت ها در صف انتظار باشید از پر بودن وقت‌ در چیدن سفره هفت‌سین‌تان می گویند و وقت شان را برای طبقات بالای شهر می‌گذارند وهر کدام از این شرکت‌ها هرچقدر که تیغشان ببرد برای سفره‌های هفت سین قیمت تعیین می کنند. این شرکت ها همانطور که اشاره شد بیشتر در مناطق متمول و بالا شهر تاسیس شده اند و در چند سال اخیر تعداد آنها افزایش قابل ملاحظه ای نیز داشته است. تقاضا هم برای این مدل کسب و کارها در مناطق مرفه نشین بیشتر است و هزینه های از این دست بسیار صورت می گیرد. این در حالی است که در شرایط حال حاضر در سایه کمبود نظارت مسئولان، مردم از گرانی های موجود در بازار رنج می برند و همه قدرت خرید اقلام و اجناس مورد نیاز در شب عید را ندارند. از طرفی دیگر برخی با هزینه های میلیونی تنها سفره هفت سین خود را می چینند.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.