صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / شرایط، مدارک و شیوه ثبت شرکت های دانش بنیان در ایران
شرایط، مدارک و شیوه ثبت شرکت های دانش بنیان در ایران

همه آنچه برای ثبت و تاسیس شرکت دانش بنیان نیاز دارید:

شرایط، مدارک و شیوه ثبت شرکت های دانش بنیان در ایران

شرکت های دانش بنیان، یکی از روش های کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری بوده که بر خلاف روش های سنتی، اکثر مدیران و کارکنان آن را متخصصان رشته یا رشته های گوناگون دانشگاهی در حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی و پزشکی تشکیل می دهد و از نظر قانون، شرایط خاصی برای ثبت و راه اندازی و تاسیس و فعالیت و اعطای تسهیلات مادی از نظام دولتی و بانکی کشور دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز، شرکت یا مؤسسه دانش بنیان، مجموعه ای خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان و بر اساس معیارهای مورد نظر، به تأیید کارگروه  ارزیابی وتشخیص صلاحیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران می‌رسد.

شرایط کالاها و خدمات دانش بنیان مورد تایید چیست؟

تولید کالاهای دانش بنیان، یکی از معیارهایی است که در فرایند ارزیابی و شناسایی شرکت‌های دانش بنیان مورد توجه قرار می گیرد و لذا برای این منظور فهرستی از مصادیق کالاها و خدمات دانش‌بنیان تهیه و مبنای عمل قرار گرفته است.

کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌­های بالا یا متوسط به بالا باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی یا دانش فنی فرآیند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی:

-به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد. -نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه، توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد. منجر به ایجاد خواص یا -کارکردهای پیچیده‌ای در محصول، شده باشد.
-با توجه به میزان پیچیدگی دانش فنی، کالا یا خدمت حائز معیارهای بند ۱-۱، مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱ یا سطح ۲، در نظر گرفته می­‌شوند.

خدمات زیر، بعنوان خدمات دارای معیار بند ۱-۱، پذیرفته می­‌شود:

الف- خدمات فنی در زمینه «دانش ‌فنیو طراحی» بر روی «کالا یا خدمت حائز معیارهای بند ۱-۱»

ب- خدمات جانبی «نصب، تعمیر و نگهداری تخصصی» مرتبط با «کالا یا خدمت حائز معیارهای ماده ۱ و ساخته شده توسط شرکت متقاضی»

ج- خدمات ارایه شده با استفاده از «تجهیزات یا فرآیندهای در سطح «فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح ۱»، حائز معیارهای ماده ۱ و ساخته شده توسط شرکت متقاضی»

البته صرفا تولید یکی از کالاوخدمات دانش بنیان دلیل برتایید کل شرکت نیست. مطابق با آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌ بنیان شرکت متقاضی باید دانش فنی طراحی یا توسعه کالاها/خدمات دانش بنیان، یا دانش فنی طراحی یا تغییر اساسی فرایند تولیدِ پیچیده آنها را مبتنی بر فعالیت‌ های تحقیق و توسعه، کسب کرده باشد و سایر معیارهای مندرج در آیین نامه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را احراز نماید.

مراحل ثبت نام شرکت­‌ها برای دانش بنیان شدن چیست؟
در ابتدا شرکت می بایست به سایت دانش بنیان مراجعه کرده و پس از مطالعه آئین‌ ­نامه­‌ها و قوانین و در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آئین نامه در قسمت «مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجراء»، در سامانه ارزیابی شرکت‌­ها و موسسات دانش‌­بنیان ثبت نام نمایند.
شرکت‌­ها و موسسات باید بصورت عادی در اداره کل ثبت شرکت‌­های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شوند و در هنگام ثبت، هیچ تفاوتی بین شرکت­‌ها وجود ندارد. شرکت‌های متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان یا ارایه نمونه آزمایشگاهی (برای شرکت‌های نوپا)، بر مبنای آیین‌­نامه مصوب کارگروه، ارزیابی شده و برای یک مدت محدود می­‌توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند و برای تمدید زمان استفاده از مزایای قانون، باید دوباره ارزیابی شوند.

آیا دانشگاه‌­ها امکان مشارکت در تأسیس و اداره شرکت­‌های دانش بنیان را دارند؟
بر اساس ماده ۴۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب ۴/۱۲/۹۳،  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (دولتی و غیردولتی) مجازند با ایجاد و مشارکت در شرکتهای دانش‌بنیان که حداکثر چهل ‌و نه درصد (۴۹%) سهام آن متعلق به دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و دیگر واحدهای دولتی و مابقی سهام متعلق به اعضای هیأت‌‌‌‌علمی و دانشجویان و سایر سهامداران بخش خصوصی است، نتایج تحقیقات اعضای هیأت‌‌‌‌علمی و دانشجویان خود را تجاری‌سازی نمایند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.