صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / بارزانی: کردهای سوریه با دمشق مذاکره کنند/ واشنگتن برنامه روشنی در مورد منطقه ندارد
بارزانی: کردهای سوریه با دمشق مذاکره کنند/ واشنگتن برنامه روشنی در مورد منطقه ندارد

بارزانی: کردهای سوریه با دمشق مذاکره کنند/ واشنگتن برنامه روشنی در مورد منطقه ندارد

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق از کردهای سوریه خواست با دولت این کشور به مذاکره نشسته و در چارچوب سوریه متحد به راه حلی دست یابند.

image.png

به‌ گزارش ‌ایسنا، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با سایت خبری “المانیتور” آمریکا گفت‌: واشنگتن برنامه روشنی درباره سوریه و منطقه ندارد و حضورش در منطقه تنها مرتبط با شکست گروه تروریستی داعش بوده و این همان هدف اصلی آنها از مداخله است. دولت سوریه همچنان پا برجاست و کردهای این کشور اگر خواهان حقوق معینی هستند، باید با این دولت گفت‌وگو کنند.

بارزانی با بیان اینکه منفعت عراق در این است که سوریه از ثبات برخوردار باشد، تصریح کرد، روس‌ها می‌توانند بازیگران اصلی در مذاکرات بین کردها و دولت سوریه باشند.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق هشدار داد که هر نوع ورود ترکیه هیچ راه حلی را فراهم نخواهد کرد.

همچنین عمر اوسی، عضو پارلمان و رئیس طرح ملی کردها در مصاحبه با روزنامه‌ الوطن در خصوص مذاکرات بین طرف‌های کرد در شمال سوریه و دولت این کشور و نیز وجود دو دور از مذاکرات گفت‌: ورود آمریکا موجب تخریب این گفت‌وگوها شده است، چرا که واشنگتن کردها را تهدید و اعلام کرده در صورت ادامه این گفت‌وگوها به ترکیه برای اجرای جاه‌طلبی‌های خود چراغ سبز نشان خواهد داد.

اوسی با درخواست از طرف‌های کرد برای آنکه به دولت خود تکیه کنند به جای آنکه وابسته طرح‌های آمریکا باشند، عنوان داشت، تنها راه برقراری امنیت برای آنها همان گفت‌وگو با دولت سوریه و کنترل مجدد ارتش این کشور بر مرزهاست.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات، خاطرنشان کرد: رایزنی‌ها قطع نشده اما امید است که دیدارهای مستقیمی صورت بگیرد. کردها بخشی از ملت سوریه و بخشی از این کشور هستند.

در همین حال، هفرین خلف، دبیر کل حزب “سوریه المستقبل” نیز دستیابی به راه‌حلی برای بحران سوریه را تنها به دست خود سوری‌ها و از طریق گفت‌وگوی سوری ــ سوری مورد توافق تمامی مردم این کشور عنوان کرد.

همچنین منابع آگاه کرد از محتوای دیدار دبیر کل “حزب دموکرات پیشرفته” در سوریه و سفیر سابق آمریکا در بحرین گفتند که در این دیدار موضع احزاب کرد درباره “منطقه امن” مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته این منابع، هدف واشنگتن از این اقدامات دستیابی به توافق با همه گروه‌های شرق فرات پیرامون “منطقه امن” است و هیچ‌ توافق‌نامه‌ نهایی درباره مکانیزم این منطقه و زمان ایجاد آن منعقد نشده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.