صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ابلاغ شیوه‌نامه جذب و پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد
ابلاغ شیوه‌نامه جذب و پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد

ابلاغ شیوه‌نامه جذب و پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، شیوه‌نامه جامع جذب و پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی را ابلاغ کرد.

دانشجویان خارجی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی «شیوه‌نامه جامع جذب و پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی» را به رؤسا، معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاونان دانشجویی و فرهنگی واحدها و مراکز دانشگاهی ابلاغ کرد.

متن کامل این شیوه نامه به شرح ذیل است:

مقدمه

امروزه انتقال دانش و تجربه از نسلی به نسل دیگر از مرز کشورها فراتر رفته و ارتباطات فرهنگی و علمی بین‌المللی در پیشبرد اهداف و سیاست‌های کلان جوامع، ضرورتی عینی و اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود.

به منظور اعتلای نام «جمهوری اسلامی ایران» و کسب جایگاه واقعی نظام آموزش عالی در سطح بین‌الملل و معرفی بیش از پیش دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مراکز مهم آموزش عالی کشور و همچنین به استناد بندهای «ح» و «ط» ماده ۲۰ قانون برنامۀ پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مجاز بودن دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی به پذیرش دانشجوی خارجی با دریافت شهریه و در موارد خاص به منظور ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی و با تصویب هیأت امنا بدون دریافت شهریه یا با تخفیف و همچنین با استناد به سند استراتژیک حوزه بین‌الملل دانشگاه مصوب در هیأت امنای مرکزی دانشگاه (مورخ ۹۷/۵/۷) و همچنین مصوب هیأت رئیسه دانشگاه (مورخ ۹۶/۱۲/۲۱)، این شیوه‌نامه تدوین و ابلاغ می‌گردد.

تعریف:

دانشجوی غیرایرانی(پذیرش از طریق بررسی پرونده تحصیلی متقاضی-سامانهfstudent.iau.ir ): تبعه غیرایرانی است که مدرک تحصیلی پایه خود را از کشور دیگری اخذ کرده و پذیرش آن در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به سوابق تحصیلی صورت خواهد گرفت و کلیه هزینه‌های تحصیلی اعلام شده از سوی دانشگاه، توسط وی تأمین شود و مجاز به شرکت در آزمون‌های سراسری یا بدون آزمون مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه نمی‌باشد.

دانشجوی غیرایرانی پذیرفته شده از طریق مرکز سنجش و پذیرش: تبعه غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران و دارای اقامت قانونی که مدارک تحصیلی پایه را از مدارس یا مراکز آموزشی معتبر در جمهوری اسلامی ایران اخذ نموده است، مجاز به شرکت در آزمون‌های سراسری و رشته محل‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد.

شورای گسترش و سیاست‌گذاری دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی: شورایی است که به منظور انجام برنامه‌ریزی کلان و تبیین سیاست‌های اصلی و راهبردی بین‌المللی در حوزه دانشجویان غیرایرانی و به منظور تصمیمگیری‌های کلان حسب مورد تشکیل جلسه می‌دهد و ریاست جلسه را رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده دارد.

کارگروه جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی: کارگروهی جهت تسهیل و روان‌سازی کلیه فرآیندهای ثبت‌نام که تصمیمات این کارگروه می‌بایست در شورای گسترش و سیاست‌گذاری دانشجویان غیرایرانی دانشگاه تصویب گردد.

اهداف پذیرش دانشجویان غیرایرانی

رسیدن به الهام‌بخشی، تمدن‌سازی اسلامی و معرفی ایده‌ها و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران، تشیع و اسلام در جوامع هدف از طریق آموزش‌های عالی دانشگاهی با توجه به مشترکات دینی، قومی و فرهنگی

تقویت نگرش مثبت دانشجویان غیرایرانی به جمهوری اسلامی ایران و توسعه و نشر فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی

اعتلای روزافزون نام دانشگاه آزاد اسلامی در میان مجامع علمی بین‌المللی با تکیه بر کیفیت محوری و ارتقای سطح علمی دانشجویان

برقراری ارتباط علمی و پژوهشی با دیگر کشورها

گسترش زبان و ادبیات فارسی

حمایت از جوانان مستعد در کشورهای در حال توسعه

تربیت نیروهای متعهد غیرایرانی به عنوان سفیران و مبلغان راستین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها

کمک به رشد و توسعه بهداشت و درمان در کشورهای اسلامی، همسایه و سایر کشورها

روش‌های پذیرش دانشجویان غیرایرانی

پذیرش از طریق بررسی پرونده تحصیلی متقاضی (سامانه fstudent.iau.ir)

پذیرش از طریق شرکت در آزمون‌های سراسری و رشته محل‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی (در سامانه‌های sanjesh.org وazmoon.iau.ac.ir)

پذیرش از طریق واحدهای برون‌مرزی دانشگاه به دو صورت ذیل:

پذیرش از طریق برگزاری آزمون‌های اختصاصی دانشگاه آزاد اسلامی در محل واحد دانشگاهی برون‌مرزی

پذیرش از طریق گروه‌های جذب دانشگاه در محل واحد دانشگاهی برون‌مرزی

ارائه فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان غیرایرانی در مقطع دکتری تخصصی برای شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت براساس شرایط و ضوابط مصوب شورای گسترش و سیاست‌گذاری دانشجویان غیرایرانی، در کارگروه جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی کارگروه انجام می‌پذیرد.

پذیرش از طریق بورس تحصیلی

پذیرش از طریق اعطای بورسیه تحصیلی، براساس شرایط و ضوابط مصوب شورای گسترش و سیاست‌گذاری دانشجویان غیرایرانی صورت می‌گیرد.

تبصره ۱: تصمیم‌گیری در مورد اعطای تعداد بورسیه تحصیلی (معاف از پرداخت شهریه) براساس شرایط علمی و سنی مصوب شورای گسترش و سیاست‌گذاری در کارگروه جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی و در صورت ضرورت با حضور نمایندگان سازمان‌های معرف به عنوان عضو مدعو کارگروه انجام می‌پذیرد.

تبصره ۲: دانشجویان غیرایرانی بورسیه در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار مجاز به تحصیل می‌باشند.

شرایط عمومی پذیرش

داشتن تابعیت غیرایرانی و ارائه مدارک هویتی معتبر غیرایرانی

نداشتن منع قانونی حضور در جمهوری اسلامی ایران با تأیید اداره کل امور بیگانگان وزارت اطلاعات

ثبت‌نام قطعی و ادامه تحصیل متقاضیان تحصیل به استثنای موارد ذیل منوط به انجام تشریفات قانونی خروج از کشور (به جز متقاضیان غیرایرانی غیرمقیم در کشور) و اخذ گذرنامه و همچنین روادید تحصیلی می‌باشد.

دارندگان دفترچه پناهندگی سیاسی

چنانچه برخی از دانشجویان عراقی دارنده کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی در حال حاضر منعی برای اخذ گذرنامه عراقی از سفارتخانه یا کنسولگری کشور متبوع خویش در ایران داشته باشند، می‌توانند تا رفع موانع، براساس کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی خویش، ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند.

تبصره ۱: بدیهی است در صورت رفع این موانع، دانشجویان مزبور همچون سایر دانشجویان غیرایرانی موظف به انجام تشریفات خروج از کشور و اخذ گذرنامه می‌باشند.

اتباع غیرایرانی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی می‌باشند، مجاز خواهند بود که براساس مدرک شناسایی معتبر خویش (با اخذ مجوز استانداری مربوطه) در واحدهای دانشگاهی ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند و نیاز به اخذ گواهی مفاصاحساب و انجام مراحل قانونی خروج از کشور به منظور اخذ روادید و اقامت تحصیلی ندارند.

تبصره ۲: یک بار اخذ گواهی اولیه از ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان‌ها کافی است. لازم به توضیح است که قبل از پایان دوره تحصیلی، دانشجو موظف است برای تأییدیه دوباره مدرک شناسایی معتبر خویش به حوزه بین‌الملل دانشگاه مراجعه نماید.

دختران دانشجو در صورت تمایل طبق تأیید اداره امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توانند از منطقه آزاد کیش روادید تحصیلی اخذ نمایند.

جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان به‌استثناء همسر و فرزندان دانشجویان ندارند.

در صورت مغایرت شرایط پذیرش و ثبت‌نام متقاضیان تحصیل با مقررات و ضوابط شیوه‌نامه در هر مرحله از ثبت‌نام و تحصیل با تأیید و تشخیص حوزه بین‌الملل دانشگاه، از ادامه پذیرش و تحصیل متقاضی جلوگیری به عمل می‌آید.

متقاضیان تحصیل همانند پذیرفته‌شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی، دانشجویی و … دانشگاه آزاد اسلامی خواهند بود.

شرایط اختصاصی پذیرش

شرط معدل برای پذیرفته‌شدگان آزمون‌های سراسری و رشته محل‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی (مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه) مطابق دستورالعمل شماره ۳۱۰۳۵/۴/۴۱ مورخ ۹۵/۴/۲ سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیاز نمی‌باشد.

شرط معدل برای پذیرفته‌شدگان غیرایرانی (بررسی پرونده تحصیلی متقاضی – سامانه fstudent.iau.ir) به شرح ذیل می‌باشد:

شرط معدل برای مقاطع کاردانی و کارشناسی (گروه غیرپزشکی) نیاز نمی‌باشد.

داشتن دیپلم معتبر برای رشته‌های کارشناسی غیر علوم پزشکی که به تأیید مراجع ذیربط در کشور مربوط رسیده باشد.

داشتن معدل دیپلم کتبی نهایی ۱۲ به بالا برای رشته‌های کارشناسی گروه علوم پزشکی

داشتن معدل دیپلم کتبی نهایی ۱۴ به بالا و شرط شرکت در مصاحبه علمی برای رشته‌های گروه پزشکی مقطع دکترای حرفه‌ای

داشتن دانشنامه معتبر دوره کارشناسی برای ورود به دوره کارشناسی ارشد که به تأیید مراجع ذیربط در کشور مربوط رسیده باشد و مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران باشد.

تبصره ۱: دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم برای کسانی که در خارج از ایران تحصیل نموده‌اند و همچنین دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم سه ساله و مدرک پیش‌دانشگاهی برای اتباعی که در ایران تحصیل نموده‌اند، برای ورود به مقاطع کارشناسی پیوسته و دکتری حرفه‌ای الزامی است.

تبصره ۲: به منظور ورود به دوره کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی شرط تجانس رشته بر اساس دفترچه ورود به مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الزامی است.

تبصره ۳: به منظور ورود به دوره کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی داشتن دانشنامه معتبر مقطع کارشناسی و متجانس با رشته که به تائید مراجع ذیربط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد (برای اتباع دارای مدرک تحصیلی کارشناسی از خارج از کشور) و شرکت در مصاحبه علمی و تخصصی الزامی است.

برای ورود به دوره‌های دکترای تخصصی PhD در رشته متناسب با رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد، داشتن دانشنامه معتبر کارشناسی ارشد که به تائید مراجع ذیربط در کشور مربوط و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد و همچنین قبولی در مصاحبه علمی تخصصی گروه مربوطه ضروری است.

متقاضیان کشورهایی که ارزش دیپلم آنان با ارزش دیپلم متوسطه جمهوری اسلامی ایران برابری نمی‌کند، پس از گذراندن دوره‌های تکمیلی به میزان مدت تعیین شده از سوی مراکز مجری و پس از موفقیت در گذراندن دروس پیش‌دانشگاهی می‌توانند در واحدهای دانشگاهی ثبت‌نام نمایند.

اتباع غیرایرانی که از مدارس متوسطه جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند در واحدها و مراکز دانشگاهی ادامه تحصیل دهند.

تسلط کافی به زبان فارسی یا ارائه گواهی موفقیت زبان فارسی در آزمون سامفا یا مؤسسات معتبر و دارای مجوز الزامی می‌باشد.

پذیرش دانشجویان غیرایرانی (از طریق بررسی پرونده تحصیلی متقاضی-سامانه (fstudent.iau.ir در رشته‌های متجانس انجام می‌پذیرد و در صورت پذیرش در رشته‌های نامتجانس و یا در صورت جابه‌جایی از یک گروه تحصیلی به گروه تحصیلی دیگر، گذراندن ۱۲ واحد جبرانی الزامی است. جابه‌جایی دانشجویان پذیرش شده در گروه‌های تحصیلی (ورود از یک گروه تحصیلی به سایر گروه‌ها) به شکل زیر می‌باشد. جابه‌جایی در رشته‌های هم‌سنخ آزاد است.

گروه‌های علوم پایه و فنی و مهندسی در همه رشته‌ها امکان ورود داشته ولی با دسته‌بندی و تعیین رشته‌های هم‌سنخ

در رشته‌های گروه علوم انسانی، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی جابه‌جایی به ترتیب در گروه علوم انسانی، هنر و معماری و کشاورزی و منابع طبیعی مجاز است.

در صورت وجود درخواست‌های مغایر با شرایط مذکور، موضوع در کمیسیون موارد خاص سازمان مرکزی مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.

لازم است مدارک تحصیلی و ریزنمرات داوطلبان غیرایرانی (از طریق بررسی پرونده تحصیلی متقاضی در سامانه fstudent.iau.ir ) در تمامی مقاطع تحصیلی ممهور به مهر وزارت امور خارجه کشور متبوع، آموزش عالی کشور متبوع و سفارت‌خانه یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور متبوع باشد. چنانچه مدرک تحصیلی متقاضی غیرایرانی فاقد مهرهای مذکور باشد، می‌بایست مدرک تحصیلی خود را به مهر سفارتخانه کشور متبوع خود در ایران و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ممهور نماید و به اداره امور جذب و پذیرش دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه نماید. مدارک فوق بایستی به زبان فارسی یا انگلیسی باشد.

نحوه اخذ تقاضای پذیرش متقاضیان غیر ایرانی (از طریق بررسی پرونده تحصیلی متقاضی – سامانه fstudent.iau.ir)

متقاضیان می‌بایست ثبت‌نام خود را به همراه آخرین مدارک تحصیلی و اقامتی در وب‌سایت fstudent.iau.ir انجام دهند.

پاسخگویی به سوالات و مشکلات احتمالی درخصوص فرآیند ثبت‌نام از طریق پست الکترونیک foreign.stud@intl.iau.ir انجام خواهد گرفت.

مدارک و مستندات مذکور می‌بایست در قالب یک فایل pdf در وب‌سایت fstudent.iau.ir بارگذاری شود و متقاضیان غیرایرانی می‌بایست موقع ثبت‌نام نهایی، اصل مدارک مذکور به همراه دو قطعه عکس جدید ۴*۳ را به همراه داشته باشند.

پذیرش این دسته از دانشجویان غیرایرانی به صورت بررسی سوابق تحصیلی در حوزه بین‌الملل دانشگاه و ارسال مدارک مربوطه به مرکز سنجش و پذیرش برای صدور سند پذیرش احراز هویت انجام می‌گیرد.

مدارک مورد تأیید برای ثبت‌نام کلیه متقاضیان غیرایرانی

مدارک اقامتی:

گذرنامه که دارای حداقل ۶ ماه مجوز اقامت قانونی باشد.

تبصره: آن دسته از گذرنامه‌هایی که براساس طرح ساماندهی اتباع غیرایرانی صادر گردیده و به صورت سه ماهه تمدید روادید می‌شوند، امکان شرکت در آزمون سراسری و ثبت‌نام در رشته محل‌های بدون آزمون دانشگاه را طبق ضوابط دارند. ضوابط پذیرش و ثبت‌نام این گروه از متقاضیان بدین صورت است که تحصیل ایشان با اخذ تعهدنامه محضری معتبر و ارائه به اداره امور کنسولی معاونت بین‌الملل (با تمدید سالانه گذرنامه) انجام می‌شود. در ضمن پذیرفته‌شدگان موظف به ارائه تعهدنامه رسمی مبنی بر بازگشت به کشور متبوع پس از اتمام دوره تحصیل به اداره امور کنسولی معاونت بین‌الملل می‌باشند.

دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که به تأیید وزارت کشور رسیده باشد.

کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور

آخرین کارت آمایش معتبر براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور

تبصره ۱: پذیرش و ثبت‌نام اولیه متقاضیان تحصیل فرزندان طلاب غیرایرانی مرکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه براساس گذرنامه و اقامت صادره آن مرکز بلامانع بوده و ثبت‌نام قطعی و ادامه تحصیل آنان منوط به اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی و اقامت قانونی می‌باشد.

-تذکر مهم:

گواهی ولادت صادره از سازمان ثبت‌احوال کشور، گذرنامه دارای روادید (کمتر از شش ماه اقامت) اوراق ابطالی، کارت سبز، برگ تردد خروجی مدت‌دار، کارت آبی، برگ تردد بین شهری و یا خروج مرزی برگ رسید شرکت در طرح جامع شناسایی، برای پذیرش و ادامه تحصیل دارندگان آن در مراکز آموزشی اعتبار ندارد. در صورت هرگونه ابهام پیرامون مدرک اقامتی دانشجویان، ادارات کل امور اتباع استانداری‌ها و در مورد دارندگان گذرنامه پلیس مهاجرت مسئولیت پاسخگویی رسمی را برعهده خواهد داشت.

مراحل اخذ ویزا برای متقاضیان غیرایرانی

پس از حصول اطمینان از اینکه پذیرفته‌شدگان غیرایرانی، شرایط و ضوابط مندرج در این شیوه‌نامه را دارند، نسبت به انجام فرآیند ذیل اقدام می‌شود:

ثبت‌نام متقاضی غیرایرانی در سامانه سازمان امور دانشجویان به آدرس www.saorg.ir و اخذ کد رهگیری

ارائه کد رهگیری اخذ شده به نماینده امور کنسولی در واحد دانشگاهی یا تماس با اداره امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی (به شماره تلفن‌های: ۴۷۳۵۲۴۲۵ و ۴۷۳۵۲۴۲۷) و آدرس ایمیل imani.consular@intl.iau.ir

چنانچه دانشجوی غیرایرانی دارای گذرنامه معتبر بود، به اداره امور کنسولی معاونت بین‌الملل دانشگاه جهت صدور گذرنامه و روادید تحصیلی مراجعه نماید و پس از اخذ روادید تحصیلی، اقامت تحصیلی یک ساله صادر خواهد شد.

چنانچه دانشجوی غیرایرانی دارای کارت اقامت بود، از سوی واحد دانشگاهی به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مربوطه استان محل ثبت‌نام برای بررسی و اعلام نظر پیرامون اصالت مدرک اقامتی یا شناسایی، صدور گواهی مفاصاحساب و اخذ برگ تردد خروجی به منظور انجام تشریفات قانونی اخذ روادید و اقامت تحصیلی معرفی می‌گردد.(کار برگ شماره یک)

پذیرش موقت دانشجویان (مختص پذیرفته‌شدگان دارای کارت اقامت) براساس گواهی صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مربوطه محل ثبت‌نام انجام می‌شود.(کار برگ شماره دو)

کلیه متقاضیان تحصیل غیرایرانی که فاقد گذرنامه می‌باشند پذیرش اولیه شده و از آن‌ها در اولین نیمسال تحصیلی ثبت‌نام مشروط به عمل می‌آید. بدیهی است پس از انجام تشریفات قانونی خروج از کشور و صدور گذرنامه و اخذ روادید و اقامت تحصیلی در نیمسال بعدی از دانشجو ثبت‌نام قطعی به عمل خواهد آمد و ادامه تحصیل دانشجو منوط به ارائه مدارک مذکور می‌باشد.

دانشجو موظف است کلیه مراحل اخذ گذرنامه، روادید و اقامت تحصیلی را حداکثر تا پایان نیمسال دوم سال پذیرش انجام دهد.

متقاضیان تحصیل موظف هستند حداقل ۲ ماه قبل از انقضای مهلت اقامت دانشجویی به اداره امور کنسولی معاونت بین‌الملل مراجعه نمایند.

لازم است کار برگ مخصوص اخذ تعهد از متقاضیان تحصیل (کار برگ شماره ۶) توسط دانشجو تکمیل و در پرونده تحصیلی وی ثبت و نگهداری شود.

برای انجام کلیه امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی، ارائه گواهی وضعیت تحصیلی دانشجو (گواهی اشتغال به تحصیل، مرخصی، انصرافی و فارغ‌التحصیلی) به اداره امور کنسولی معاونت بین‌الملل دانشگاه الزامی است.

امور فرهنگی و هدایت دانشجویان غیرایرانی

سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان غیرایرانی براساس مصوبات و دستورالعمل‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و در چارچوب مصوبات شورای گسترش و سیاست‌گذاری و کارگروه جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی و با هدایت و برنامه‌ریزی اداره امور فرهنگی و هدایت سازمان مرکزی دانشگاه در سطح کشوری به صورت متمرکز صورت می‌پذیرد. مسئولیت اجرای برنامه‌های فرهنگی با واحدهای دانشگاهی پذیرنده خواهد بود.

خدمات دانشجویی و رفاهی

کارگروه امور رفاهی و فرهنگی دانشجویان غیرایرانی با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی و همچنین معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی مسئول استانداردسازی و تعیین شرایط لازم برای کلیه امور رفاهی و دانشجویی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه می‌باشد.

شهریه تحصیلی دانشجویان غیرایرانی

شهریه تحصیلی دانشجویان غیرایرانی پذیرفته شده از طریق آزمون‌های سراسری و رشته محل‌های بدون آزمون مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در کلیه مقاطع تحصیلی معادل شهریه دانشجویان ایرانی می‌باشد و کل مبلغ شهریه به حساب واحد دانشگاهی مربوطه (به صورت ریالی) واریز می‌شود.

شهریه تحصیلی دانشجویان غیرایرانی (از طریق بررسی پرونده تحصیلی متقاضی در سامانه fstudent.iau.ir ) براساس مصوبات هیأت امنا و هیأت رئیسه دانشگاه تعیین و هر ساله اعلام می‌گردد. شهریه این دسته از دانشجویان که غیرمقیم محسوب می‌شوند می‌بایست معادل دانشجویان ایرانی و به صورت ارزی (ارزهای معتبر جهانی و یا ارز کشور هدف) اخذ گردد.

تبصره ۱: شهریه ثابت نیمسال اول دانشجویان غیرایرانی از طریق بررسی پرونده تحصیلی متقاضی در سامانه fstudent.iau.ir در کلیه مقاطع تحصیلی به حساب ارزی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واریز و شهریه متغیر همان نیمسال و نیز شهریه ثابت و متغیر نیمسال‌های بعدی به‌حساب ارزی واحد دانشگاهی مربوطه واریز می‌شود.

ضوابط و مقررات

دانشجویان غیرایرانی نیز همانند دانشجویان ایرانی، مشمول کلیه ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی و انضباطی دانشگاه می‌باشند. دانشجوی غیرایرانی مشمول قوانین نظام وظیفه نمی‌باشد.

هر پذیرفته شده باید مبلغ مصوب شده در آئین‌نامه اجرایی هر سال را بابت هزینه‌های خدمات آموزشی جهت برگزاری مسابقات ورزشی، سمینارهای منطقه‌ای، دبیرخانه مناطق، تهیه کارت دانشجویی و کمک به صندوق رفاه دانشجویی به شماره‌حساب جاری محل دانشگاهی قبولی واریز نماید. این مبلغ فقط یک بار در طول دوره از هر پذیرفته‌شده دریافت می‌گردد.

پذیرفته شده باید حق بیمه حوادث مبلغ مصوب شده در آئین‌نامه اجرایی هر سال را به حسابی که دانشگاه مشخص می‌نماید، واریز نموده و رسید آن را به واحد دانشگاهی تحویل دهد. شایسته است که اطلاع‌رسانی کامل به کلیه دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برای مراجعه به وب‌سایتwww.hayateamn.ir و ثبت‌نام در قسمت «بیمه حوادث جهت اتباع خارجی» به عمل آید.

کلیه متقاضیان تحصیل غیرایرانی در صورت انصراف و اخراج آموزشی به شرط تأیید صلاحیت عمومی، فقط یک بار مجاز به شرکت مجدد در آزمون‌های ورودی و یا پذیرش آزاد می‌باشند.

تبصره ۱: متقاضیان شاغل به تحصیل در صورت گذراندن حداکثر دو نیمسال تحصیلی مجاز به تغییر رشته تحصیلی به رشته غیرمرتبط بوده و یا می‌توانند مجدداً در آزمون‌های ورودی شرکت نمایند یا به صورت پذیرش از طریق سامانه fstudent.iau.ir قبول شوند. در صورت گذراندن بالاتر از دو نیمسال تحصیلی، تغییر رشته تحصیلی به رشته غیرمرتبط ممنوع است.

تبصره ۲: تغییر رشته تحصیلی برای دانشجویان غیرایرانی در رشته‌های مرتبط، مطابق ضوابط و مقررات آموزشی دانشجویان ایرانی می‌باشد.

تبصره ۳: دانشجویان غیرایرانی انصرافی و اخراجی از دانشگاه، جهت دریافت ریزنمرات واحدهای گذرانده و مدرک تحصیلی قبلی، ملزم به اخذ خروج قطعی می‌باشند.

دانش‌آموخته غیرایرانی یک نیمسال تحصیلی فرصت دارد تا امور کنسولی اخذ خروج قطعی را انجام دهد.

دانشجویان غیرایرانی که تابعیت ایران را احراز می‌نمایند مشمول کلیه قوانین و مقررات آموزشی و دانشجویی دانشجویان ایرانی بوده و نحوه پرداخت شهریه تحصیلی به شرح زیر می‌باشد:

دانشجویان ورودی آزمون سراسری و بدون آزمون مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه مطابق با شهریه دانشجویان ایرانی می‌باشد.

کلیه دانشجویان غیرایرانی (پذیرش شده از طریق بررسی پرونده تحصیلی متقاضی در سامانه fstudent.iau.ir ) شهریه تحصیلی را پرداخت خواهند نمود.

کلیه گواهی‌های اشتغال به تحصیل از واحدهای دانشگاهی طی مکاتبه با حوزه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی جهت ارسال به وزارت امور خارجه انجام و لذا ارائه گواهی اشتغال به تحصیل به نمایندگی‌های سایر کشورها در جمهوری اسلامی ایران به‌صورت مکاتبه مستقیم از سوی واحدهای دانشگاهی ممنوع است.

اشتغال به کار کلیه پذیرفته‌شدگان غیرایرانی در طول مدت تحصیل و پس از دانش‌آموختگان در سراسر کشور ممنوع است.

تبصره ۴: دانش‌آموختگان غیرایرانی (ورودی آزمون‌های سراسری و پذیرش بدون آزمون) پس از اتمام دوره تحصیل با طی مراحل قانونی (اخذ مجوز و روادید اشتغال به کار) می‌توانند در جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شوند.

ثبت‌نام دانشجویان غیرایرانی بدون هماهنگی و کسب مجوز از سوی حوزه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع و مسئولیت آن مستقیماً متوجه رئیس و معاون آموزشی واحد می‌باشد.

فرآیند امور فارغ‌التحصیلان غیرایرانی

به فارغ‌التحصیلان واجد شرایط، مدرک رسمی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مربوطه اعطا خواهد شد.

پس از آنکه دانشجوی غیرایرانی به مرحله فارغ‌التحصیلی رسید، واحد دانشگاهی موظف است پس از صدور مدارک و پیش از تحویل به دانش‌آموخته، مراتب فارغ‌التحصیلی را به معاونت بین‌الملل دانشگاه اعلام نماید.

به منظور تحویل مدارک، اداره امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، فارغ‌التحصیل غیرایرانی را به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی می‌نماید. پس از درج روادید خروج قطعی از کشور در گذرنامه، واحد دانشگاهی با مجوز صادره از سوی حوزه بین‌الملل دانشگاه مجاز به تحویل مدارک به دانش‌آموخته خواهد بود.

با عنایت به اینکه طبق نظر مراجع ذیربط، دانشجویان غیرایرانی پس از فارغ‌التحصیلی باید روادید خروج قطعی از کشور در گذرنامه خود دریافت نمایند، لذا واحد دانشگاهی و اداره کل فارغ‌التحصیلان سازمان مرکزی بایستی در اسرع وقت نسبت به صدور و تأیید مدارک فارغ‌التحصیلان غیرایرانی اقدام لازم به عمل‌آورند.

تحویل دانشنامه و ریزنمرات تحصیلی به دانش‌آموختگان تبعه عراق منوط به ارائه گواهی وضعیت اقامتی و هویتی صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور می‌باشد.

در صورت پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلی بالاتر، ارائه مدرک دانشنامه و ریزنمرات مقطع تحصیلی قبلی، بدون اخذ خروج قطعی و با مجوز حوزه بین‌الملل دانشگاه به دانشگاه مقصد بلامانع است.

تابعیت و شماره گذرنامه فارغ‌التحصیلان غیرایرانی واحدهای داخل کشور دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب در بخش «صادره» و «شماره شناسنامه» متن مدرک دانشنامه دانش‌آموختگان غیرایرانی درج شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسا، معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاونان دانشجویی و فرهنگی واحدها و مراکز دانشگاهی مسئول اجرای دقیق این آئین‌نامه هستند و نظارت بر عملکرد آن بر عهده دبیران هیأت امنای استان‌ها و ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.