صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / شبیخون هرساله سودجویان به مراتع خراسان شمالی برای برداشت “چریش”
شبیخون هرساله سودجویان به مراتع خراسان شمالی برای برداشت “چریش”

شبیخون هرساله سودجویان به مراتع خراسان شمالی برای برداشت “چریش”

تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی در خراسان شمالی شناسایی شده که ۴۰۸ گونه آن در ردیف گیاهان دارویی شاخص قرار گرفته است .

گیاهان دارویی

به گزارش کسب و کار نیوز گفت: برداشت گیاه چریش از سطح مراتع این استان ممنوع نیست اما باید با مجوز بهره‌برداری و در اندازه نیاز جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به برداشت بی‌رویه گیاه چریش از سطح مراتع این استان اظهار کرد: میزان رویش این گیاه در خراسان شمالی خوب است اما قرار بر این نیست که آن را از ریشه جدا و درو کرد.

حیاتی تاکید کرد: برداشت این گیاه در میزان انبوه و تجاری باید با اخذ مجوز برداشت صورت گیرد اما اگر سری به مراتع این استان بزنیم، می‌بینیم که تعدادی از افراد هستند که بدون مجوز هر یک، یک گونی در دست گرفته و بدون توجه به برداشت اصولی، اقدام به برداشت چریش می‌کنند.

وی با بیان این‌که هر شخصی فقط مجاز به برداشت این محصول تا حدود چهار کیلوگرم است، افزود: اما برخی از افراد اقدام به برداشت این محصول تا میزان چندین کیسه و یا یک نیسان برای خرید و فروش و کسب سود بیشتر می‌کنند که این امر ضربه جدی به منابع طبیعی وارد خواهد کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال چرا برخورد جدی با متخلفان در برداشت این گونه گیاهی نمی‌شود؟ توضیح داد: برخوردهای لازم در صورت مشاهده تخلف انجام می‌شود اما متاسفانه قوانین برخوردی پاسخگو و بازدارنده نیست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.