صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / راه اندازی «کلینیک خدمات طب کار» در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
راه اندازی «کلینیک خدمات طب کار» در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

رییس دانشکده بهداشت و ایمنی خبر داد

راه اندازی «کلینیک خدمات طب کار» در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات این دانشکده برای حضور فعال در سطح جامعه و حل معضلات بهداشتی، از برنامه دانشکده برای راه اندازی "کلینک خدمات طب کار" خبر داد.

طب کار

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر اکبر اسلامی ، با اشاره به ادغام دو دانشکده بهداشت و دانشکده ایمنی و محیط زیست طی ماه‌های اخیر، اظهار کرد: یکی از دلایل این ادغام وجود موازی کاری‌های علمی و آموزشی و حتی برخی رشته‌های مشترک در این دو دانشکده بود که منجر به اتلاف منابع سازمانی و نیروی انسانی می‌شد. همچنین موقعیت مکانی دانشکده سلامت و ایمنی در پردیس حکیمیه و دور بودن از سازمان مرکزی دانشگاه دلیل دیگر این اغام بود.

فعالیت ۸ گروه آموزشی در پردیس جدید دانشکده بهداشت

وی با بیان اینکه این ادغام با نگرش تقویت و هم افزایی در ماهیت آموزشی و پژوهشی دو دانشکده حاصل شد، ادامه داد: هم اکنون ۸ گروه آموزشی در پردیس جدید دانشکده بهداشت و ایمنی فعالیت می‌کنند و این استقرار مکانی باعث شده که فعالیت‌های بین بخشی ازجمله طرح‌های مشترک تحقیقاتی و پایان نامه‌ها ارتقا پیدا کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در دانشکده بهداشت حدود ۶۰ هیأت علمی و ۱۱۰۰ دانشجو فعالیت می‌کنند، گفت: حدود ۳۵۴ نفر از این تعداد دانشجو در مقاطع ارشد و phd تحصیل می‌کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق عملیاتی شعار تقدم پیشگیری بر درمان، اظهار کرد: تمرکز دانشکده بهداشت و ایمنی بیشتر در حوزه ایمنی کار و ایمنی صنعتی است و امیدواریم این جنبه انحصاری در جهت رفع مشکلات مردم به خصوص در جامعه کارگری تقویت شود.

حرکت به سمت حل مسائل و مشکلات واقعی مردم

وی هدف اصلی دانشکده در حوزه پژوهش اعم از طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه‌ها را حرکت به سمت مسائل و مشکلات واقعی مردم عنوان کرد و گفت: برنامه بعدی ما برقراری ارتباط عملیاتی با معاونت‌های بهداشت و درمان دانشگاه با هدف بررسی و حل مسائل حوزه بهداشت جامعه مانند سلامت غذایی، سلامت و کیفیت آب یا فاضلاب، آلودگی هوا و یا آلودگی داخل منازل و فضاهای بسته در قالب موضوعات و پروژه‌های تحقیقاتی و همکاری آکادمیک بین دانشکده و معاونت بهداشت است.

اسلامی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت تحقیقات کاربردی و دوری از مقاله محوری، خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه امروز با چالش کمیت آب به دنبال تغییر اقلیم و عدم مدیریت بهینه منابع آبی روبرو هستیم که این مساله از لحاظ فنی بر کیفیت آب نیز مؤثر است، بنابراین می‌توان با تکیه بر پتانسیل علمی دانشکده و برقراری ارتباط با معاونت بهداشتی دانشگاه و وزارتخانه در این رابطه اقدام کرد.

وی با اشاره به جمعیت ۵ میلیون نفری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: گروه آموزشی سلامت در فوریت‌ها از دیگر پتانسیل‌های دانشکده است که با توجه به مسأله حوادث، سوانح و بلایای طبیعی و یا مدیریت بحران در شهر تهران می‌توان با بکارگیری توان علمی این گروه آموزشی در جهت رفع بسیاری از مشکلات این حوزه گام برداشت.

تمدید مجوز معتمد سازمان محیط زیست آزمایشگاه‌های دانشکده

وی با بیان اینکه مجوز معتمد سازمان محیط زیست آزمایشگاه‌های دانشکده در حال تمدید است، گفت: همچنین پیگیر مجوز جدید دانشکده با عنوان “معتمد وزارت بهداشت” هستیم که موافقت‌های اولیه آن صادر شده و در صورت تأیید نهایی، دانشکده در حوزه اندازه گیری عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط کار به عنوان معتمد وزارت بهداشت فعالیت خواهد کرد.

تقویت ارتباط با صنعت

وی در زمینه تقویت ارتباط با صنعت دانشکده نیز عنوان کرد: همکاری با وزارتخانه‌های نیرو، کار و سازمان محیط زیست جزو چشم اندازهای دانشکده است. همچنین در زمینه همکاری برای حل مسائل بهداشتی، زیست محیطی و اجتماعی سلامت استان تهران جلسات متعددی با استانداری تهران داشتیم و مقرر شد هیأت مشترکی در این زمینه تشکیل شود.

برنامه ریزی برای حضور مؤثر در سطح جامعه

رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که هدف اصلی ما حضور مؤثر در سطح جامعه است، اظهار کرد: این امر از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی، ارائه سرویس و خدمت در قالب مشاوره فنی و فکری محقق می‌شود، البته لازمه آن سرمایه گذاری اولیه برای ارائه سرویس و تأمین فضای فیزیکی است که نیازمند تخصیص منابع مالی است.

رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی با بیان اینکه پیگیر راه اندازی کلینیک طب کار هستیم، یادآورشد: در حال حاضر پتانسیل علمی و فیزیکی لازم در زمینه سلامت محیط کار، پایش سلامت شاغلین و همچنین پایش عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط‌های شغلی در دانشکده موجود است و در صورت تأمین فضای فیزیکی لازم می‌توان این هدف را عملیاتی کرد.

ضرورت پذیرش و تربیت دانشجو متناسب با نیاز جامعه

وی با تاکید بر ضرورت پذیرش و تربیت دانشجو متناسب با نیاز جامعه، عنوان کرد: در این صورت می‌توان در جهت تحقق دانشگاه نسل سوم و کارآفرین گام‌های مؤثر و کاربردی برداشت. به عبارت دیگر کارآفرین یعنی فارغ التحصیل بتواند مهارت‌های لازم برای ورود به جامعه و حل مسائل آن را کسب کند، بنابراین این مساله جزو اولویتهای دانشکده بهداشت و ایمنی است.

مغفول ماندن فارغ التحصیلان رشته بهداشت در دانشگاه‌های کشور

وی با اشاره به مغفول ماندن فارغ التحصیلان رشته بهداشت در دانشگاه‌های کشور، اظهار کرد: متأسفانه دانشجویان رشته‌های بهداشت با وجود دارا بودن توان و مهارت بالا، آن گونه که باید در سطح جامعه شناخته شده نیستند که امیدواریم بتوانیم با ارائه کارآموزی‌های برنامه محور و مبتنی بر یادگیری و مهارت نسبت به اصلاح و بهبود این شرایط اقدام کنیم.

رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با تاکید بر اینکه بکارگیری فارغ التحصیلان رشته‌های بهداشت در سطح جامعه به حل بسیاری از مسائل کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: البته وضعیت اشتغال دانشجویان ما مطلوب است و دغدغه اشتغال بالایی ندارند، به گونه‌ای که برای اکثر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده ما نیز در سطح جامعه فرصت شغلی فراهم است.

فعالیت مؤثر مرکز تحقیقات ارتقای سلامت محیط کار

وی با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات دانشکده بهداشت با عنوان “کنترل عوامل زیان آور محیط و کار”، تصریح کرد: اخیراً مرکز تحقیقات ارتقای سلامت محیط کار نیز با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه فعال شده و این دو مرکز در کنار هم بر روی سیستم‌های کنترل آلودگی محیط کار فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی در دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها به عنوان یک بازوی کمکی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات عوامل زیان آور محیط و کار که سه سال از عمر آن می‌گذرد، طی این مدت همکاری موفقی با مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت داشته است.

اجرای دو پروژه ملی با مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

وی با اشاره به انجام دو پروژه ملی با مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اظهار کرد: در حوزه تعیین بار بیماری ناشی از آلودگی هوا و کمی سازی اثرات بهداشتی آلودگی هوای کلان شهرهای کشور در قالب طرح مشترک، سفارش کارهای متعددی از مرکز سلامت محیط و کار داشته ایم.

وی با اشاره به اقدامات مرکز برای تقویت ارتباط با صنعت، ادامه داد: در حوزه کار با صنعت، پروژه‌های مشترک با برخی از صنایع کشور از جمله پتروشیمی و شرکت ملی گاز داشته ایم و امیدواریم با این اقدامات تا پایان سال فرآیند تبدیل موافقت اصولی این مرکز به موافقت قطعی نیز محقق شود.

تعیین ریسک مواجهه با آلاینده‌ها

وی با اشاره به کاربرد ارزیابی ریسک در این مرکز تحقیقاتی، اظهار کرد: محیط زیست عمومی و محیط کار جزو حوزه‌های تحقیقاتی این مرکز بوده و طی آن پایش و اندازه گیری عوامل فیزیکی و شیمیایی آلاینده‌های موجود در محیط جزو فعالیت‌های اصلی مرکز است، همچنین متناسب با این اندازه گیری ریسک بهداشتی مواجهه با آلاینده‌ها نیز تعیین می‌شود، به گونه‌ای که این ارزیابی ریسک یکی از حوزه‌های بسیار کاربردی از منظر اقتصادی، مالی، بیمه، بهداشت و درمان بوده و طی سالهای اخیر توجه زیادی به آن شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کنترل عوامل زیان آور محیط و کار با بیان اینکه با تعیین ریسک مواجهه با آلاینده‌ها، انگیزه لازم برای مدیریت و کنترل آن آلودگی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: هدف نهایی مرکز حفظ و ارتقای سلامتی مردم است که با توجه به عنوان مرکز بیشتر به دنبال کمی سازی آلاینده‌ها در محیط‌های عمومی و محیط کار با ارزیابی ریسک بهداشتی آلاینده‌ها هستیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.