صفحه اصلی / اسلایدر / اقبال نوروزی سرمایه گذاران به بورس
اقبال نوروزی سرمایه گذاران به بورس

«کسب و کار» وضعیت بازار سرمایه در روزهای پایانی سال را بررسی می‌کند

اقبال نوروزی سرمایه گذاران به بورس

هر چند از ابتدای سال به تا به حال نوسانات زیادی را در بازار سرمایه شاهد بوده‌ایم اما در این روزهای پایان سال خبرهای خوبی از رشد شاخص بازار سرمایه به گوش می‌رسد که بخشی از آن ناشی از عرضه‌های اولیه در بازار و بخشی هم به دلیل رغب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس است. اما اینکه شاخص بورس در سال آتی چه سرنوشتی خواهد داشت و وضعیت بازار به چه سمتی می‌رود؟، هنوز مبهم است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، هر چند از ابتدای سال به تا به حال نوسانات زیادی را در بازار سرمایه شاهد بوده‌ایم اما در این روزهای پایان سال خبرهای خوبی از رشد شاخص بازار سرمایه به گوش می‌رسد که بخشی از آن ناشی از عرضه‌های اولیه در بازار و بخشی هم به دلیل رغب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بورس است. اما اینکه شاخص بورس در سال آتی چه سرنوشتی خواهد داشت و وضعیت بازار به چه سمتی می‌رود؟، هنوز مبهم است.

به عقیده کارشناسان با نزدیک شدن به عید و فرارسیدن آن، خیلی از سرمایه گذاران برای حفظ ارزش پول خود دست به دامن بازار سرمایه شده‌اند و از آنجایی که اقدامات بانک مرکزی در سایر بازارها به ویژه ارز، امید آنها برای سرمایه گذاری در بازار ارز را تقریبا کم رنگ کرده، بورس برای برخی از سرمایه گذاران مامن مطمئن‌تری به نظر می‌رسد. به همین دلیل بخشی از رشد بورس به دلیل اقبال سرمایه گذاران به این سو و همچنین نویدی است که فعالان بازار از آینده مطلوب بازار در سال آتی می‌دهند.

بر اساس گزارش های موجود، در این روزها بورس و فرابورس ایران شاهد عرضه‌های اولیه بود و این عرضه‌ها فضای بازار سرمایه را با روزهای گذشته متفاوت کرد. روز گذشته ۱۵۰ میلیون سهم از سهام شرکت نیروگاه زاگرس کوثر به روش ثبت سفارش در بازار دوم فرابورس ایران عرضه شد.

 

قیمت کف این سهم ۱۴۰ تومان و قیمت سقف آن ۱۵۰ تومان بود که در نهایت در ۱۵۰ تومان کشف قیمت شد. ۳۳۶ هزار و ۱۸۹ نفر در این عرضه شرکت کردند و به هر شخص حقیقی یا حقوقی حداکثر ۴۵۰ سهم رسید.

 

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران نزدیک به ۱۳۹۸ واحد رشد کرد و تا تراز ۱۷۲ هزار و ۵۲۲ واحدی بالا رفت. شاخص کل هم وزن نیز با ۲۷۲ واحد رشد تا تراز ۳۲ هزار و ۱۵۸ افزایش یافت. همچنین شاخص آزاد شناور با ۱۴۳۰ واحد رشد مواجه شد و به رقم ۱۹۳ هزار و ۸۲۳ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۷۵۸ و ۴۵۳ واحد رشد کردند.

 

نمادهای در گروه محصولات شیمیایی بیشترین نقش را در افزایش شاخص‌های بازار داشتند به طوری که صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی پارس هر کدام ۲۴۴ و ۲۱۹ واحد در رشد شاخص‌های بازار مؤثر بودند.

 

همچنین فولاد خوزستان سرمایه‌گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان نیز سعی کردند شاخص‌های بازار را رشد دهند. اما در طرف مقابل فولاد مبارکه اصفهان گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و فولاد کاوه جنوب کیش هرکدام به ترتیب با ۱۲۴، ۵۳ و ۳۳ واحد در شاخص‌های بازار سرمایه تأثیر کاهنده داشتند.

 

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر سهم‌ها با رشد قیمت مواجه شدند؛ به طوری که همان طور که گفته شد سهم‌های در این گروه بیشترین تأثیر روی شاخص‌های بازار داشتند.

ارزش معاملات گروه محصولات شیمایی به ۱۲۱ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از حجم معاملات ۲۳۹ میلیون سهم و اوراق مالی بود. همچنین در گروه فلزات اساسی ارزش معاملات رقم ۸۶ میلیارد تومان را تجربه کرد.

مهدی طهانی کارشناس بازار سرمایه

اقبال به شرکت های بورسی

رشد شاخص بورس را برخلاف برخی اظهار نظرها، نمی‌توان صرفا ناشی از عرضه‌های اولیه دانست چرا که این عرضه ها هم کوچک است و هم روی بازار سرمایه اثر معکوس دارد. اما از آنجایی که تقریبا همه مردم و سرمایه گذاران مطلع از افزایش نرخ تورم در سال آینده هستند، برای حفظ ارزش دارایی های خود، بورس را انتخاب می‌کنند که در این راستا اقدامات بانک مرکزی برای کاهش جذابیت بازار ارز، اثر گذار بوده است.

با صحبت های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه از این پس باید دلار ۴۲۰۰ تومانی به فراموشی سپرده شده؛ اقبال به سمت شرکت های بورسی بیش از گذشته شده و به نظر می‌رسد رغبت سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، ادامه‌دار باشد. اگر همانطور که در صحبت‌‎های مسئولان هم هست، نرخ دلار در سامانه نیما با بازار آزاد یکی شده و روند بازگشت ارزهای صادراتی تسریع شود؛ مقصد پول های برخی از سرمایه گذاران قطعا بورس خواهد بود. هرچند که نمی توان منکر جذابیت بازارهای موازی مثل سکه؛ طلا و حتی مسکن برای سرمایه‌گذاران بود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.