به گزارش کسب و کار نیوز، از آنجایی که دو فروند هواپیمای مدل بوئینگ ۷۳۷ مکس در چند ماه اخیر بدون هیچ دلیل معلوم و مشخصی سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن نیز کشته شده و از بین رفتهاند، بسیاری از کشورها و ایرلاینهای جهان پرواز و فعالیت این مدل خاص از هواپیما را ممنوع اعلام کرده و یا به حالت تعلیق درآوردهاند.
با اینکه در بسیاری از کشورها نظیر اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، سنگاپور و اندونزی پرواز و ادامه فعالیت این هواپیما را تا اطلاع ثانوی متوقف و ممنوع اعلام کردهاند، شرکت هواپیماسازی بوئینگ در ابتدا گفته بود که این هواپیما احتمالاً تنها یک نقص نرم افزاری دارد و پرواز آن همچنان بلامانع خواهد بود. اما تنها چند روز بعد آمریکا و کانادا نیز تصمیم گرفتند حداقل تا زمان معلوم شدن علت ماجرای سقوط این دو فروند هواپیمای جدید، پرواز آن را به حالت تعلیق درآوردند.
اما به نظر میرسد که هنوز ایرلاینهای مختلف فعال در کشورهای جهان نظیر چین که گفته میشود ۱۰۰ فروند از این نوع خاص از هواپیمای بوئینگ را در اختیار دارد، در مورد فعالیت آن دچار شک و تردید بوده و ترجیح میدهند حداقل تا زمان معلوم شدن علت حادثه مذکور، دست نگه دارند و اجازه پرواز به ۷۳۷ مکس را تا اطلاع ثانوی صادر نکنند.
حالا بوئینگ، این غول هواپیماسازی آمریکایی در جدیدترین اخبار منتشر شده در رویترز، خاطرنشان کرده است که عرض یک هفته تا ۱۰ روز آینده، اقدام به انتشار نسخه بهروزرسانی شده نرم افزار بهکار رفته در جت بوئینگ ۷۳۷ مکس خواهد کرد.
هفته گذشته بود که دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ ماکس تنها ۱۳ دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند. با اینکه هنوز علت حادثه و سقوط هواپیما مشخص نشده است، اما بسیاری از رسانهها از نقص فنی و مشکل نرم افزاری در این هواپیمای جدید خبر دادند چراکه چند ماه پیش بود که یک فروند از هواپیمای مذکور فعال در لیونایر اندونزی نیز تنها چند دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه جاکارتا در آبهای سواحل شرقی این کشور سقوط کرد، دقیقاً گرفتار سرنوشت مشابهی شد و تمامی ۱۸۹ مسافر و سرنشین آن ناپدید و کشته شدند.
نتایج بررسیهای سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیشتر نشان میداد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت بهکار برده شده، موجب سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرمافزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) میگذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین میکشانند و این امر موجب میشود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند. همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.
انتهای پیام