صفحه اصلی / اجتماعی / چهارشنبه سوری چندصد میلیاردی
چهارشنبه سوری چندصد میلیاردی
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-03-14 12:37:29Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

گردش مالی مواد محترقه به بیش از 363 میلیارد می‌رسد

چهارشنبه سوری چندصد میلیاردی

ترقه، فشفشه، زنبوري، منور، بمب، شكلات، ذغال، بالن و.... این روزها در اکثر خیابان های سراسر کشور برای فروش عرضه شده اند. روشن کردن آتش در چهارشنبه آخر سال در سال های اخیر از رسم و سنت خارج شده و جای خود را به انواع و اقسام مواد محترقه داده است.

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، بنابر گفته فعالان این بازار و فرشندگان مواد محترقه گردش مالی این بازار به میلیاردها تومان می رسد که مافیای تامین کننده آن تمام سود آن را می برد. به گفته یکی از فروشندگان قانونی مواد محترقه‌ مجاز و ایرانی امسال قیمت فرفره دو هزار تومان، قیمت پروانه دو هزار تومان، قیمت موشک سه هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت مشعل پنج هزار تومان و قیمت فلاشر دو هزار و ۷۰۰ تومان است. با احتساب این اعداد و ارقام اگر به صورت میانگین هر خانوار از هر کدام از این مواد تنها یک عدد بخرد، حدود ۱۵ هزار تومان باید هزینه ‌کند. از سوی دیگر بنابر اعلام مرکز آمار ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار خانوار در ایران زندگی می کنند. اگر به صورت میانگین این تعداد خانواده هر کدام برای خرید مواد محترقه ۱۵ هزار تومان هزینه کنند، نتیجه ۳۶۳ میلیارد تومان خواهد شد؛ عددی که معادل حقوق ۳۲۶ هزار کارگر در ایران و معادل یارانه‌ هشت میلیون و ۶۶ هزار نفر است.

هزینه  ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومانی آخرین چهارشنبه سال در سراسر ایران

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و چین در رابطه با هزینه های چهارشنبه سوری گفت: اگر به‌طور متوسط هر فردی در چهارشنبه آخرسال، ۱۰ هزار تومان هزینه مواد محترقه داشته باشد، رقمی معادل۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان در سراسر ایران خرج می‌شود. وی با بیان اینکه ما مخالف شادی مردم در چهارشنبه آخر سال نیستیم، اظهار کرد: رسم، سنت و آیین در سراسر دنیا از جمله چین و اروپا وجود دارد، اما اینکه این جشن به افراط و تفریط و آزاری برای مردم تبدیل شود، صحیح نیست. حریری با بیان اینکه ایجاد تفریح در جامعه ضروری است، تصریح کرد: باتوجه به شرایط فعلی، جشن و شادی حق مردم است، اما باید تلاش شود که به حرکات افراطی کشیده نشود.نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در سال‌های اخیر آتش افروختن و پایکوبی جای خودش را به ترقه بازی و نارنجک انداختن و ایجاد انفجارهای کوچک و بزرگ داده است و با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی سال و شور و شوق مردم، به‌ویژه کودکان و نوجوانان در استقبال از سال جدید، متأسفانه تعدادی افراد فرصت‌طلب و سودجو به بهانه چهارشنبه آخـر سـال (چهارشنبه سوری) اقدام به تهیه و توزیع انواع مواد محترقه انفجاری و آتش‌زا بین مردم می‌کنند.

درآمدهای کلان دلالان و دستفروشان مواد محترقه

محمد علی نیا، فروشنده موا محترقه

دلالان و واسطه های فروش مواد محترقه، ترقه ها و انواع و اقسام ادوات چهارشنبه سوری مبالغ کلانی از این راه به دست می آورند. به عبارت بهتر مافیایی در تهیه و عرضه این ادوات فعالیت می کند که از سه ماه قبل و با آغاز فصل زمستان استارت تامین آن را می زند. خرده فروشان و دستفروشان با تغذیه از این افراد اقدام به فروش این ادوات می کنند. آماری که مرکز آمار ایران ارایه داده مربوط به چهارشنبه آخر سال گذشته است و در سال جاری با افزایش قیمت ها و تولید انواع جدیدتر این ادوات این گردش مالی افزایش بیشتری خواهد داشت. رقم ۳۶۳ میلیارد تومان رقم کمی نیست و مافیای این کار مبالغ کلانی از تهیه و فروش این ادوات به جیب می زنند.

به طور تقریبی اگر بخواهیم عنوان کنیم به ازای هر  ده خانواده یک دستفروش اداوات ترقه بازی وجود دارد که با فروش آنها می تواند هزینه های ناچیز خرید این مواد را درآروده و سود زیادی به جیب بزند. این پروسه به صورت کلان تر در راس کار وجود دارد و تامین کنندگان اصلی مواد محترقه سودهای غیرقابل تصوری از این چرخه عایدشان می شود.    تولید، عرضه و فروش مواد محترقه علاوه بر سود ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی برای قاچاقچیان، حاصل از تفاوت قیمت تمام شده با قیمت فروش این کالا- از ۵۰ تا ۷۰ درصد سود را نیز نصیب دستروشانی می کند که این مواد را در سر چهارراه ها و معابر می فروشند.

چین امروز بزرگترین تامین کننده این اداوات است که ارز زیادی را از این طریق وارد کشور خود می کند. البته ترکیه و هند نیز در سالهای اخیر تامین کننده بخشی از نیاز چهارشنبه سوری ایرانی ها شده اند. بنابراین این مواد اکثراً به صورت قاچاق از کشورهای چین، ترکیه و هندوستان وارد کشور می شود و واردکنندگان نیز هیچ گونه مشکلی برای واردات این مواد به کشور ندارند. دلیل اینکه این افراد که افراد معلوم الحالی هستند می توانند آزادانه به واردات این ادوات به کشور بپردازند مشخص نیست. به هر ترتیب تهیه و فروش مواد محترقه جرم اعلام شده اما هنگامی که پای مافیای آن در میان باشد کسب نیم تواند مانع فعالیت آنها شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.