صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / آمریکا به دنبال ارتقای روابط نظامی با برزیل است
آمریکا به دنبال ارتقای روابط نظامی با برزیل است

آمریکا به دنبال ارتقای روابط نظامی با برزیل است

دو تن از مقام‌های دولت برزیل گفته‌اند، آمریکا به دنبال تقویت روابط نظامی خود با این کشور است.

بولسونارو

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، سفر ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل به آمریکا و دیدار روز سه شنبه با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش در کاخ سفید با هدف تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی است.

وضعیت ” متحدین اصلی خارج از ناتو ” به کشورهایی که عضو این ائتلاف نظامی نیستند این امکان را می‌دهد تا بتوانند تجهیزات و فناورهای نظامی از آمریکا خریداری کنند.

متحدین اصلی خارج از ناتو نقشی تخصیص داده شده از سوی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا به متحدین نزدیکیست که روابط استراتژیک کاری با نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا دارند ولی عضو ناتو نیستند.

در حال حاضر، ۱۷ کشور چنین وضعیتی دارند. برزیل احتمالاً به دومین کشور آمریکای لاتین بدل می‌شود که پس از آرژانتین می‌تواند از فناوری‌های آمریکایی و براساس این وضعیت استفاده کند؛ آرژانتین در سال ۱۹۹۸ این وضعیت را به دست آورده و عضو “متحدین اصلی خارج از ناتو” است.

مقام‌های برزیلی می‌گویند که آنها از آغاز سال جاری میلادی برای قرار گرفتن در این وضعیت با مقام‌های آمریکایی در حال گفتگو هستند.

این وضعیت باعث سهولت در انتقال فناوری‌های دفاعی در زمانی می‌شود که صنعت هوافضای برزیل روابط جدیدی با آمریکا برقرار کرده و شامل قرارداد بین کمپانی بوئینگ آمریکا و هواپیماسازی برزیلی Embraer SA می‌شود که هر دو هواپیماهای نظامی و تجاری می‌سازند.

سال گذشته میلادی، ترامپ سیاست صادرات تسلیحاتی خود را برای کمک به کارخانجات دفاعی آمریکایی برای رقابت بهتر در مقابل افزایش فعالیت‌های چین و روسیه اجرایی کرد.

برزیل احتمالاً در رأس مصرف کنندگان آمریکای لاتین تجهیزات آمریکایی است. در سال مالی ۲۰۱۷، آمریکا تنها ۳۹ میلیون دلار از فروش خارجی نظامی به برزیل به دست آورد.

مقام‌ها روز دوشنبه گفتند، آمریکا و برزیل همچنین به توافقی برای تضمین فناوری فضایی آمریکا رسیدند که براسا آن این کشور آمریکای لاتین امیدوار است بتواند از آن برای استفاده از راکت‌های تجاری مورد استفاده در مرکز پرتاب نزدیک خط استوا بهره ببرد. انتظار می‌رود که این قرارداد در نشست رؤسای جمهوری آمریکا و برزیل در واشنگتن امضا شود.

برزیل امیدوار است که با جلب توجه کمپانی‌های آمریکایی علاقه مند به ارسال ماهواره‌های کوچک با هزینه کم از پایگاه آلکانتارا بتواند یک تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری یک ساله پرتاب فضایی راه به دست بیاورد؛ این پایگاه تحت فرمان نیروی هوایی برزیل مستقر در ساحل اقیانوس آتلانتیک است.

صرفنظر از قرار دادن برزیل در این وضعیت، ارتش آمریکا برقراری روابط عمیق با برزیل را در اولویت خود قرار داده است.

روابط نظامی آمریکا و برزیل به دوران جنگ جهانی دوم باز می‌گردد زمانیکه برزیل تنها کشور آمریکای لاتین بود که نیروهایش را برای نبرد در کنار متحدان در اروپا اعزام کرد.

اما این روابط در سال ۱۹۷۷ زمانی به سردی گرایید که دولت جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا تحریم تسلیحاتی علیه برزیل به اتهام نقض حقوق بشر از سوی دولت نظامی برزیل وضع کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.