چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / گریفیث به شورای امنیت گزارش می‌دهد/برآورد هزینه‌های استقرار ناظران بین‌المللی در الحدیده
گریفیث به شورای امنیت گزارش می‌دهد/برآورد هزینه‌های استقرار ناظران بین‌المللی در الحدیده

گریفیث به شورای امنیت گزارش می‌دهد/برآورد هزینه‌های استقرار ناظران بین‌المللی در الحدیده

شورای امنیت امروز (چهارشنبه) خارج از دستورکار خود، یک نشست پشت درهای بسته برای بررسی گزارش جدید مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن درباره عواملی که تاکنون مانع از اجرای مرحله اول این توافقنامه شده است، برگزار می‌کند.

گریفیث

به گزارش کسب و کار نیوز، یک دیپلمات غربی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط فاش کرد: دلایل عدم اجرای مرحله اول توافقنامه الحدیده نبود اطمینان در میان نیروهای انصارالله است و در حال حاضر تلاش‌ها برای اطمینان بخشی به همه طرف‌های درگیر جهت اجرای این مرحله حساس از توافقنامه سوئد ادامه دارند.

همزمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گزارشی از برآورد هیئت سازمان ملل درباره هزینه‌های حمایت از توافقنامه الحدیده و اجرای آن در این شهر و بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی را ارائه کرد، در این گزارش مجموع نیازهای اولیه برای دوره زمانی یک آوریل تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ میلادی (پس از کسر بخش‌های ضروری حقوق کارمندان) ۱۷ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۸۰۰ دلار آمریکا برآورد شد.

این دیپلمات غربی گفت: هیئت سازمان ملل قصد دارد در مرحله اول تعداد ۷۵ تن از ناظران خود را در الحدیده مستقر کرده و دو کارمند دیگر را که از توان فنی در زمینه‌های مدیریتی، حمایتی و امنیتی برخوردار هستند به این گروه ملحق خواهد کرد.

به گفته منبع یاد شده، مسؤولیت‌های این هیئت شامل یک، رهبری و حمایت از عملکرد کمیته هماهنگی با کمک دبیرخانه‌ای متشکل از کارمندان سازمان ملل جهت نظارت بر آتش بس و استقرار دوباره نیروها و خنثی سازی مین‌ها در استان الحدیده، دو، نظارت بر پایبندی دو طرف به توافقنامه آتش بس الحدیده و استقرار نیروها بر مبنای متقابل در این شهر و بنادر یاد شده، سه، تعامل اعضای هیئت سازمان ملل با دو طرف به گونه‌ای که نیروهای امنیتی یمنی بتوانند طبق قوانین این کشور امنیت الحدیده و بنادر یاد شده را تضمین کنند و چهار، تسهیل و هماهنگی حمایت‌های سازمان ملل از دو طرف جهت اجرای کامل توافقنامه الحدیده هستند.

منبع مذکور افزود: این هیئت نقش به سزایی در حفاظت از روند سیاسی شکننده‌ای دارد که فرستاده ویژه آن را کلید زده است و این امر می‌تواند حمایت بزرگی را از اقداماتی که برای دستیابی به سازشی جهت توقف درگیری‌های موجود در یمن انجام می‌شوند، فراهم کند.

همچنین این منبع گفت: فعالیت‌های اولیه‌ای که تاکنون اجرا شده‌اند، ضامن اعزام فوری تیم متخصص و هیئت سازمان ملل به الحدیده و تمرکز آن بر رایزنی و تعامل مستقیم با دو طرف درگیر بوده است. همچنین فعالیت‌های مهمی در زمینه‌های برنامه‌ریزی و ایجاد منابع و پتانسیل‌های لازم برای اجرای ایمن، موثر و پایدار مأموریت‌های سازمان ملل انجام شده‌اند.

در این گزارش دو طرف به پایبندی پایدار و بنیادی نسبت به اجرای کامل تعهدات با رعایت آتش‌بس و حذف تسلیحات از الحدیده تشویق شدند.

این منبع در ادامه تاکید کرد: نظارت بر پایبندی به این تعهدات اساس عملیات هیئت را تشکیل می‌دهد و برای اینکه هیئت سازمان ملل بتواند تعهدات خود را انجام دهد، لازم است آزادی کاملی برای رفت‌وآمدها به آنها داده شود و امکان ورود بدون مشکل به این مناطق فراهم شده و یگان‌ها و زیرساخت‌ها در کنترل دو طرف قرار بگیرند. همچنین لازم است درگیری‌های بزرگ میان دو طرف در الحدیده از سر گرفته نشود و هیچ گونه مانع نظامی برای استفاده از راه‌های امدادرسانی اصلی به منطقه وجود نداشته باشد.

وی فاش کرد: نیازهای مالی یاد شده شامل هزینه‌های استقرار تدریجی ۷۵ تن از ناظران سازمان ملل، ۲۰ تن از چهره‌های معرفی شده از سوی دولت‌ها و نیز ۱۰۵ تن از کارمندان غیرنظامی و همچنین هزینه‌های اقامت آنها و تدارکات را شامل می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.