چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / کردستان / ثبت ملی ۱۱ روستای هورامان
ثبت ملی ۱۱ روستای هورامان

یک مسئول خبر داد:

ثبت ملی ۱۱ روستای هورامان

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: 11 روستای منطقه هورامان در دو شهرستان سنندج و سروآباد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

هورامان

به گزارش کسب و کار نیوز، سید محسن علوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت ایران به ریاست معاون میراث فرهنگی کشور ۱۱ روستای استان کردستان در منطقه هورامان به ثبت ملی رسیدند.

وی افزود: روستاهای بیساران، تنگی‌سر، نیر، دل، دلمرز، دیوزناو، ناو، کلجی، عباس آباد، بلبر و کماله در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

علوی گفت: این امر پس از چند ماه تلاش کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی هورامان و همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به نتیجه رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با بیان اینکه این رویداد در سطح کشور بی‌نظیر است، ذکر کرد: ثبت ملی این روستاها منجر به معرفی هرچه بیشتر کردستان و نیز توسعه زیر ساخت‌های هورامان خواهد شد و همچنین مسیر ثبت جهانی هورامان را تسریع می بخشد.

وی تصریح کرد: از این پس و با ابلاغ معاون رئیس جمهور به استاندار کردستان بافت تاریخی این روستاها تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

در نشست شورای ثبت کشور مدیرکل دفتر ثبت، مدیرکل امور پایگاه های جهانی، مدیرکل حفظ و احیا، مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان، معاون میراث فرهنگی استان، مدیر پایگاه هورامان، کارشناس حوزه ثبت و اعضا شورای ثبت سازمان حضور داشتند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.