صفحه اصلی / اسلایدر / پشتوانه مافیایی واردکنندگان لوازم آرایشی
پشتوانه مافیایی واردکنندگان لوازم آرایشی

۹۹ درصد لوازم آرایشی قاچاق تقلبی است

پشتوانه مافیایی واردکنندگان لوازم آرایشی

طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیش از ۶۳ درصد لوازم آرایشی موجود در بازار به شیوه قاچاق تامین می‌شود اما رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های آرایشی و بهداشتی ایران، می گوید: ۹۹ درصد لوازم آرایشی که قاچاق وارد کشور می شود، تقلبی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، حمید مقیمی با عنوان این مطلب که حوزه کالاهای آرایشی و بهداشتی متکی به واردات است، اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد، تا ۵۰ درصد نیاز بازار داخلی فرآورده های آرایشی و بهداشتی کشور متکی به واردات است. وی با تاکید بر این موضوع که میزان محصولات داخلی به اندازه ای نیست که نیاز کشور را تامین کند، تصریح کرد: بستن راه واردات نمی تواند گره ای از مشکلات حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی را باز کند و تنها باعث افزایش محصولات قاچاق و تقلبی در بازار داخلی خواهد شد. رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات نیز معتقد است: به طور کلی اکثر افرادی که اقدام به قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی می‌کنند ابتدا برای دریافت مجوز مراجعه کرده‌اند اما به دلیل نداشتن کیفیت مناسب کالا نتوانسته‌اند مجوز بگیرند. هم چنین یکی از فعالان بازار در این رابطه می گوید: در حال حاضر صنف لوازم آرایشی‌ها نسبت به دیگر حوزه‌ها در بازار در جایگاه اول قرار دارند و پرفروش‌ترین هستند. لوازم آرایش هم مافیایی است و در کل واردات آن دست پنج نفر است که این محصولات را به صورت شرکتی یا قاچاق عرضه می‌کنند. بیشتر لوازم آرایشی را هم از چین وارد می‌کنند.

رکورد شکنی زنان ایرانی در مصرف لوازم آرایش تا همین چند وقت پیش بود که طبق آمار منتشر شده، ایران دومین رکورد دار مصرف لوازم آرایشی و ‏بهداشتی در خاورمیانه و هفتمین کشور رکورد دار در این زمینه در سطح جهان بود. براساس ‏آماری که مجله اینترنتی «‏Beauty world middle East» منتشر کرد؛ زنان ایرانی ۳۰‌درصد ‏از درآمد قابل تصرف خود را خرج محصولات آرایشی می‌کنند.‏ سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران نشان می‌دهد که ایرانی‌ها به‌طور متوسط ۴.۵‌‌درصد از درآمد ‏سالانه‌شان را برای لوازم آرایش هزینه می‌کنند.‏ مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اخیراً اعلام کرده گردش مالی محصولات آرایشی و بهداشتی کشورمان ۶۵ هزار میلیارد تومان است. جدا از این رقم بالا، بارها خبرهایی مبنی بر اینکه ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان است، مطرح شده. اما دلیل این گردش مالی بالا و مصرف زیاد ما در این حوزه چیست؟

شاید بتوان پرس و جو را از بازار تهران، جایی که لوازم آرایشی به دست مصرف‌کننده می‌رسد، شروع کرد؛ محلی که بسیاری از آرایشگرها یا مصرف‌کننده‌های بالای لوازم آرایش به بهانه ارزان‌تر بودن این محصولات به آنجا مراجعه می‌کنند. امیرمحمد پرهام‌فر؛ مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف درباره علت قاچاق محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: بیشتر محصولات قاچاق در بازار با کفیت پایین توزیع و با قیمت ارزان نسبت به مشابه واردات رسمی آن در بازار بفروش می رسد. او گفت: بخاطر هزینه بالای محصولات وارداتی مجاز و استقبال مردم از محصولات برند، کالاهای قاچاق در بازار با قیمت ارزان عرضه می شود. مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف افزود: قاچاق لوازم آرایشی در مناطق آزاد بیشتر است و بخشی دیگر آن از طریق مسافری و مقداری هم ته لنجی وارد می شود. او درباره مبارزه با کالاهای قاچاق آرایشی گفت: بیش از ۲۰۰ سایت و کانالی که در حوزه فروش کالاهای قاچاق فعالیت می کردند با همکاری پلیس فتا مسدود شد. پرهام‌فر افزود: آمار ۶۳ درصدی قاچاق لوازم آرایشی برای سال ۹۵ است و آمار سال ۹۶ درحال جمع بندی می باشد.

توانایی نظارت بر واردات قاچاق لوازم آرایشی وجود ندارد

مازیار کریمی، کارشناس بازار

لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت فله ای به راحتی از طریق مبادی قانونی و رسمی وارد کشور می شود. این محصولات در کشور بسته بندی و با برچسب های تقلبی  به مردم عرضه می شود و نیاز است بازرسان وزارت بهداشت با تشدید نظارت ها کالاهای قاچاق و تقلبی سلامت محور را شناسایی و با سودجویان به صورت قاطع برخورد کنند. این حجم از واردات و قاچاق لوازم آرایشی به کشور حکایت از وجود مافیایی قدرتمند دارد که توانایی نظارت بر آنها وجود ندارد. سیستان وبلوچستان به دلیل داشتن مرزهای خاکی طولانی و همچنین برخورداری از بندر چابهار، همواره با قاچاق انواع و اقسام لوازم و کالاها مواجه است اما یکی از این اقلام که حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز می باشد که نزدیک به ۷۰درصد این اقلام که در بازار زاهدان وجود دارد قاچاق و فاقد استانداردهای لازم بهداشتی است و از همانجا هم وارد بازار دیگر شهرها می شود.

البته البته موضوع قاچاق لوازم آرایشی به ایران مربوط به دیروز و امروز نیست و همواره بخش زیادی از واردات این محصولات از طریق مبادی غیررسمی انجام شده که این موضوع منطق افزایش میزان تعرفه واردات را برای این محصول کاهش می‌دهد و به نظر می‌رسد که با این وضعیت تولیدکننده و واردکننده از این موضوع متضرر شده و در نهایت سود اصلی را از این حرکت قاچاق‌چیان می‌برند. با تمام این تفاسیر باید اشاره شود که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های داخلی در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت‌های خوبی داشته و قاچاق در این زمینه برای کسب سود بیشتر برخی سودجویان صورت می‌گیرد. بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی موجود در بازار در کشورهای جهان سوم با کمترین کیفیت تولید شده و با برند شرکت‌های معتبر در ایران یافت می‌شوند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ /افتتاح یک ابر پروژه چند منظوره در سریلانکا

به گزارش کسب و کار نیوز، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت با اشاره به سفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.