صفحه اصلی / 00 / دفاع نماینده آمریکا از سلطه طلبی تجاری
دفاع نماینده آمریکا از سلطه طلبی تجاری

دفاع نماینده آمریکا از سلطه طلبی تجاری

نماینده تجاری آمریکا در اظهاراتی در سنای این کشور، اعلام کرد واشنگتن و پکن ممکن است در هفته‌های نهایی مذاکرات برای رسیدن به توافق و پایان دادن به اختلافات تجاری خود باشند.

جنگ تجاری

به گزارش کسب و کار نیوز، واشنگتن و پکن روی واردات محصولات یکدیگر به ارزش میلیاردها دلار، تعرفه‌های سنگین وضع کرده‌اند و با این اقدام بازارهای مالی را ملتهب کرده و روند تولید و زنجیره تأمین را مختل کرده‌اند.

دولت آمریکا پکن را برای پایان دادن به سیاست‌هایی که مدعی است به شرکت‌های چینی برتری غیرمنصفانه بخشیده است از جمله یارانه‌های صنعتی، محدودیت برای دسترسی شرکت‌های خارجی و سرقت مالکیت معنوی تحت فشار قرار داده است.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا در جلسه کمیته مالی سنا اظهار کرد: امید ما بر این است که در هفته‌های پایانی مذاکرات برای رسیدن به توافق هستیم. با این حال وی هشدار داد که مسائل مهم همچنان به قوت خود باقی هستند. وی در ادامه افزود: اگر این مسائل به نفع آمریکا حل نشوند، ما توافقی نخواهیم داشت.

قانونگذاران آمریکایی لایتیزر را برای دادن جزئیات درباره برنامه‌های دولت ترامپ برای حفظ تعرفه‌ها به منظور تضمین پایبندی چین به توافق تحت فشار قرار دادند.

لایتیزر اظهار کرد: تمرکز طرف چینی، حذف تعرفه‌های آمریکا است و اگر امتیازی داده شود، این امتیاز هنوز مورد بحث است.

پیشرفت در مذاکرات باعث شد کاخ سفید ماه گذشته افزایش تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را که قرار بود از دوم مارس اجرایی شود، به تأخیر بیاندازد. این اقدام انتظارات برای دستیابی دو طرف به توافق را بالا برد با این حال مقامات دولت ترامپ جمعه گذشته گفتند: دیدار رو در روی دیگری برنامه‌ریزی نشده است.

لایتیزر و لیو هی، مذاکره کننده ارشد چین روز سه شنبه گفت و گو کردند و نماینده تجاری آمریکا به سنا گفت: قرار است روز چهارشنبه مکالمه دیگری داشته باشد.

تعرفه‌ها، مذاکرات تجاری و سازمان جهانی تجارت

نماینده تجاری آمریکا همچنین گفت: این کشور برای دستیابی به راه‌حلی برای حذف تعرفه‌ها روی واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا و مکزیک تلاش می‌کند. واشنگتن در وضع این تعرفه‌ها به دلایل امنیت ملی اشاره کرده است.

اما این تعرفه‌ها تلاش‌های دولت ترامپ برای تصویب توافق تجاری نهایی میان آمریکا-مکزیک-کانادا را که سال گذشته توافق شد، پیچیده کرده‌اند. این توافق مدل اصلاح شده توافق ۱۹۹۴ تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) است.

لغو نفتا، یکی از اهداف اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بود که به توافق‌های سه جانبه حمله برد و آنها را برای اقتصاد آمریکا و کارکنان این کشور زیان بار خوانده بود.

لایتیزر گفت: آمریکا با مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا در خصوص دسترسی به بازار محصولات کشاورزی در بن بست کامل است.

در حالی که مقامات آمریکایی اظهار کرده‌اند کشاورزی باید در هر گونه توافقی گنجانده شود اما اتحادیه اروپا اعلام کرده که از توافق جامعی که شامل کشاورزی باشد حمایت نمی‌کند.

همچنین لایتیزر از اقدامات دولت ترامپ برای تحت فشار قراردادن کشورهای دیگر برای اصلاحات در سازمان جهانی تجارت دفاع و اعلام کرد آمریکا به دنبال مذاکره درباره مقررات جدید برای این نهاد جهانی است تا با تغییرات سریع جهانی همگام بماند.

بر اساس گزارش رویترز، دولت ترامپ اوایل ماه جاری اعلام کرد آمریکا به سازمان جهانی تجارت اجازه نخواهد داد سیاست تجاری خود را دیکته کند و از استفاده از تعرفه‌ها برای متقاعد کردن شرکای تجاری این کشور دفاع کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

طلای “کاظمی” در تکواندوی ارتش‌های جهان/ ناظمی حذف شد

به گزارش کسب و کار نیوز، در جریان نخستین روز رقابت‌های تکواندوی قهرمانی ارتش‌های جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.