صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / یک مسؤول قطری دلایل اصلی بحران شورای همکاری خلیج فارس را فاش کرد
یک مسؤول قطری دلایل اصلی بحران شورای همکاری خلیج فارس را فاش کرد

یک مسؤول قطری دلایل اصلی بحران شورای همکاری خلیج فارس را فاش کرد

معاون نخست‌وزیر قطر دلایل اصلی بحران شورای همکاری خلیج فارس را فاش کرد.

عبدالله بن حمد العطیه

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالله بن حمد العطیه، معاون دوم نخست‌وزیر قطر و وزیر صنعت سابق این کشور در مصاحبه با روزنامه “لوسیل” این کشور گفت: دلایل محاصره و تلاش برای اشغال قطر هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد. جهان و بانک بین المللی و سازمان ملل و صندوق بین المللی پول به خوبی این را می‌دانند که قطر هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد. کشورهای محاصره کننده قطر (مصر، عربستان، امارات و بحرین) قصد داشتند به قطر حمله کنند و به منابع آن از جمله بزرگترین میدان گازی در جهان دست یابند. آن‌ها برای قانع کردن جهان این توطئه را چیدند و می‌خواستند به چراغ سبز آمریکا دست یابند اما نتوانستند.

وی گفت: ما اقتصاد و سیاست را دو مسئله جدا می‌دانیم. ما مانع ورود شهروندان این کشورها و مسئولانشان به قطر نشدیم و همواره از آن‌ها استقبال کردیم. بیش از ۳۵۰ هزار مصری در قطر کار می‌کنند. واقعیت این است که زمانی که به تحریم‌کنندگان نگاه می‌کنیم می‌بینیم آن‌ها بازنده هستند نه ما.

العطیه اتهامات عربستان علیه کشورش درباره توطئه برای ترور ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان را رد کرد و گفت: ما ملک عبدالله را نجات دادیم و توطئه‌های لیبی و نظام معمر قذافی علیه آن‌ها را به اطلاعشان رساندیم. کسی که برای ترور ملک عبدالله نقشه می‌کشید اکنون در ابوظبی زندگی می‌کند. این یعنی امارات پشت طرح ترور بوده است. من این را به طور قطع نمی‌گویم اما این تنها تفسیر ممکن است.

وی از خروج قطر از سازمان اوپک دفاع کرد و گفت: عربستان اوضاع را از خارج اوپک کنترل می‌کند.

العطیه همچنین درباره نقش عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان برای قانع کردن کشورهای آفریقایی و اروپایی جهت تحریم قطر صحبت کرد.

وی گفت: عادل الجبیر در این نقش موفق نشد چراکه کشورهای آفریقایی و اروپایی برای اثبات ادعاهایش علیه قطر از او ادله و اسناد خواستند.

العطیه درباره تغییر منصب الجبیر از وزیر خارجه به وزیر مشاور در خارجه گفت: این توهینی به الجبیر است. در طول تاریخ هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده که یک نفر از وزیر به وزیر مشاور تغییر کند. با این حال ابراهیم العساف که به عنوان وزیر خارجه تعیین شده در هیچ کنفرانسی شرکت نکرده است. با اینکه الجبیر به وزیر مشاور تغییر یافته اما همچنان نماینده سیاست خارجه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.