صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / دغدغه‌های اقتصادی پیش پای فعالان صنعت مد و لباس
دغدغه‌های اقتصادی پیش پای فعالان صنعت مد و لباس

دغدغه‌های اقتصادی پیش پای فعالان صنعت مد و لباس

یک فعال حوزه طراحی لباس با بیان اینکه دغدغه‌های اقتصادی بدون شک مانعی برای توجه افراد به حوزه مد و لباس است، گفت: با توجه به دغدغه‌های اقتصادی موجود و ضرورت توجه به موضوع لباس و پوشاک به عنوان نمادی از فرهنگ کشور، بنابراین توجه مسئولان به این حوزه احساس می‌شود.

جشنواره مد و لباس

به گزارش کسب و کار نیوز، سیدرضا میر محمدصادقی در نخستین نشست خبری مد و لباس، با بیان اینکه اصفهان بزرگترین تولیدکننده پارچه کشور است، اظهار کرد: به همین منظور میز نساجی در اصفهان تشکیل شده و ما ارتباط خوبی با این بخش داریم البته این ارتباط بیشتر مربوط به صنعت نساجی است و در حوزه طراحی و مد باید این ارتباط بیشتر شود.

وی با اشاره به تدوین و رونمایی از نخستین منشور مد و لباس و عملکرد طراحان این عرصه در شهریور امسال، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد وظیفه سیاست‌گذاری و ساماندهی حوزه مد و لباس کشور را دارد و در این خصوص با تشکیل کارگروهی، فعالان این عرصه همچون اتحادیه‌های تولید و توزیع پوشاک، کارگاه‌های صنعتی، طراحان و دیگر فعالان بازار تولید و توزیع پوشاک حضور دارند.

میرمحمدصادقی با اشاره به ثبت ۳۰۰ طرح پوشاک با نشانه شیما، اظهار کرد: در سال جاری پوشاک به عنوان یک کالای فرهنگی و نمادی از فرهنگ ایرانی اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

وی نتیجه تمام فعالیت‌های این موسسه را برگزاری نخستین نمایشگاه هنر صنعت مد و لباس اصفهان در اسفند امسال دانست و تأکید کرد: این نمایشگاه، حاصل فعالیت‌های یک ساله حوزه مد و لباس بود که در کنار آن، منشور مد و لباس رونمایی شد که می‌تواند سرآغاز رویدادهای مثبت و نوینی در کشور باشد.

وی از تربیت حدود هزار نفر نیروی انسانی در این حوزه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه وظیفه تربیت نیروی انسانی بر عهده دانشگاه‌ها است، اما بخش خصوصی نیز این وظیفه را تا حدودی بر عهده گرفته است.

دبیر علمی هنری نخستین نمایشگاه هنر صنعت مد و لباس اصفهان با اشاره به پیش‌بینی اهداف عمومی و تخصصی، در این منشور، گفت: اهداف عمومی شامل اصلاح فرهنگ پوشش صحیح با رعایت معیارهای ایرانی اسلامی، ارتقاء سطح زندگی مردم با استفاده از پوشش مناسب، ایجاد بستر مناسب برای شناسایی، ساماندهی و حمایت از طراحان مد و لباس و استفاده بهینه از ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مد و لباس بوده است.

وی، تربیت نیروی متخصص با برگزاری دوره‌های آموزشی و گردهمایی طراحان لباس با هدف شناخت معضلات و ارائه راهکارها را از دیگر اهداف اجرا شده موسسه مد و لباس در سال‌های گذشته عنوان کرد و افزود: از برنامه‌های پیش رو می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و موضوعی و جشنواره طراحی لباس در سال آینده اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های اقتصادی بدون شک مانعی برای توجه افراد به حوزه مد و لباس است، گفت: با توجه به دغدغه‌های اقتصادی موجود و ضرورت توجه به موضوع لباس و پوشاک به عنوان نمادی از فرهنگ کشور، بنابراین توجه مسئولان به این حوزه احساس می‌شود.

مدیر موسسه مد و لباس دانش آرا از ایجاد زیرساخت‌های لازم در سال جدید برای احیای مد و لباس در کشور خبر داد و افزود: برگزاری ۳۵ همایش و کارگاه با محوریت مد و لباس، برگزاری هشت نشست تخصصی این حوزه، رونمایی از نخستین منشور مد و لباس اصفهان، برگزاری نخستین نمایشگاه لباس ایرانی اسلامی در اصفهان از جمله فعالیت‌های انجام‌شده برای احیای این حوزه است.

وی برگزاری سومین نمایشگاه عاشورایی در استان اصفهان را نیز گامی برای رویارویی با هجمه‌های بیگانگان در حوزه پوشاک دانست و گفت: با توجه به استقبال طراحان پوشاک از این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی را نیز برگزار کردیم.

وی همچنین از تصویب ایجاد رسته صنفی طراحان پوشاک در زیرمجموعه اتحادیه پوشاک در کمیسیون کار و حرفه مجلس خبر داد و تأکید کرد: ۳۰۰ طراح فعال در استان از این پس می‌توانند جواز کسب طراحی لباس دریافت کنند.

ژاله کیانی مدرس و طراح لباس نیز در این نشست با اعتقاد بر اینکه کارآفرینی و اشتغال در رسته مد و لباس بسیار زیاد است، گفت: با حمایت دولت و سرمایه‌گذاری می‌توان به توسعه کارآفرینی در این حوزه کمک کرد، چراکه این حوزه، کاری فردی نیست و حاصل فعالیت گروهی در حوزه‌های تخصصی مختلف است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه مد و لباس طی هشت سال گذشته در کشور، تأکید کرد: این اقدام شروع بسیار خوبی بود، اما همچنان در شأن طراحان لباس نیست و باید با معافیت‌های مالیاتی، پرداخت تسهیلات و همچنین بیمه طراحان لباس به فعالان این عرصه بیشتر بها داد.

وی در خصوص واردات لباس به کشور، گفت: تا سال ۹۶ برای مقابله و همچنین کم شدن قاچاق، هزینه‌های گمرک و واردات لباس به خصوص از ترکیه پایین بود، اما امسال با بالا رفتن نرخ ارز واردات لباس کاهش یافت، با این وجود کشور همچنان درگیر واردات پارچه است.

وی تصریح کرد: متأسفانه طراحان لباس همچنان درگیر هزینه بالای واردات پارچه هستند که این بر افزایش هزینه‌های تولید لباس بسیار تأثیرگذار است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.