صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / معافیت مالیاتی تنها به محصولات دانش‌بنیان اعطا می‌شود
معافیت مالیاتی تنها به محصولات دانش‌بنیان اعطا می‌شود

رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی:

معافیت مالیاتی تنها به محصولات دانش‌بنیان اعطا می‌شود

رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تنها به محصولات دانشی اعطا می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمد صاحبکار خراسانی به سابقه تدوین پیش‌نویس لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در لایحه شرکت‌های دانش‌بنیان تبصره‌ای درج شده که بر اساس آن اگر بیش از ۵۰ درصد سهام شرکتی متعلق به دولت یا نهادهای عمومی باشد، از مزایای قانونی خارج می شوند. بر اساس قانون اگر ۳۰ درصد سهام شرکتی دولتی باشد، مشمول مزایای قانونی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می‌شود. مجلس نیز این بند را تصویب کرد و بر این اساس هر شرکتی که وارد فرآیند ارزیابی ما می‌شود، از آنها اسناد سهامداری نیز اخذ می‌شود. وی افزود: برای استفاده از این مزایا نیاز به ارایه اسناد است که بر این اساس شرکت‌ها باید اسناد سهامداری خود را به ما ارایه دهند و ما بر اساس ارزیابی این اسناد می‌توانیم نظر بدهیم که شرکت می‌تواند از این مزایای قانونی بهره‌مند شود یا خیر.وی خاطر نشان کرد: هم اکنون تعداد شرکت‌هایی که ما به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان تایید کردیم که درصدی از سهام آنها (کمتر از ۵۰ درصد) مربوط به بخش‌های دولتی می‌شود، بسیار کم و انگشت شمار است. برخی از شرکت‌ها هستند که با روش‌هایی بر روی کاغذ، سهام آنها خصوصی، ولی در اصل بیشتر سهام آنها دولتی است که اگر ما متوجه شویم که اسناد ارائه‌شده شرکتی با واقعیت منطبق نباشد، این شرکت را از فهرست شرکت‌های دانش بنیان خارج می‌کنیم.

آیین‌نامه رسیدگی به شکایات شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شده است
رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: خوشبختانه در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان آمده است که اگر به هر یک از مجریان قانون از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرادی وارد شود، این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، شکایت خود را ثبت کنند.
وی افزود: هم اکنون سامانه این امر راه‌اندازی شده و شرکت‌ها می‌توانند به صورت آنلاین شکایات خود را ثبت کنند. دبیرخانه شورای عتف موظف است به این شکایات رسیدگی کند.
وی اظهار داشت: اکنون آیین‌نامه رسیدگی به شکایات شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسیده است. بر این اساس دبیرخانه شورای عالی عتف موظف است از دستگاهی که مورد شکایت است، توضیحات لازم را بخواهد و به منظور رسیدگی دقیق‌تر، جلساتی را با حضور نماینده دستگاه و شرکت برگزار کند.
صاحبکار گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان امور مالیاتی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت (اعطای جواز و پروانه کار) از جمله ۴ دستگاه اصلی هستند که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرایی می‌کنند. وی بیان کرد: در صورتی که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان از یکی از این دستگاه‌ها شکایتی داشته باشند، بر اساس قوانین می‌توانند شکایت خود را در دبیرخانه شورای عالی عتف به ثبت برسانند و این دبیر خانه بر اساس قوانین به آنها رسیدی می‌کند.

دانش‌بنیان بودن شرکت‌ها مادام‌العمر نیست
این مقام مسوول با تاکید بر اینکه دانش بنیان بودن شرکت‌ها مادام‌العمر نیست، گفت: شرکت‌ها باید دایما خود را ارتقا و محصولات جدید با پیچیدگی فنی بالاتر ارایه دهند. از اینرو تعدادی از شرکت‌ها در فرآیند ارزیابی مجدد، خارج می‌شوند و در صورتی که شرکت بتواند محصول جدیدی با سطح فناوری بالا ارایه دهد، می‌تواند به چرخه دانش‌بنیانی بازگردد.
وی با بیان اینکه برای بررسی و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان کارگروه “ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان” راه‌اندازی شده است، ادامه داد: در این کارگروه نماینده ۱۲ دستگاه چون صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عضو هستند.
صاحبکار زمان فرآیند ارزیابی شرکت‌ها را به طور متوسط ۲ تا ۳ ماه ذکر کرد و ادامه داد: فرآیند ارزیابی به صورت الکترونیکی است و هیچ برگه و کاغذی نباید از سوی شرکت‌ها به دفتر ارزیابی شرکت‌ها ارسال شود.
وی با بیان اینکه در فرایند ارزیابی ۴ اسناد اصلی مربوط به “مالکیت شرکت”، “تولید نمونه اولیه محصول (دمونرم‌افزار) “، “برخوردار بودن محصول از سطح پیچیدگی بالا” و “انجام امور طراحی و مهندسی محصول از سوی شرکت” مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: ما در این فرآیند سعی کردیم معیارهای دقیق و شفاف اعلام شود تا شرکت‌ها بتوانند “خودارزیابی” داشته باشند. ضمن آنکه از سوی ما بازدیدهایی از شرکت به منظور ارزیابی نمونه اولیه محصول صورت می‌گیرد.
وی تاکید کرد: کل اقدامات کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، ذیل سیاست‌های مصوب کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان است که ۱۲ دستگاه اجرایی در آن کارگروه عضو هستند. رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در خصوص معطل ماندن ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه پزشکی و سلامت در فرآیند ارزیابی، گفت: در کارگروه ارزیابی از شرکت‌های دانش‌بنیان نمایندگان وزارت بهداشت حضور دارند، ضمن آنکه نماینده این وزارتخانه در صندوق نوآوری و شکوفایی نیز حضور دارد و سعی شده است تا ضروریات هر حوزه در نظر گرفته شود.

خدمات کارگروه ارزیابی
رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ارائه ۱۱۰ خدمت به شرکت‌های دانش بنیان، گفت: خدمات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مشتمل بر ۶ دسته “تسهیلات نظام وظیفه تخصصی”، “ارایه مجوز استقرار”، ” تسهیلات صندوق توسعه ملی”، “تامین اجتماعی”، “معافیت مالیاتی” و “معافیت‌های گمرکی” است و پر متقاضی‌ترینتسهیلات درخواستی شرکت‌ها “معافیت مالیات” است که برای این منظور مسیر ویژه برای ارایه این تسهیلات در نظر گرفته شده است.وی دریافت خدمات “معافیت گمرکی” را از دیگر درخواست‌های شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و یادآور شد: برای این امر نیز مسیر سبز گمرک را در نظر گرفتیم، ضمن آنکه “ارایه مجوز استقرار” از دیگر خدماتی است که بیشترین متقاضی را دارد.وی یادآور شد: همچنین بر اساس توافقات خوبی که با سازمان تأمین اجتماعی داشتیم، مشکل بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان حل شده است.

ارایه خدمات سربازی به شرکت‌های دانش‌بنیان
رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با اشاره به تسهیلات سربازی، خاطر نشان کرد: خدمت تسهیلات سربازی با توجه به اهمیت و نقش نیروی انسانی خلاق برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، تسهیلات سربازی اعضای فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان به دو صورت “پروژه جایگزین خدمت” و “امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان” پیگیری می‌شود.
صاحبکار با اشاره به پروژه جایگزین خدمت سربازی گفت: در این فرآیند تاکید ما به نتیجه رسیدن پروژه نیست، بلکه پروژه‌های سربازی پروژه‌های پژوهشی است که ممکن است به نتیجه نرسد اما در این مسیر که کار پژوهشی انجام می‌شود، فرد باید تلاش کند تا کارت پایان خدمت را بتواند دریافت کند.
وی اضافه کرد: فردی که کار پژوهشی انجام ندهد، در حکم سرباز وظیفه فراری است و به وی کارت پایان خدمت اعطا نمی‌شود اما تاکنون به چنین موردی برخورد نکردیم.

تغییر در آیین‌نامه مالیات شرکت‌ها
وی با بیان اینکه همه شرکت‌ها از مالیات معاف نیستند، توضیح داد: یک شرکت دانش‌بنیان، یک بنگاه اقتصادی است که می‌تواند اقدام به خرید سهام کند و یا ساخت و ساز انجام دهد؛ ولی ما تنها به فعالیت‌های دانش‌بنیان معافیت مالیاتی اعطا می‌کنیم.رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰ محصول ارایه کرده است و ما تنها محصولات دانشی (نه همه) را حمایت می‌کنیم. از اینرو هر ساله وقتی اسامی شرکت‌ها را برای دریافت معافیت مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارایه می‌دهیم، تنها اسامی کالاهای معاف از مالیات شرکت‌ها را ارایه می‌دهیم. این در حالی است که برخی از شرکت‌ها تصور می‌کنند که با دانش‌بنیان‌شدن کلا معاف از مالیات برای همه محصولات خود هستند که این تصور اشتباه است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.