صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / جزئیات شناسایی عامل دستکاری نظرسنجی‌ صداوسیما
جزئیات شناسایی عامل دستکاری نظرسنجی‌ صداوسیما

رییس پلیس فتا ناجا خبر داد

جزئیات شناسایی عامل دستکاری نظرسنجی‌ صداوسیما

رییس پلیس فتا ناجا از شناسایی عامل دستکاری نظر سنجی جام جم خبر داد و در ذکر جزییات این پرونده گفت : متهم یکی از توسعه دهندگان نرم افزار و سامانه کدهای دستوری USSD در شرکت پیمانکار و مجری انجام نظرسنجی بوده است.

به گزارش کسب  کار نیوز به نقل از تسنیم، سردار “وحید مجید ” رییس پلیس سایبری کشور در تشریح این پرونده جنجالی اظهار کرد: به دنبال گزارش رسمی و شکایت واحد حقوقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و یکی از مدیران و تهیهکنندگان تلویزیونی مبنی بر دستکاری و تغییر غیرمجاز آراء یکی از برنامههای شرکتکننده در پنجمین جشنواره مردمی جامجم و نظرسنجی مردمی آن که بازتابهای گسترده در فضای رسانهای کشور و شبکههای اجتماعی به همراه داشت، کاراگاهان پلیس فتا وارد عمل شدند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، پلیس سایبری کشور ضمن ارائه گزارش به مقام قضایی و تشکیل پرونده، بلافاصله هماهنگی لازم را با دادسرای ویژه جرائم رایانهای ناحیه ۳۱ تهران انجام داد و اقدامات قانونی و بررسی های فنی-تخصصی به منظور کشف پرونده را آغاز کرد.

مجید افزود: پس از انجام بررسیهای میدانی و پیجوئی قانونی مسئله، با حضور کارشناسان فنی و تیمهای مستندسازی ادله دیجیتال پلیس فتا در اپراتور تلفن همراه و شرکت ارائه دهنده خدمات USSD و همچنین شرکت مجری و توسعه دهنده نرمافزار مربوطه که پیمانکار و مجری فنی و متولی فرآیند سیستمی نظرسنجی مزبور بودند، سامانههای اطلاعاتی و سیستمهای نرمافزاری و سختافزاری مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: در نهایت، ادله دیجیتال تکمیلکننده تحقیقات جمعآوری شد و پس از تحلیل در آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال پلیس فتا عامل دستکاری آراء با تلاش فنی کارآگاهان این پلیس مورد شناسایی قرار گرفت و نتیجه پیجوئیها به همراه گزارش اقدامات جهت سیر مراحل قانونی بعدی به مقام قضایی تحویل داده شد.

رییس پلیس فتا ناجا خبر داد: برابر شواهد دیجیتال استخراج و بررسی شده، متهم یکی از توسعهدهندگان نرمافزار و سامانه کدهای دستوری USSD در شرکت پیمانکار و مجری انجام نظرسنجی بوده است.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه بیان داشت: این فرد با سوءاستفاده از کدهای برنامه و سورس کد پروژههای در اختیار، مستقل از فرآیند اصلی ثبت رای، به صورت اتوماتیک و انبوه، اقدام به تولید و اجرای دستورات USSD بر روی سرور سامانه نظرسنجی در شرکت مجری آن کرده که موجب تغییر در روند ثبت رای به نفع یکی از نامزدهای جشنواره مذکور شده است.

رییس پلیس سایبری کشور تاکید کرد : تمام اقدامات و مستندات لازم مستقلاً بر مبنای بررسیهای مستدل فنی و با اشرافیت تخصصی افسران پلیس فتا انجام شده و بعلاوه گزارش تهیه شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اخیراً به این پلیس داده شده است که تطابق آن به استحکام مستندات قانونی کمک خواهد کرد.

وحید مجید با اشاره به اینکه اقدامات لازم به منظور حفظ نظرات واقعی مردمی و حذف نظرات کاذب درج شده در سامانه به صورت کامل به عمل آمده است و هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد، از همکاری مقام قضایی و دادسرای ویژه جرائم رایانه ای تهران، تقدیر و تشکر کرد.

این مقام ارشد انتظامی در خاتمه اظهار داشت : امید است همدلی و همراهی مسئولان دلسوز ، موجب افزایش سرمایه اجتماعی ، اعتماد عمومی و سربلندی روز افزون نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایران عزیز شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.