صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / چهل و یکمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان
چهل و یکمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

برگزار شد

چهل و یکمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان


به ریاست : محمد صادق مشایخ
و با حضور اعضای کمیسیون :
سید محمد هاشمی اصفهانی – مشاور اسبق وزیر نفت
سید جلال ساداتیان – سفیر اسبق ایران در انگلستان
ایرج حسابی – رئیس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی
شهریار عامری – مشاور محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران
قاسم خرمی – مدیرکل روابط عمومی وزارت صنایع و معادن دولت اصلاحات
ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی
مژده صفائی – عضو حزب کارگزاران سازندگی
یاسر فیاض بخش – عضو بنیاد امید ایرانیان
فاطمه اخلاقی – فعال اقتصادی و کارآفرین
حسین زمانی درمزاری – تحلیلگر و کارشناس بازار بورس و سرمایه
عابد مشایخ – دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان
با موضوع :
«پیشنهادات اجرایی ایجاد بستر مناسب برای مهاجرت معکوس نخبگان و دانشمندان ایرانی مقیم خارج به کشور ، راهکارهای حمایت از آنان و بهره برداری از پتانسیل معظمشان در راستای توسعه مدیریت و اقتصاد کشور»
برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در ابتدای جلسه محمد صادق مشایخ رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت : اگر می خواهیم به توسعه اقتصادی ، علمی و مدیریتی کشور دست یابیم ، باید در راستای مهاجرت معکوس نخبگان ایرانی مقیم خارج اقدام کنیم و در این راستا گامهای جدی و حمایتی برداریم.
در این راستا ، باید بستر مالی حمایتی برای بازگشت نخبگان ایرانی برداشته شود و بجای اینکه پولها و سرمایه های کلان ملی از بیت المال خرج فوتبالیستها می شود و هیچ ارزش افزوده ای برای ملت ندارند ، این سرمایه گذاریها را برای نخبگان و دانشمندان ایرانی صورت دهیم تا ضمن ارزش گذاری برای نخبگان ، دانشمندان و دانشگاهیان ، انگیزه بازگشت نوابغ و دانشمندان ایرانی مقیم خارج را فراهم آوریم.
اگر به بخششهای خدمت نظام وطیفه نخبگان پرداخته شود و از آنان همراه با احترام ویژه حمایت مالی شود ، مطمئنا شاهد بازگشت وسیع نخبگان به کشور خواهیم بود.آنگاه با استفاده از پتانسیل کلان نخبگانمان در جایگاههای عالی مدیریتی و اقتصادی کشور ، شکوفایی علمی و اقتصادی را در کشور شاهد خواهیم شد.
محمد صادق مشایخ افزود : در حال حاضر ضعف عملکرد سیستمهای مدیریتی کشور به دلیل فقدان نخبگان کشورمان در جایگاههای مدیریتی شایسته و در حوزه های تخصصی است.
وی اضافه کرد : در راستای بهبود شرایط علمی و اقتصادی کشور باید به بسط مراکز تحقیقاتی با حضور ویژه نخبگان در آنان پرداخت.
همچنین باید با اعطای تسهیلات ویژه و امکانات وسیع به دانشگاهها ، اساتید و دانشجویان و به ویژه به نخبگان کشور البته بدون هر گونه تبعیض ، از آنان حمایت کرد تا شاهد بازگشت گسترده نخبگان به کشور شویم.
محمد صادق مشایخ پیشنهاد کرد : ضعفهای متعدد جزیره قشم را باید با حضور نخبگان مرتفع کرد. با تحویل مدیریت جزیره قشم به عنوان پایلوت به نخبگان می توان این جزیره را به یکی از بزرگترین قدرتهای جهانی در همه عرصه ها از جمله هاب اقتصادی و توریستی مبدل کرد.
ایرج حسابی گفت : جهت جذب نخبگان به کشور باید تسهیلات متعدد و بخششهای نظام وظیفه به آنان تعلق گیرد.همچنین روابط بین مردم ، نخبگان و مسوولین باید تسهیل شود.مضافا آنکه تبعیض باید حذف شود.
مژده صفایی گفت : باید متخصصین در جایگاههای تخصصی خود قرار گیرند.عدم حمایت از طرحهای تحقیقاتی نخبگان باعث دلزدگی نخبگان در کشور می شود.متاسفانه به دلیل وجود سیستم بسته مدیریت ، حمایت از نخبگان بسیار سخت است . باید بدون تبعیض به حمایت از نخبگان و طرحهای آنان پرداخت.
شهریار عامری گفت : لازم است تفتیش عقاید و نگاه امنیتی در راستای جذب نخبگان به دانشگاهها و سازمانهای مدیریتی برداشته شود.همچنین باید ساختار جذب علم در کشور طراحی و ایجاد شود تا مکان مصرف دانش مشخص شود و جذب نخبه صورت گیرد.
استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر افزود : متاسفانه جی دی پی تحقیقی در ایران زیر ۰٫۵ درصد است.لازم است بودجه تحقیقات در کشور افزایش یابد.
سید جلال ساداتیان گفت : باید توسط مسوولین تلاشهای مجدانه ای جهت مهاجرت معکوس نخبگان انجام شود. در این راستا معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری باید جهت جذب و بازگشت نخبگان به کشور با اعطای تسهیلات ویژه به آنان اقدام کند و ضمنا نهادهای نهادهای مرتبط باید همگی بصورت هماهنگ از نخبگان ایرانی حمایت نمایند.
سید محمد هاشمی اصفهانی گفت : علم به صورت خود جوش جایی می رود که قدرش را بدانند. وقتی پول به خارج از کشور می رود ، علم هم به مرور از کشور خارج می شود.
مشاور اسبق وزیر نفت افزود : اگر می خواهیم علم و نخبگی به کشور برگردد باید پول ها را به کشور بازگرداند.به عنوان مثال ، آمریکا اول به دلیل ثروتش جذب نخبه می کند.موانع حضور نخبه در کشور را باید حذف کرد. در کشور سوپر جاذبهای ، پر جذب نخبگان عرصه تولید و صنعت وجود دارد.لذا باید با ارائه تسهیلات و امکانات از این پتانسیلها بهره برداری کرد.
وی اضافه کرد : برای خرید علم نباید ایدوئولوژی آنان را از آن خود کنیم.مدیریت جزیره قشم را به نخبگان بدهند تا جزیره را شکوفا و آباد نمایند.باید نگاههای امنیتی و انگهای نفوذی گری به نخبگان را حذف کرد تا در جذب نخبگان به کشور موفق شد.

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی ۲۶ همت درآمد از محل جرایم در بودجه سال ۱۴۰۳ + جدول

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس جداول بخش دوم لایحه بودجه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.