صفحه اصلی / اسلایدر / انتقاد خشکشویی های سنتی از آنلاین های غیرمجاز
انتقاد خشکشویی های سنتی از آنلاین های غیرمجاز

۴۰ تا ۵۰ درصد تیراژ کار خشکشویی ها به دلیل رکود بازار کاهش یافته است

انتقاد خشکشویی های سنتی از آنلاین های غیرمجاز

این روزها بازار خشکشویی و لباسشویی به واسطه نزدیک شدن به سال نو داغ است. هرچند به دلیل کاهش قدرت خرید خانوار و افزایش هزینه ها کسب و کار خشکشویی ها نیز مانند دیگر اصناف تعریفی ندارد اما به هر ترتیب این روزها کمی بازار رونق می گیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در چند سال اخیر و بخصوص سال جاری به واسطه افزایش هزینه‌های جاری خانواده و کاهش قدرت خرید بازار شب عید، واحدهای صنفی افت کرده و حجم قابل توجهی از مردم پرده، لباس و دیگر محصولات خود را در خانه می‌شویند. فعالان بازار بر این باورند که برخی از واحدهای صنفی به منظور مقابله با شرایط کمبود مشتری اقدام به تجهیز و نوسازی مغازه های خود کردند و دستگاه های مدرن خریداری کردند. همین موضوع باعث شده است که بتوانند کیفیت بهتری در خدمات خود ارائه کنند، اما در مقابل برخی افراد فرصت طلب با راه اندازی واحد صنفی غیرمجاز از طریق شکستن قیمت ها سعی دارند در این روزهای پایانی سال برای خود مشتری دست و پا کنند، که باید درنظر داشت روش هایی که این واحدها در شست و شوی لباس به کار می برند ممکن است سلامت شهروندان را تهدید کند.

تبلیغات تخفیف دار خدمات لباسشویی به منزله هشدار برای شهروندان است. نرخ های خدمات لباسشویی از طریق یک تعرفه چاپ شده هولوگرام دار باید در واحد صنفی و در مکانی مناسب و در معرض دید مشتری قرار داشته باشد. همچنین این برگه نشان اتحادیه را هم دارد. شهروندان باید دقت داشته باشند محاسبه این نرخ ها بر اساس کار کارشناسی صورت گرفته است. با اعلام قیمت های پایین تر از نرخ مصوب اتحادیه توسط برخی واحدهای غیرمجاز به طور حتم لباس ها بدون دقت کافی شسته می شود و امکان دارد از مواد پاک کننده مناسب استفاده نشود و حتی گزارش شده است که البسه افراد همراه با لباس های آغشته به عفونت شسته شده اند. هر واحد صنفی لباسشویی می بایست پروانه کسب صادر شده از اتحادیه را در معرض دید مشتری قرار دهد تا مجاز بودن فعالیت آن توسط مراجعه کننده محرز شود. شهروندان هم به منظور اطمینان از مجاز بودن خدمات لباسشویی بهتر است حداقل یکبار به محل واحد صنفی مراجعه کنند و جواز کسب مورد تایید اتحادیه را رویت کنند.

خشکشویی های فضای مجازی فعالیت غیر بهداشتی دارند

ابوالفضل رجب زاده، رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران

مشکلات خشکشویی ها در هفته ها و روزهای پایانی سال افزایش می یابد و مهم ترین آنها فعالیت واحدهای غیرمجاز و خشکشویی های اینترنتی است که غیرقانونی فعالیت می کنند. البته ما با فعالیت اپلیکیشن ها و کسب و کاهای نوین در این حوزه مخالفتی نداریم اما به شرط اینکه بتوانند در قالب کسب و کارهای مجاز فعالیت کنند نه مانند این روزها با کلاهبرداری و فعالیت در کارگاه های زیرزمینی بخواهند موجب نارضایتی مشتریان شوند. متاسفانه خشکشویی هایی که در فضای مجازی به صورت آنلاین فعالیت می کنند، فعالیت غیر بهداشتی دارند. این واحدها فقط یک واسطه هستند و بهداشت و کیفیت را رعایت نمی‌کنند و حجم قابل‌توجهی از خدمات خشکشویی‌های آنلاین بدون کیفیت هستند و در اصطلاح اجناس فقط آب شور می‌شوند. بعضا مشاهده شده که اکثر خشکشویی ها در فضای مجازی در کارگاههای زیرزمینی مشغول فعالیت هستند که حین شستشوی ملحفه های عفونی به همراه البسه متعلق به بیماران، مسائل بهداشتی را در نظر نگرفته که این اقدام موجب بروز بیماری می شود که مشتریان باید دقت نظر بیشتری داشته باشند و تنها به خاطر قیمت پایین تر سلامتی خود را به خطر نیاندازند. با رشد روزافزون خدمات اینترنتی و خشکشویی های آنلاین خدمات شان افزایش یافته است و این واحدها از مواد اولیه که جنس چینی بسیار بی‌کیفیت و خطرناک دارند استفاده می کنند.

بنابراین در کنار فعالیت واحدهای صنفی مجاز، در دو ماه پایانی سال برخی افراد برای کسب سود بیش‌تر بدون تجربه و در اختیار داشتن مواد شوینده استاندارد در فضاهای کارگاهی غیربهداشتی و استاندارد به شست‌وشوی لباس، پرده و اقلام پارچه‌ای مردم می‌پردازند که این موضوع نارضایتی و موارد غیربهداشتی برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته است. هم چنین در ماه‌های پایانی سال به دلیل افزایش فعالیت واحدهای غیرمجاز در صنوف مختلف واحدهای بازرسی، نظارت و پلمب توانایی رسیدگی به تمام موارد را ندارد و برخی واحدهای صنفی در پایان سال به جمع‌آوری واحد خود تا سال آینده می‌پردازند که این موضوع دستیابی به غیر مجازها را بسیار سخت کرده است.

در حال حاضر واحدهای خشکشویی و لباسشویی با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند و بحث افزایش قیمت مواد اولیه نیز از دیگر موضوعات مهم اتحادیه است که در حال حاضر قیمت هر بشکه پرکلرواتیلن که ماده اصلی شوینده در خشکشویی ها است به ۶ میلیون تومان رسیده و قیمت پودر لباسشویی از هر بسته ۵ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان و قیمت هر بسته چوب لباسی از ۴۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزارتومان و قیمت هر کیلو نائلون از ۶ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده است. به همین دلیل بازار خشکشویی و لباسشویی شاهد کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی تیراژ کار بوده و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه کار در خشکشویی ها قیمت ثابت مانده و تغییری نداشته است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.