صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / اجرای طرح‌های آبرسانی به ۲۰۰۰ روستای سیستان و بلوچستان
اجرای طرح‌های آبرسانی به ۲۰۰۰ روستای سیستان و بلوچستان

اجرای طرح‌های آبرسانی به ۲۰۰۰ روستای سیستان و بلوچستان

معاون آب و آبفای وزیر نیرو از روند آبگیری مخازن چاه نیمه ها در شمال سیستان و بلوچستان بازدید کرد و گفت: در سیلاب اخیر ورودی به منطقه سیستان، بعلت تکمیل نبودن برخی سازه های مخازن چاه نیمه، حجم زیادی از آب سیلاب را از دست دادیم.

آبرسانی

به گزارش کسب و کار نیوز- قاسم تقی زاده خامسی در سفر به زابل هدف از این سفر را بررسی وضعیت طرح‌های مدیریت سیلاب و اثرات آن بر مخازن چاه نیمه‌ها در این شهرستان عنوان کرد و افزود: در جلساتی که برگزار شد برای هدایت و کنترل سیلاب‌های آینده به نتایج خوبی رسیدیم.

وی در این بازدید با بیان این که چاه نیمه ها نقش بسیار مهمی در حیات منطقه سیستان دارند، افزود: در حال حاضر تمامی دستگاههای اجرایی استان و همچنین ماشین آلات سبک و سنگین در حال تکمیل سازه های مخازن چاه نیمه‌ها هستند تا در آینده با ورود سیلاب‌های فصلی با مشکلی مواجه نشویم.

تقی زاده خامسی افزود: بخشی از اقدامات سازه ای تا دو ماه آینده انجام می شود و حجم قابل توجهی از آب ناشی از سیلاب قابل ذخیره و مهار خواهد بود.

وی درباره پیگیری اجرای مجتمع‌های آبرسانی روستایی در سطح استان سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اکنون اقدامات آبرسانی به حدود ۲۰۰۰ روستا در حال انجام است و آبرسانی به ۲۶۰ روستا از این تعداد تا پایان امسال انجام خواهد شد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: با تامین آب شرب این ۲۶۰ روستا، شاخص آبرسانی روستایی در استان سیستان و بلوچستان ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر نیرو در ادامه این سفر از محل ورودی آب به منطقه سیستان، پروژه سازه کنترلی چاه نیمه یک به سه و ایستگاه پمپاژ حجم مرده چاه نیمه ۴ بازدید کرد.

نماینده حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: سیلاب فصلی اخیر هیچ ارتباطی به حق آبه هامون ندارد.

کیخا افزود: موضوع حق آبه هامون در دستور کار مجلس قرار دارد و امیدواریم این موضوع حیاتی به نتیجه برسد.

همچنین موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت منابع آبی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل عدم بارندگی در سال های گذشته و کاهش منابع آبی استان روزانه ۱۵۰۰ روستا به صورت سیار آبرسانی می شدند؛ این شرایط در حالی بود که حجم آب برخی سدها به زیر صفر رسیده بود اما بر اثر بارندگی های اخیر تقریبا تمامی سدها کم و بیش آبگیری شده و روی هم رفته تا حدودی دغدغه مردم استان برای تامین آب کاهش یافته است‌.

وی افزود: تالاب جازموریان در جنوب استان و تالاب بین المللی هامون در شمال استان نیز با این رحمت الهی امیدوار به آبگیری شده اند که ما نیز امیدواریم با بارندگی های بیشتر آبگیری این دو تالاب نیز مردم را شادمان کند.

استاندار سیستان و بلوچستان به چالش جدی الگوی کشت در استان اشاره کرد و گفت: در این شرایط منابع آبی محدود محصولاتی کشت می شود که به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه باید محصولی در منطقه کشف شود که سود بیشتر و هزینه کمتری داشته باشد، افزود: امسال جهاد کشاورزی موظف شده به صورت الگویی و آزمایشی کشت پنبه را در برخی نقاط استان انجام دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.