صفحه اصلی / اسلایدر / بحران کمبود قطعات یدکی خودرو
بحران  کمبود  قطعات  یدکی  خودرو

«کسب و کار» فروش قطعات کارکرده خودرو به نام نو را بررسی می‌کند

بحران کمبود قطعات یدکی خودرو

مشکل تامین قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در حالی باعث افت تولید خودرو شده که بررسی های بازار نیز حاکی از عرضه و خرید و فروش قطعات کارکرده و دست دوم به جای نو است که به شدت کیفیت خودروها را زیر سوال می‌برد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، مشکل تامین قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در حالی باعث افت تولید خودرو شده که بررسی های بازار نیز حاکی از عرضه و خرید و فروش قطعات کارکرده و دست دوم به جای نو است که به شدت کیفیت خودروها را زیر سوال می‌برد.
هر چند ۹۰ درصد کیفیت یک خودرو وابسته به قطعات آن است اما نه گمرک با خودروسازان برای ترخیص به موقع قطعات خودرو همکاری می‌‎کند و نه اطمینانی به قطعات به کار گرفته شده در خودروها با توجه به شرایط فعلی بازار هست. مسئله دیگر افزایش واردات قطعات بی کیفیت خودرو است که در شرایط کنونی بازار با توجه به محدودیت‌های صنعت خودرو برای تامین قطعات شاید امری اجتناب ناپذیر باشد. مشکل تولید قطعات زیرپله ای خودرو نیز بحث دیگری است که در شرایط کنونی نمی‌توان منکر آن شد. اما با همه این اوصاف مسئله مهمی که باقی می‌ماند، ابهامی است که در کیفیت خودروهای تولید داخل با مشکلات ذکر شده، وجود دارد.
این ابهام باعث افزایش بی اعتمادی به کیفیت تولید خودروهای داخل می شود.
در همین رابطه سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل: با گلایه از اینکه متأسفانه دست اتحادیه‌ها برای نظارت بر بازار فروش قطعات یدکی خودرو محدود است، اظهار داشت: اگر اتحادیه بازوی نظارت کافی در دست داشته باشد به طور حتم بازار مدیریت مناسبی خواهد شد.
وی با بیان اینکه وقتی ما با یک فروشنده متخلف روبرو هستیم فقط می‌توانیم به او گوشزد یا اخطار دهیم افزود: اگر بخواهیم این واحد صنفی بسته شود باید این موضوع را از اتاق اصناف و بعد واحد نظارت اصناف پیگیری کنیم تا در نهایت بعد از ۶ ماه بتوانیم برخورد لازم را با این واحد متخلف انجام دهیم درحالی که اگر ما اختیار کافی داشته باشیم در همان فاز نخست تخلف مانع فعالیت فروشنده متخلف خواهیم شد.

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تصریح کرد: با این وجود اتحادیه تلاش خود را برای مدیریت بازار انجام می‌دهد به نحوی که تاحد توان مانع بروز تخلف در سطح بازار می‌شویم.

وی در خصوص فروش قطعات دسته دوم به نام قطعات نو گفت: متأسفانه به تعداد انگشت شمار این موضوع در سطح بازار دیده شده که ما برخورد لازم را با این موضوع انجام داده‌ایم، البته باید این نکته را تأکید کنم که ما به جد با فروش قطعات دسته دوم به نام نو در سطح بازار برخورد می‌کنیم. در برخی از موارد شاید فروشنده به دلیل عدم اطلاع از کیفیت قطعه آن را به فروش رسانده و بعد متوجه دسته دوم بودن آن می‌شود. ولی به صورت کلی وفور فروش قطعات دسته دوم به نام قطعات نو در بازار را توسط فروشندگان لوازم یدکی تکذیب می‌کنم.
به گفته کارشناسان هر چند نمی توان منکر مشکل کمبود قطعات در بازار بود اما تزریق نقدینگی به این بخش بخشی از مشکلات آن را حل خواهد کرد. بر اساس گفته های معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان نقدینگی به به صنعت قطعه سازی کشور تزریق شده که با رفع بخشی از مشکل سرمایه در گردش مورد نیاز این صنعت، روند تولید خودرو در کشور را افزایش خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر صمت: افزایش قیمت خودرو نصف آن چیزی است که مصوب شده بود

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.