صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / حمید قاسمی: فرهنگ سازی عامل مهم رشد ورزش همگانی است

حمید قاسمی: فرهنگ سازی عامل مهم رشد ورزش همگانی است

یک دکترای مدیریت ورزشی معتقد است که فرهنگ سازی درست و اصولی ورزش می‌تواند عامل مهمی در رشد ورزش همگانی کشور باشد اما در این کار کوتاهی‌ صورت گرفته است.

دکتر حمید قاسمی

دکتر حمید قاسمی در خصوص وضعیت ورزش همگانی در کشور و ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه، به خبرنگار ایسنا گفت: عوامل زیادی در پیشرفت این امر مهم نقش دارند اما مهمترین آن فرهنگ سازی در سطح جامعه است. البته نمی‌توان از عامل مهم زیر ساخت هم چشم پوشی کرد اما اگر کسی بخواهد ورزش کند می‌تواند با حداقل امکانات به این امر مهم بپردازد. شاید از بسیاری از افراد جامعه در خصوص ورزش نکردنشان سوال شود و عوامل کمبود وقت، نبود امکانات، مشکلات اقتصادی و… را مطرح کنند اما این عوامل باعث نمی‌شود که افراد جامعه ورزش نکنند.

او با بیان اینکه ورزش‌های همگانی جذابیت ورزش‌های حرفه‌ای و همینطور طرفدارهای آن را ندارد تاکید کرد: باید صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها گرد هم آیند و با مشورت هم تولید محتوا انجام دهند که مردم را غیر مستقیم به ورزش همگانی دعوت کنند و شور و اشتیاق را در سطح جامعه به وجود آورند تا با اقبال مردم همراه شود و اهمیت ورزش را به مردم یادآوری کند و باعث شود که نگاه بهتری به این مقوله‌ی مهم در سطح جامعه ایجاد شود.

قاسمی در باره شناخت ورزش همگانی گفت: شناخت ورزش همگانی مقوله‌ای بسیار سخت است و نیاز به مطالعه دارد. در دسته بندی‌های ورزش می‌توان به ورزش تربیتی، تفریحی، همگانی و حرفه‌ای اشاره کرد. ورزش تربیتی که در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و زیر ساخت خوبی هم دارد خود یک نوع مشوق ورزش همگانی است و به افراد یاد می‌دهد که چگونه ورزش کنند و باعث نهادینه شدن ورزش در آنها می‌شود.

او افزود: از ورزش تربیتی می‌توان استفاده‌های دیگری هم کرد ازجمله آنهایی که استعداد دارند را شناسایی کرده و به جامعه حرفه‌ای ورزش معرفی کرد تا بتوانند این افراد تجربه قهرمانی در آموزشگاه‌ها و باشگاه‌های حرفه‌ای را کسب کنند.

قاسمی گفت: متولیان ورزش همگانی مدیران شهری و روستایی هستند و باید به گونه‌ای عمل شود که موازی کاری پیش نیاید تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌ها بهره مند شویم و فدراسیون ورزش همگانی باید دستگاه‌های مربوط را در مسیر درست و خوب راهنمایی کند تا با کمک همه دستگاه‌ها بتوانیم شرایط خوبی در ورزش همگانی پیدا کنیم که انصافاً فدراسیون ورزش همگانی هم تلاش‌های زیادی انجام داده است و خود یک گام برای پیشرفت ورزش همگانی است.

قاسمی در خصوص افزایش آمار بیماری‌ها در سطح کشور و رابطه آن با ورزش نکردن مردم گفت: نمی‌توان به طور مستقیم افزایش بیماری‌ها را فقط با ورزش نکردن مقایسه کرد و عوامل و فاکتورهای زیادی مانند آب و هوا، تغذیه و… دخیل است که می‌توان آن را به سبک زندگی مربوط دانست. یک فاکتور مهم دیگر در سبک زندگی ورزش کردن است که ورزش می‌تواند از بیماری جلوگیری کند و باعث بهبود سبک زندگی شود.

قاسمی در پایان تاکید کرد: مهم‌ترین کاستی در زمینه ورزش همگانی همانطور که اشاره شد نگاه فرهنگی است و باید از دستگاه‌های فرهنگی کمک بگیریم تا بتوانیم سطح دانش مردم را افزایش دهیم و معتقدیم که ورزش‌های تفریحی هم نیازمند سرمایه گذاری هستند که در رویکرد سلامت و تندرستی جامعه نقش مهمی دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.