به گزارش کسب و کار نیوز، میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آموزشهای آموزش و پرورش و دانشگاهها آموزش رسمی و آموزشهای سازمان فنی و حرفهای آموزش غیررسمی است گفت: در هر صورت باید مهارت در مدرک دادنها، یک اصل مهم باشد.
وی با اشاره به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفهای گفت: شاهد موازیکاریهایی در بین دستگاهها بودیم؛ در این قانون قصد داشتیم شورای عالی مهارت زیرنظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود و دستگاههای مربوط عضو آن شوند و دبیرخانه آن در سازمان فنی و حرفهای تشکیل شود. ولی گلایه داریم که بیش از یک سال است به دولت ابلاغ شده اما حتی یک جلسه نیز تشکیل نشده است. باید شورا تشکیل شود تا جلوی موازی کاریها را بگیرد.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این عدم تشکیل شورا، سهل انگاری است. اگر بحث کنکور بود کار سریع انجام میشد اما مهارت اولویت ندارد، ما سه بار مکتوب، پیگیری کردیم. فراکسیون مهارت را تشکیل دادیم و مسئولان را در مجلس میخواهیم و باید پاسخگو باشند. تا وقتی مهارت اولویت نباشد معضل اشتغال حل نخواهد شد. ما در بعد قانونگذاری مشکل نداریم اما قبول داریم در بعد نظارت بر اجرای قانون، خوب عمل نکردیم.
وی با اشاره به اینکه عدم استفاده بهینه از امکانات موجود مشکلات اصلی ماست، درباره گواهی صلاحیت حرفهای و فنی برای کسب شغل اظهار کرد: باید شکل مصاحبه برای استخدام و پذیرش که اکثراً تئوریزه هستند را تغییر دهیم. ۸۰ درصد مشکل به عدم وجود اراده لازم برمیگردد نه قانون گذار، میشود آموزش و پرورش با صراحت آزمون تیزهوشان را حذف و رسانه ملی از بار تبلیغات کنکوری بکاهد؟ باید تغییرات را از همینجاها شروع کرد.
میرزاده تاکید کرد: بین هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش نباید دیوار باشد و دوم اینکه آموزش و پرورش باید آمایش سرزمینی را انجام دهند و رشتههای هنرستان متناسب با شرایط همان منطقه باشد.
انتهای پیام