صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / استقبال گوترش از افزایش همکاری و تعامل ایران در زمینه حقوق بشر
استقبال گوترش از افزایش همکاری و تعامل ایران در زمینه حقوق بشر

استقبال گوترش از افزایش همکاری و تعامل ایران در زمینه حقوق بشر

دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران ضمن استقبال از افزایش همکاری مقامات جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر باز هم موارد ادعایی درباره نقض حقوق بشر در ایران را تکرار کرد.

گوترش

به گزارش کسب و کار نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را روز جمعه ۱۷ اسفند ماه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه داد که در آن چندین بار از همکاری و تعامل مقامات ایرانی در زمینه حقوق بشر با نهادهای مربوطه استقبال شده است.

با این حال، گوترش خواهان بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران در مواردی همچون مجازات اعدام به‌ویژه برای افراد زیر ۱۸ سال، آزادی بیان، حقوق اقلیت‌های دینی و نژادی، حقوق زنان و بازداشت افراد دو تابعیتی و اتباع خارجی شده است.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود آورده است: دولت ایران به‌طور روز افزون با دفتر کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل و سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل همکاری کرده است. نمایندگان دفتر کمیسیونر حقوق بشر نیز در ماه مه ۲۰۱۸ از تهران بازدید و با مسئولان مربوطه در ایران درباره وضعیت حقوق بشر این کشور گفت‌وگو کردند. دولت ایران همچنین از کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل و سه دارنده مجوز ویژه برای سفر به این کشور دعوت کرده است.

وی در بررسی وضعیت حقوق بشر ایران به موارد متعددی همچون مجازات اعدام و حق برخورداری از دادگاه عادلانه، بازداشت افراد دو تابعیتی و اتباع خارجی، وضعیت اقلیت‌های دینی و نژادی، تأثیر وضعیت اقتصادی بر حقوق بشر، حق برخورداری از استاندارد مناسب زندگی، حق سلامت و بهداشت، حق آزادی بیان، ابراز عقیده و حریم خصوصی، حق برگزاری آزادانه تجمعات صلح‌آمیز و وضعیت زنان و دختران پرداخته و در برخی موارد با تکرار ادعاها مبنی بر نقض حقوق بشر در این زمینه‌ها خواستار بهبود آن شده است.

گوترش در بخشی از گزارش خود خاطر نشان کرده است که وضعیت سخت اقتصادی در ایران از زمان بازگشت تحریم‌ها علیه تهران در اوت ۲۰۱۸، مشکلاتی برای مردم این کشور ایجاد کرده و بر کیفیت زندگی آنها تأثیر گذاشته است، بنابراین از دولت خواسته است تا برای کاهش تأثیر این وضعیت بر ایرانی‌ها و افزایش تجارت با ایران تمام تلاش خود را به کار گیرد و دست به اقدام بزند.

دبیرکل سازمان ملل در بخش پایانی گزارش خود با اشاره به اینکه ایران شش معاهده اصلی بین‌المللی حقوق بشر را تصویب کرده است، همکاری جمهوری اسلامی با کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل را سازنده توصیف کرده و خواستار ادامه این تعامل شده است. وی در ادامه از همکاری ایران با نهادهای مربوطه این معاهدات بین‌المللی و افزایش تعامل و گفت‌وگوهای مقامات ایرانی در زمینه حقوق بشر استقبال کرده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.