صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / دیدار ماهاتیر محمد با نخست وزیر دولت خودمختار مسلمانان در جنوب فیلیپین

دیدار ماهاتیر محمد با نخست وزیر دولت خودمختار مسلمانان در جنوب فیلیپین

ماهاتیر محمد، امروز (جمعه‌) با نخست وزیر منطقه خودمختار تازه تشکیل شده مسلمان‌نشین جنوب فیلیپین و رهبر شورشیان موسوم به "جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو" در شهر مانیل دیدار کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری فرانسه، چند روز پیش “الحاج مراد ابراهیم” طی مراسمی از سوی رودریگو دوترته، رییس جمهور فیلیپین به عنوان نخست وزیر منطقه خودمختار بنگسامورو در جنوب فیلیپین منصوب شده و تا سال ۲۰۲۲ زمام امور را به دست خواهد داشت.

مراد ابراهیم که رهبر گروه شورشی “جبهه آزادی بخش اسلامی مورو” در جنوب فیلیپین بوده، اظهار کرد که ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی در دیداری که این دو در شهر مانیل پایتخت این کشور داشتند، وعده داده، مالزی به موفقیت اجرای توافق صلحی که به موجب آن مراد ابراهیم به رهبری این منطقه خودمختار منصوب شد، کمک خواهد کرد.

مراد ابراهیم بر اساس توافق صلحی با دولت که با میانجی گری مالزی به دست آمد. ماه گذشته میلادی همراه با چند فرمانده دیگر شورشیان به عنوان مقامات محلی منطقه خود مختار مسلمان نشین  جنوب فیلیپین منصوب شدند. 

ماهاتیر در آخرین روز سفرش به شهر مانیل به دیدار مراد ابراهیم رفت. او در جریان این سفر مذاکرات عمده‌ای با رودریگو دوترته رییس جمهور فیلیپین بر سر مسائلی شامل مبارزه با شبه نظامیان وابسته به داعش، در منطقه میندانائو . در جنوب این کشور داشت.

نبیل تان ، یک مقام فیلیپینی که در نشست  ماهاتیر محمد با مراد ابراهیم حضور داشته است، گفت‌: ماهاتیر محمد در این نشست به مراد ابراهیم گفت‌ کاری که آسان است، شلیک کردن و کشتن است، اما کاری که سخت است، توسعه کشور است و مراد ابراهیم نیز حرف او را تایید کرده است و گفته است که این توسعه  و تغییر شکل در سازمان انقلابی ما مرحله بعدی مبارزه ما است.

همچنین به گفته مراد، ماهاتیر  محمد به او گفته است که اگر صلح وجود داشته باشد همه چیزهای دیگر نیز با آن خواهد آمد و او ما را واقعا تشویق کرده است.

مراد ابراهیم به ‌آسوشیتد پرس ، گفت‌: من به ماهاتیر محمد اولویت های و چالش‌هایمان را توضیح دادم و بخشی از چالش های ما این است که از انقلابی ها به  مقامات دولتی تغییر شکل پیدا کنیم و   ما می‌خواهیم برنامه‌های داشته باشیم که به نفع مردم باشد. بر اساس توافق صلحی که با میانجیگری دولت مالزی در فیلیپین حاصل شد ، گروه تحت رهبری مراد هدفش برای ایجاد یک کشور اسلامی  مستقل در فیلیپین در ازای دریافت خودمختاری را کنار بگذارد.

از سال جاری میلادی و در پی سه مرحله گروه شورشی تحت رهبری مراد ابراهیم که برآورد شده شامل ۴۰ هزار شبکه نظامی و دارای دست کم هفت هزار قبضه سلاح است، سلاح‌هایش را واگذار می‌کند.

مراد ابراهیم، گفت‌: در دو ، سه ماه آینده اولین بخش بزرگ از این شبه نظامیان شامل ۱۲ هزار نفر به همراه سلاح‌هایشان قرار است، سلاح‌های‌شان را واگذار کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.