صفحه اصلی / اسلایدر / بحران تقاضا در انتظار بازار خودرو
بحران تقاضا در انتظار بازار خودرو

«کسب و کار» افق پیش روی بازار خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید مردم را بررسی می‌کند

بحران تقاضا در انتظار بازار خودرو

نوسانات قیمت خودرو در چند ماهه اخیر خیلی از خریداران واقعی را در یک حالت انتظار گذاشته و سوال اساسی آنها این است که چه زمانی قیمت‌ها مناسب‌تر و متعادل‌تر خواهد شد. اما پیش بینی کارشناسان از آینده بازار خودرو تداوم نوسانات بازار خودرو و ایجاد بحران نبود تقاضای واقعی در این بازار است. به گفته آنها چالش بعدی عرضه کنندگان خودرو از این پس نه صرفا قیمت خودرو، بلکه پیدا کردن مشتری واقعی برای خرید خودرو است که با افت قدرت خرید مردم روز به روز جدی‎تر می‌شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، نوسانات قیمت خودرو در چند ماهه اخیر خیلی از خریداران واقعی را در یک حالت انتظار گذاشته و سوال اساسی آنها این است که چه زمانی قیمت‌ها مناسب‌تر و متعادل‌تر خواهد شد. اما پیش بینی کارشناسان از آینده بازار خودرو تداوم نوسانات بازار خودرو و ایجاد بحران نبود تقاضای واقعی در این بازار است. به گفته آنها چالش بعدی عرضه کنندگان خودرو از این پس نه صرفا قیمت خودرو، بلکه پیدا کردن مشتری واقعی برای خرید خودرو است که با افت قدرت خرید مردم روز به روز جدی‎تر می‌شود.

از آنجایی که بین قیمت ارز با هزینه تمام شده خودروهای داخلی که عمدتا وابسته به قطعات و مواد اولیه وارداتی هستند، ارتباط مستقیمی وجود دارد، قیمت خودرو نیز به نوعی وابسته به تغییرات نرخ ارز است. اما افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان طی مدت اخیر در حالی بوده که نرخ ارز افزایش چندانی نداشته است و خودروسازان دلیل آن را سرکوب قیمتی خودرو توسط دولت طی ماه‌های گذشته می‌دانند.

یکی از موضوعاتی که بر بازار خودرو از دید کارشناسان تاثیر مثبت دارد، پذیرش شرایط FATF  و کارکردی است که اینستکس برای صنعت خودرو  و تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان دارد. از دید کارشناسان پذیرش FATFبر افزایش ارزش پول ملی و به تبع کاهش التهاب در بازار خودرو موثر است.

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو

تداوم مشکلات خودروسازان

بازار خودرو در حال حاضر بیشتر از تحولات و اتفاقات سیاسی تحت تاثیر سیاست های ناکارآمد دولت است. مدیریت غلط بازار خودرو باعث شده که خودروسازان در عرصه تامین قطعات با مشکلات زیادی روبرو باشند که البته شاید تاثیر منفی آنها را کمتر از آثار تحریم ندانست. سازوکار مالی جدید تجارت با اروپا یعنی اینستکس جریان مبادلات مالی را تسهیل می کند اما به نظر نمی آید تاثیر چندانی بر صنعت خودروسازان داشته باشد. چرا که مشکل شرکت هایی که با خودروسازان داخلی کار می کنند، صرفا بحث انتقالات مالی نیست، بلکه سخت گیری کشور آمریکا و فشار وی به این شرکت ها برای تحمیل تحریم بر ایران است. اما در رابطه با FATF موضوع تا حدودی فرق دارد، رد شدن FATF که تقریبا در اکثریت کشورها پذیرفته است؛ روی روابط مالی ما با دنیا اثرات منفی دارد و حتی شاید کانال ارتباط مالی کشور از طریق صرافی ها با دنیا را با مشکلاتی روبرو کند.

اما مهم تر از این مسائل، تصمیمات نادرست و سیاست‌گذاری های ناکارآمد دولت در عرصه تجارت خارجی مشکلات را برای خودروسازان پیچیده کرده است. اولین وظیفه دولت تسهیل تجارت خارجی و حل مشکلات واردکنندگان در این زمینه است. وگرنه اگر دولت اصلاحاتی در حوزه تجارت خارجی صورت ندهد، مشکلات بازار به همین شکل و حتی بدتر از آن ادامه پیدا خواهد کرد. بحران نبود تقاضا یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی خودروسازان است که در آینده ای نزدیک آنها را درگیر خواهد کرد. از آنجایی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و دولت برنامه‌ای برای افزایش قدرت خرید مردم ندارد، تقاضای واقعی برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته و به نظر می‌آید این مسئله در سال ۹۸ به یک بحران مبدل شود.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.