صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / نظام آموزشی ایران به سوی فرانسه یا انگلیس؟
نظام آموزشی ایران به سوی فرانسه یا انگلیس؟

در همایش" از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران" بررسی شد

نظام آموزشی ایران به سوی فرانسه یا انگلیس؟

دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به مرور گفتمان‌های حاکم بر نظام آموزش عالی ایران پرداخت و به این سوال پاسخ داد که چطور فرانسه به عنوان قبله آلام آموزش عالی ایران مطرح شده است.

دانشگاه تهران

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا ماحوزی تقویان در همایش” از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران” که امروز در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، در ارائه خود با عنوان نظام آموزش ایران به سوی فرانسه یا انگلستان اظهار کرد: تا اواسط دوره ناصری فرانسه مقصد جدی کشور نیست چون با بقیه کشورها هم ارتباط داریم. این در حالی است که این کشور بعدها برای جان سالم به در بردن از دو کشور انگلیس و روسیه قبله آلام کشور ما می‌شود.

وی افزود: در آن زمان فضای سیاسی فرانسه وارد ایران می‌شود که در دارالفنون نیز قوت می‌گیرد؛ گفتمان یک کلمه با رمز قانون به جای استبداد شکل می‌گیرد و سرانجام مشروطه به پیروزی می‌رسد. این در حالی است که بعد از شکست محتوایی مشروطه افرادی چون طالبوف پشت سر ملکم خان قرار گرفتند و گفتمان مقابل یعنی گفتمان آموزش برای نجات مشروطه را شکل دادند.

دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی خاطر نشان کرد: میوه گفتمان فوق آموزش ملی بود که در پی آن دارالمعلمین و دانشسرای آموزش عالی شکل گرفت.

وی سپس به مصوبه مجلس در سال ۱۳۰۳ اشاره کرد و گفت: در آن زمان ۹۱ درصد بورسیه‌ها به کشور فرانسه بود و بنا شد تا ۳۵ درصد آنها در حوزه تعلیم و تربیت باشد، به عبارتی همه متحد شدند تا ایده آموزش ملی را اجرا کنند.

ماحوزی گفت: در این زمان مدارس ملی یکسان شکل گرفت. شور میهن پرستی بیش از حد لزوم وجود داشت و به جای وجه عملی بر تئوری تاکید می‌شد. این در حالی است که ساختار فرانسوی آموزش نیز حاکم بود و اقتدار گرایی آموزش عمومی به گونه‌ای بود که الگوی از بالا به پایین پذیرفته شود.

وی سپس به گفتمان آموزش لیبرال اشاره کرد و گفت: در این زمان تقی زاده مطرح کرده آموزش نباید عامرانه باشد در حالی که پارادوکس دانشگاه مدرن و حکومت توتالیتر وجود داشت.

ماحوزی افزود: با شکل گرفتن گفتمان جدید در فرانسه سهم فرانسه به عنوان کشور مقصد اعزام بورسیه از ۹۱ درصد به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافت. و سنت انگلوساکسونی که بر آموزش لیبرال تاکید داشت در پایان پهلوی اول آغاز به کار کرد. این در حالی است که موج دوم دانشگاه‌هایی که محمدرضا پهلوی تأسیس می‌کند آماده پذیرش الگوی تجدد عامرانه آمریکایی هستند و پارادوکس این الگو با گفتمان آموزش لیبرال تنشی را در آموزش عالی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.