چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مدرسه علوم سیاسی محلی برای دامن زدن به مباحثات سیاسی بود

در همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» عنوان شد؛

مدرسه علوم سیاسی محلی برای دامن زدن به مباحثات سیاسی بود

یک دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه مدرسه علوم سیاسی دارای دانش‌آموزان نمونه بوده است، گفت: این مدرسه رشته‌های جدیدی را تعریف کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، سید عبدالامیر نبوی در همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» که در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، درباره موضوع بازخوانی تجربه مدرسه علوم سیاسی اظهار کرد: مدرسه علوم سیاسی در آذرماه ۱۳۱۷ هجری قمری توسط میرزا حسن خان تأسیس شد که در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه بود ولی ظاهراً تأسیس آن به زمان ناصری باز می‌گردد. منابع مالی ساخت این مدرسه نیز از صادرات فیروزه به دست آمده بود.

وی ادامه داد: ایده ساخت مدرسه این بود که خانواده‌های اصیل وارد مدرسه شوند. شرط سنی ورود دانش‌آموزان نیز ۱۵ تا ۲۲ سال بود که در این میان ۱۴ الی ۱۷ نفر با آزمون وارد مدرسه شدند.

نبوی افزود: در آن زمان سه آموزشگاه وجود داشت. مدرسه طب قدیم، مدرسه نظام و مدرسه علمیه که مدرسه علوم سیاسی دومین آموزشگاه مدرن در ایران قبل از انقلاب مشروطه بود. به دانش‌آموزان این مدرسه دیپلم علوم سیاسی هم اعطا می‌شد.

این دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره دروس ارائه شده در مدرسه علوم سیاسی تصریح کرد: در آن زمان دروس منطق، فقه، اصول، علم ثروت (اقتصاد)، حقوق مدنی، علم‌النفس (روانشناسی)، سیاست خارجی، جغرافیای اقتصادی ایران، حقوق بین‌الملل عمومی و خصوصی، تاریخ معاهدات ایران با دولت‌های خارجی، جغرافیا، حقوق تجارت، فارسی، عربی و فرانسه تدریس می‌شد.

وی اظهار کرد: در این مدرسه بالاترین استانداردهای آن زمان برای انتخاب دانش‌آموزان رعایت می‌شد و افراد بزرگی نیز در این مدرسه به تحصیل پرداختند که از میان آنها می‌توان به محمدعلی فروغی، علی‌اکبر سیاسی، علی‌اکبر دهخدا و فرزندان مصدق اشاره کرد.

نبوی در پایان گفت: اهداف ساخت این مدرسه نیز به شکل تربیت کارمند و دیپلمات روابط خارجی، تربیت فرهنگی اشخاص، حفظ زبان فارسی، تقویت هویت صنفی تشکیلاتی، افزایش سطح آگاهی و شکل‌گیری دیسیپلین بوده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.