صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اقدام جمعی کشورهای اروپایی در شورای حقوق بشر علیه عربستان
اقدام جمعی کشورهای اروپایی در شورای حقوق بشر علیه عربستان

اقدام جمعی کشورهای اروپایی در شورای حقوق بشر علیه عربستان

دیپلمات‌ها و فعالان اروپایی اعلام کردند که کشورهای اروپایی قصد دارند در جلسه شورای حقوق بشر، عربستان را به آزادی تمامی فعالان بازداشتی و همکاری با تحقیقات سازمان ملل درباره قتل جمال خاشقجی ترغیب کنند.

شورای حقوق بشر

به گزارش کسب و کار نیوز، یک دیپلمات ایسلندی به خبرگزاری رویترز گفت: ما معتقدیم که اعضای شورای حقوق بشر مسئولیت ویژه‌ای برعهده دارند و باید الگویی مثال‌زدنی باشند و پرونده‌های حقوق بشر را که برای همگی ما مهم است، در دستور کار شورا قرار دهند. موضوع حقوق بشر در عربستان یکی از مسائلی است که باید به آن بپردازیم.

به گفته دیپلمات‌ها و فعالان اروپایی، کشورهای اروپایی عضو شورای حقوق بشر قصد دارند طی جلسه این هفته این شورا عربستان را به آزادی تمامی فعالان بازداشتی و همکاری با تحقیقات سازمان ملل درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی ترغیب کنند که این اولین انتقاد رسمی از عربستان در شورای حقوق بشر محسوب می‌شود.

فعالان می‌گویند ایسلند این طرح را رهبری می‌کند و به حمایت کشورهای اروپایی برای انتقاد از عربستان دست یافته است.

بیانیه مشترکی که قرار است پنجشنبه توسط این کشورها در جلسه قرائت شود در حالی صادر می‌شود که نگرانی‌ها درباره سرنوشت بازداشت‌شدگان در عربستان افزایش یافته است به ویژه اینکه دادستانی کل عربستان آماده ارجاع پرونده این فعالان برای محاکمه است.

ایسلند برای اولین بار سال ۲۰۱۸ برای عضویت در شورای حقوق بشر به جای آمریکا که از این شورا کناره‌گیری کرده، انتخاب شد.

در همین راستا، دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از اولین اقدام جمعی اعضای شورا درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان استقبال و اعلام کرد: اعضای شورا باید از عربستان بخواهند با تحقیقات درباره قتل جمال خاشقجی همکاری، بازداشت فعالان و روزنامه‌نگاران و مخالفان را متوقف و بازداشت‌شدگان را آزاد کند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان هفته گذشته به شورای حقوق بشر اعلام کرده بود که عربستان با مکانیزم این شورا همکاری خواهد کرد. وی اما صراحتاً به تحقیقات سازمان ملل درباره قتل خاشقجی اشاره نکرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کشورهای بریکس به دنبال سامانه پرداخت بین بانکی واحد

به گزارش کسب و کار نیوز ، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، اعلام کرد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.