صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / ۶۰ روستای چابهار درگیر پشه آنوفل
۶۰ روستای چابهار درگیر پشه آنوفل

۶۰ روستای چابهار درگیر پشه آنوفل

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار گفت: عملیات سم پاشی به منظور مبارزه با پشه آنوفل در حاشیه شهر چابهار و ٦٠ روستای این شهرستان آغاز شد.

پشه آنوفل

به گزارش کسب و کار نیوز- مسعود اعلایی افزود: در این طرح که به صورت خانه به خانه اجرا می شود، ۴٠ کارگر ،  ٢٢ پزشک و ٢٠ کاردان بهداشت حضور دارند و ١٠ کارشناس بر این طرح نظارت می کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار در ادامه گفت: طرح سمپاشی ابقایی برای مقابله با پشه آنوفل، ناقل بیماری مالاریا، چیکن گونیا، تب دنگ و سالک به مدت ٢٠ روز در این شهرستان انجام می شود.

وی با بیان این که عملیات سمپاشی سالانه ۲ بار قبل از فصل شیوع مالاریا انجام می شود، گفت: لاروکشی، توزیع پشه بند آغشته به سم ، آموزش های مردمی، مه پاشی، مراقبت پویای بیماری، زهکشی آب های راکد و روان و توزیع ماهی گامبوزیا از دیگر برنامه های شبکه بهداشت و درمان چابهار برای مقابله با بیماری مالاریا است.

اعلائی اظهار کرد: مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌ است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.