صفحه اصلی / اسلایدر / کاسبی پردرآمد واسطه ها از فروش ماهی قرمز
کاسبی پردرآمد واسطه ها از فروش ماهی قرمز

ماهی های قرمز سفره هفت سین 200 درصد گرانتر از قیمت اصلی به فروش می‌رسند

کاسبی پردرآمد واسطه ها از فروش ماهی قرمز

هر سال با نزدیک شدن به هفته های پایانی و روزهای آخر سال شاهد فروش ماهی های کوچک قرمز و در کوچه ها و خیابان ها هستیم. از کنار هر فروشگاهی که رد می شوید یک سطل یا آکواریوم پر از ماهی قرمز نظرتان را جلب می کند.

گروه اصناف 

به گزارش کسب و کار نیوز، این ماهی ها با وجود کوچک و ریز بودن گردش مالی بالایی را در این روزها به خود اختصاص می دهند در حالی که سال گذشته در روزهای پایانی سال فروش این ماهی ها ۲۲ میلیارد تومان گردش مالی را رقم زده است. جالب است بدانیم که ماهی قرمز از فرهنگ چینی وارد فرهنگ ما شده‌ و متاسفانه این محصول نیز سرنوشت عرضه محصولات شیلاتی خوراکی را دارد به طوری که ۲۰۰ درصد گران‌تر از قیمت اصلی به فروش می‌رسد و این توجیهی ندارد.

در همین رابطه محمد حسن الهی کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات درباره آخرین میزان تولید ماهیان زینتی اظهار کرد: براساس آخرین آمار بیش از ۲۴۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی در کشور تولید می‌شود که نسبت به گذشته با روند روبه رشدی روبروست.وی افزود: اتخاذ سیاست سازمان شیلات مبنی بر راه اندازی شهرک ماهیان زینتی، تقاضای بازار‌های صادراتی و تغییر نوع زندگی و نگه داری آکواریوم در آپارتمان‌ها موجب شده تا تولید ماهیان زینتی در کشور افزایش یابد. الهی ادامه داد: با توجه به اشتغالزایی بالایی که در فضای کسب و کار ماهیان زینتی وجود دارد، تمامی استان‌ها حتی روستا‌ها به تولید در این زمینه مشغول شدند.این مقام مسئول درباره میزان تولید ماهی قرمز شب عید بیان کرد: با توجه به آنکه ماهی قرمز جزو آبزیان زینتی به شمار می‌رود، از این رو آمار دقیقی در خصوص ماهی قرمز شب عید نداریم. اما برآورد‌ها حاکی از آن است که یک سوم تولید ماهیان زینتی، ماهی قرمز شب عید است.

به گفته وی، با توجه به تولید مناسب ماهی قرمز، قیمت آن در بازار شب عید نوسان چندانی نسبت به سال گذشته نخواهد داشت.کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات در توصیه‌ای به افراد برای خرید ماهی قرمز شب عید اظهار کرد: به افرادی که برای شب عید قصد خرید ماهی قرمز را دارند، توصیه می‌کنیم که از مغازه‌های ماهیان زینتی اقدام به خریداری ماهی قرمز کنند و هرگز از مکان‌هایی که به روش نامناسب ماهی را نگه داری می‌کنند، خرید نکنند.

الهی در ادامه افزود: افراد در موقع خرید ماهی قرمز شب عید از سلامت کافی آن اطمینان حاصل کنند و از خرید ماهی‌های دارای خون مردگی و لکه‌های خونی در پوست اجتناب کنند.وی با تاکید بر این مسئله که تعویض ماهی باید با تور صورت گیرد، اظهار کرد: افراد پس از خرید، ماهی را در ظرف دارای یک لیتر آب و محیط خنک نگه داری کنند تا مشکلی برای تنفس ماهی پیش نیاید. ضمن آنکه برای تعویض آب ماهی از قبل آبی را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در ظرفی نگه داری کنند که به سبب کلر بالای آب مسمومیتی برای ماهی ایجاد نشود.کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات در پایان تصریح کرد: افراد از رها کردن ماهی در آب‌های آزاد و رودخانه‌ها اجتناب کنند.

بازار میلیاردی ماهی های قرمز

نادر کاووسی، تولیدکننده ماهی قرمز

فروش ماهی قرمز به دلیل راحتی حمل و نقل و فصلی بودن آن به کسب و کاری پردرآمد و سودده تبدیل شده و هر شخصی برای خودش اقدام به فروش آن می کند. این روزها در کوچه و خیابان و حتی سر چهارراه ها این ماهی ها را داخل پلاستیک کرده اند و با نرخ های متفاوت به فروش می رسانند. این نرخ ها در حالی از طرف این افراد تعیین شده که تولیدکننده ماهی هیچ درآمدی از آن کسب نکرده است. این بدین معناست که تمام این افراد با واسطه ها و دلالان در ارتباطند و از آنها خرید کرده اند. واسطه ها و دلالان هم مستقیم به سراغ تولیدکننده می روند و با پایین ترین قیمت ممکن ماهی های قرمز را از آنها خریداری و در بازار عرضه می کنند.

امروز بازاری میلیاردی برای این ماهی ها در کشور بوجود آمده و هر فروشگاهی در کنار کسب و کار خود در دو هفته پایانی سال ماهی قرمز هم می فروشد. سال گذشته هر کدام از این ماهی ها از تولیدکننده هزار تومان تا ۱۵۰۰ تومان خریداری می شد و در بازار تا ۱۰ و ۱۵  هزار تومان- بستگی به اندازه و شکل ماهی- هم به فروش می رسید. در سال جاری به طور حتم تورم و گرانی بر بازار این ماهی ها هم تاثیر گذاشته و گردش مالی بیشتری را عاید دلالان و واسطه ها خواهد کرد.

متاسفانه هنگامی که ماهی قرمز به دست مصرف کننده  و خریدار می رسد با افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت روبرو شده و این هم ضرر تولیدکننده را در بر دارد و هم خریدار. در این میان تنها همین واسطه ها هستند که بساط فروش ماهی را در هر جای کوچه و خیابان و سر چهارراه ها پهن می کنند و بدون داشتن هزینه های جانبی درآمدهای بالایی کسب می کنند. بنابراین باید اشاره شود که در میزان عرضه ماهی شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد اما بحث قیمت مطرح است که متاسفانه سود فروش این محصول بویژه درشب عید به جیب دلالان می‌رود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.