صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / فیلیپین: آمریکا بیش از ما در دریای چین جنوبی درگیر جنگ می‌شود

فیلیپین: آمریکا بیش از ما در دریای چین جنوبی درگیر جنگ می‌شود

وزیر دفاع فیلیپین امروز (سه شنبه) گفت، آمریکا به احتمال زیاد بیش از فیلیپین درگیر نبرد نظامی در دریای مورد مناقشه چین جنوبی می‌شود و مانیل هم براساس پیمان مشترک دفاعی دو کشور در این نبرد حاضر خواهد بود.

کشتی آمریکایی در دریای چین جنوبی

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین گفت، پیمان مشترک دفاعی ۱۹۵۱ بین مانیل و واشنگتن باید برای شفاف سازی ابهاماتی که می‌تواند به ناآرامی و سردرگمی در جریان یک بحران بینجامد، مورد بازبینی قرار گیرد.

وی به تهاجمات میانه دهه ۱۹۹۰ چین علیه صخره‌های مرجانی متعلق به فیلیپین اشاره کرد و گفت: آمریکا آن را متوقف نکرد.

پیشنهاد فیلیپین برای بازبینی این پیمان یکی از موضوعات اصلی در زمان دیدار میان مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین و سایر مقام‌ها بود.

این پیمان از آمریکا و فیلیپین می‌خواهد تا در صورت حمله خارجی به هر یک از این دو کشور در مقام دفاع از هم برآیند. در گذشته، فیلیپین تلاش کرده تا این مساله را شفاف سازی کند که آیا این پیمان در صورتیکه نیروهای آن در مناطق مورد مناقشه نظیر دریای چین جنوبی هدف حمله قرار گیرند، اجرایی می‌شود یا خیر.

پامپئو به مقام‌های فیلیپینی این تضمین را داد که اگر نیروهای این کشور هدف حمله قرار گیرند، در مقام دفاع از آنها بر می‌آید.

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین گفت که ایالات متحده متعهد می‌شود تا دریای چین جنوبی همچنان برای تمامی عبور و مرورهای دریایی باز بماند و چین تهدیدی برای بسته شدن این خطوط دریایی نباشد.

وزیر دفاع فیلیپین نیز گفته که آمریکا به احتمال زیاد بیش از فیلیپین درگیر نبرد نظامی در دریای مورد مناقشه چین جنوبی می‌شود.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا که نیروهای دریایی خود را در غرب دریای فیلیپین مستقر کرده است، به احتمال زیاد در یک نبرد نظامی حضور دارد. در چنین موردی و بر اساس پیمان دفاعی مشترک، فیلیپین نیز به صورت خودکار شرکت خواهد داشت. این فقدان تضمین نیست که من را می‌ترساند. چیزی که من را می‌ترساند این است که ما به دنبال و خواهان یک جنگ نیستیم.

در حالی که وزیر دفاع فیلیپین و سایر مقام‌های این کشور به دنبال شفاف سازی این پیمان هستند و گفته‌اند که این پیمان باید از ۱۹۹۲ که پایگاه‌های اصلی آمریکایی در این کشور بسته شد و فیلیپین چتر حمایتی خود را از دست داد مورد بررسی قرار گیرد، وزیر خارجه فیلیپین اما نظر مخالفی دارد و گفته است: در ابهامات، بهترین بازدارنده وجود دارد.

مناقشات طولانی مدت بر سر قلمرو یکی از موارد تحریک کننده بین واشنگتن و پکن است چون چین چندین صخره مورد مناقشه را به جزیره بدل کرده و تجهیزات نظامی در آنها مستقر کرده است. آمریکا اعلام کرده که راه حل صلح‌آمیز و آزادی رفت و آمد دریایی و پرواز بر فراز این آب‌ها از تمایلات ملی آمریکا محسوب می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

به گزرش کسب و کار نیوز، این سازمان مستقر در پاریس در گزارش چشم‌انداز اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.