صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / دیده‌بان حقوق بشر: انتقال داعشی‌ها از سوریه به عراق نگران کننده است
دیده‌بان حقوق بشر: انتقال داعشی‌ها از سوریه به عراق نگران کننده است

دیده‌بان حقوق بشر: انتقال داعشی‌ها از سوریه به عراق نگران کننده است

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که انتقال تروریست‌های داعش از سوریه به عراق و محاکمه آن‌ها براساس قوانین این کشور مسئله‌ای نگران کننده است.

انتقال داعشی ها از سوریه به عراق

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از شبکه سومریه‌نیوز، دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: طی هفته گذشته نیروهای سوریه دموکراتیک ۲۸۰ داعشی را بعد از بازداشتشان در سوریه به عراق تحویل دادند. بیشتر آن‌ها عراقی و ۱۳ تن نیز فرانسوی هستند. اکنون این سوال پیش می‌آید که این اعضای داعش دقیقاً در چه جایی باید بازداشت شوند؟ برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق ۲۵ فوریه اعلام کرد که دستگاه قضائی این کشور ۱۳ فرانسوی عضو داعش را بر اساس قانون عراق محاکمه خواهد کرد. دستگاه قضائی عراق نیز ۲۸ فوریه نشستی را برای چگونگی محاکمه این تروریست‌ها برگزار کرد. به رغم اینکه برهم صالح تأکید کرده که اقدامات عراق در چارچوب قوانین بین المللی است اما کارنامه محاکمه‌های قبلی اعضای داعش در عراق نشان می‌دهد که احتمالاً قوانین بین المللی نقض می‌شود و بازداشت‌شدگان در معرض شکنجه قرار می‌گیرند.

این دیده‌بان افزود: ما با مجازات اعدام در تمامی کشورها و در تمامی شرایط مخالفیم اما در عراق که ساده‌ترین شرایط برای محاکمه وجود ندارد و تدابیر اصلی قانونی رعایت نمی‌شود، این مسئله نگران‌کننده است. محاکمه‌ها در بغداد معمولاً مدت زمان کمی مثلاً پنج دقیقه طول می‌کشد و معمولاً به اعتراف تکیه می‌کنند و حتی مقامات برای مشارکت قربانیان در محاکمه‌ها حتی به عنوان شاهد هیچ تلاشی نمی‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد: این مسئله ناراحت کننده‌ای است که فرانسه که یکی از اعضای اتحادیه اروپاست و سیاست خارجه‌اش شامل لغو مجازات اعدام در جهان است علناً درباره این موضوع هیچ صحبتی نکرده است. ما از کشورهایی که به عراق اجازه استقبال و محاکمه شهروندانشان را می‌دهند، می‌خواهیم بر دولت بغداد برای اتخاذ اقدامات فوری جهت بهبود کیفیت محاکمه‌ها فشار بیاورند در غیر این صورت شهروندانشان را به کشور خود بازگردانند و آن‌ها را در آنجا محاکمه کنند.

عراق اخیراً بیش از ۲۸۰ داعشی را از نیروهای سوریه دموکراتیک تحویل گرفت تا آن‌ها را در داخل کشور بر اساس قوانین خود محاکمه کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.