صفحه اصلی / ورزشی / کشتی و رزمی / کشتی ایران در “دان‌کلوف” جان گرفت
کشتی ایران در “دان‌کلوف” جان گرفت

کشتی ایران در “دان‌کلوف” جان گرفت

پایان رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام دان‌کلوف با درخشش ۳ آزادکار باتجربه ایران همراه بود، نمایشی که پس از روزهای تلخ و نا امیدکننده بار دیگر امید به کسب نتایج خوب و بازگشت به روزهای اوج را در دل علاقمندان به کشتی زنده کرد.

حسن یزدانی

به گزارش کسب و کار نیوز، رقابت‌های معتبر کشتی آزاد جام دان‌کلوف با نمایش خوب حسن یزدانی در وزن ۸۶، رضا یزدانی در ۹۷ و پرویز هادی در سنگین وزن همراه بود.

پس از نتایج ناامید کننده کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی پاریس ۲۰۱۷ و بوداپست ۲۰۱۸ امیدها برای تکرار نتایج خوب در المپیک ۲۰۲۰ تا حد زیادی رنگ باخت تا جایی‌که بر خلاف گذشته، بسیاری از مردم با دیده شک نسبت به کسب مدال طلای حسن یزدانی نابغه کشتی جهان در المپیک توکیو با توجه به شکست این کشتی‌گیر در رقابت‌های جهانی برابر دیوید تیلور آمریکایی نگاه می‌کردند.

از سوی دیگر ناکامی مداوم بسیاری دیگر از چهره‌های با تجربه و جوان کشتی در رویدادهای مختلف و حواشی مختلف بسیاری را به این باور رساند که کشتی ایران کار بسیار سختی برای کسب موفقیت در رویدادهای معتبر قهرمانی جهان و المپیک دارد. حتی غلامرضا محمدی سرمربی جدید تیم ملی نیز پس از جام تختی با ابراز نارضایتی از وضعیت کشتی آزاد ایران تاکید کرد نمی‌توان خیلی بر روی کسب نتیجه در المپیک توکیو خوش‌بین بود. البته وضعیت کشتی آزاد در اوزان بالا به مراتب بهتر از اوزان سبک است و هنوز نتوانسته‌ایم جانشین مطمئنی برای چهره‌ای مانند حسن رحیمی طی سال‌های گذشته پرورش دهیم.

اما کسب دو مدال طلا و یک مدال برنز در رقابت‌های جام دان‌کلوف به اعتقاد بسیاری از مردم و کارشناسان تولد دوباره کشتی آزاد ایران و بازگشت چهره‌هایی مانند حسن و رضا یزدانی بود. پرویز هادی نیز در ادامه مسیر رو به رشد خود بار دیگر نشان داد می‌تواند با کسب تجربه بیشتر و برطرف کردن برخی نواقص، یک مدعی جدی در المپیک توکیو باشد.

مصطفی حسین‌خانی و آخرین فرصت؟

مصطفی حسین خانی دارنده مدال برنز جهان علی‌رغم تجربه سال‌ها حضور در تیم ملی باز هم نتوانست جواب اعتماد کادر فنی تیم ملی را بدهد، حسین‌خانی پس از کسب ۲ پیروزی مقابل رقبای نه چندان مطرح از اوکراین و رومانی برابر بکزاد عبدالرحمان‌اف ازبک دارنده مدال برنز جهان شکست خورد و به گروه بازنده‌ها رفت. او در این مرحله ابتدا سونر دمیرتاش نفر سوم جهان و المپیک از ترکیه را در یک مبارزه سخت با نتیجه نزدیک ۲ بر یک شکست داد اما در دیدار رده بندی در حالیکه از یاکوپ گور ترک و دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان پیش بود، برای چندمین مرتبه طی سال‌های اخیر در ثانیه‌های پایانی شکست خورد و از رسیدن به مدال بازماند.

حسین‌خانی از جمله کشتی گیرانی بوده که طی سال‌های اخیر و بر خلاف دیگر رقبای خود بارها فرصت حضور در رقابت‌های بین‌المللی را پیدا کرده و به نظر می‌رسد تکرار این اشتباهات از جانب کشتی‌گیر با تجربه و میدان دیده‌ای چون او قابل توجیه نیست. شنیده می‌شود غلامرضا محمدی نیز از عملکرد او رضایت ندارد، تا جایی‌که وی به دور جدید تمرینات تیم ملی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز دعوت نشده است.

خط و نشان حسن یزدانی برای دیوید تیلور

حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک پس از شکست تلخ و دور از انتظار مقابل دیوید تیلور آمریکایی در رقابت‌های جهانی مجارستان که برای دومین مرتبه رخ داد، در جام دان‌کلوف با عزمی جزم تمامی رقبای خود را مقتدرانه با امتیاز عالی شکست داد و بر سکوی نخست ایستاد.

یزدانی ابتدا ۱۱ بر صفر مقابل ابونادراز لبنان پیروز شد و در دومین مبارزه خود نیز آخمد ماگامایف از بلغارستان را در همان تایم نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد و راهی مرحله یک هشتم نهایی شد. وی در این مرحله مقابل عظمت دولت بیکوف از قزاقستان به روی تشک رفت و در دو دقیقه و ۶ ثانیه به برتری ضربه فنی ۱۰ بر صفر رسید. او در یک چهارم نهایی نیز در مصاف با روسلان عبدالله یف از روسیه در دو دقیقه و ۲۰ ثانیه به برتری ۱۱ بر صفر رسید. یزدانی در نیمه نهایی نیز بوریس ماکوئف نایب قهرمان سال ۲۰۱۷ جهان از اسلواکی را ۱۱ بر یک شکست داد و فینالیست شد. وی در دیدار نهایی نیز علی شعبان‌اف بلاروسی را ۱۶ بر ۵ برد و با نمایشی منحصر به فرد که مورد تمجید اتحادیه جهانی کشتی نیز قرار گرفت به مدال طلا رسید.

یزدانی پس از گذراندن روزهای سخت پس از ناکامی در رقابت‌های جهانی با کسب این مدال ارزشمند که با قدرت تمام بدست آمد بار دیگر برای تمامی رقبای خود و در رأس آن‌ها دیوید تیلور که از خیر حضور در این جام گذشت، خط و نشان کشید و امیدها را برای بازگشت به روزهای اوج و کسب خوش رنگ‌ترین مدال در جهانی قزاقستان و المپیک توکیو زنده کرد.

البته اصرار یزدانی بر تمام کردن کار در تایم نخست می‌تواند در رویدادهای بزرگ و برابر رقبای سرسخت به ضرر او تمام شود، همانطور که در رقابت‌های جهانی پس از آنکه نتوانست کار دیوید تیلور را در همان تایم نخست تمام کند در تایم دوم به شدت دچار افت بدنی شد و در نهایت به راحتی دست خود را به نشانه تسلیم بالا برد. به نظر می‌رسد باید در تمرینات شرایطی برای یزدانی ایجاد شود که بدن او به تحمل چند کشتی در شش دقیقه کامل عادت پیدا کند تا اتفاق قبلی مقابل دیوید تیلور تکرار نشود.

بازگشت امیدوار کننده رضا یزدانی

بدون شک المپیک یک مدال خوشرنگ به رضا یزدانی بدهکار است، یزدانی در المپیک لندن در اوج بدشانسی در نیمه نهایی و در حالی که اصلی ترین بخت کسب مدال طلا بود مصدوم شد و نتوانست به رقابت‌ها ادامه بدهد. یزدانی در المپیک ریو نیز با وجود مصدومیت شدید درخشید اما این بار ناداوری اجازه نداد چهره محبوب کشتی ایران روی سکوی المپیک قرار گیرد.

یزدانی پس از ریو عمل جراحی کرد و سرانجام پس از گذشت ۲ سال و نیم و با روی کار آمدن غلامرضا محمدی به تیم ملی بازگشت و در شرایطی که آمادگی چندانی برای حضور در این رویداد نداشت موفق شد به مدال برنز و ارزشمند دان‌کلوف برسد.

یزدانی شدیداً به کسب این مدال نیازمند بود چرا که با انگیزه‌ای بسیار بیشتر از قبل خود را برای حضور در رویدادهای آتی و کسب موفقیت در میدان‌های بزرگ آماده خواهد کرد. هر چند بسیاری از علاقمندان منتظر صعود یزدانی به فینال و مصاف او با اسنایدر آمریکایی بودند اما شکست نزدیک ۵ بر ۴ یزدانی برابر مقابل والری آندریتسف نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن از اوکراین او را به دیدار رده‌بندی رساند تا با شکست ۸ بر ۴ ایگور اوسیانیکوف از روسیه در نهایت به مدال ارزشمند برنز برسد. هر چند تورنمنت بلغارستان شروعی خوب و امیدوارکننده برای یزدانی بود اما او برای مسابقات جهانی باید آمادگی‌اش را بسیار بالاتر ببرد چرا که رقیبان سرسختی پیش رو دارد.

پرویز هادی با تجربه و قابل اتکا

پرویز هادی در ادامه مسیر موفقیت‌آمیز خود طی یکی دو سال اخیر، این بار نیز در جام دان‌کلوف درخشید و بر سکوی نخست ایستاد تا کادر فنی را هر چه بیشتر به این باور برساند که می‌توان بر روی او به عنوان جانشینی نسبتاً مطمئن و قابل اتکا برای کمیل قاسمی حساب کرد.

در روزهایی که کمیل قاسمی دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و نقره جهان پس از ۲ سال و نیم دوری از میادین خود را برای حضور در جام جهانی آماده می‌کند، هادی باز هم با درخشید و صاحب مدال طلای جام دان کلوف شد.

هادی در این رقابت‌ها ابتدا برابر کاسوی از آمریکا با نتیجه ۱۰ بر صفر پیروز شد، سپس در دومین مبارزه نیز برابر دنگ نایب قهرمان جهان از چین با نتیجه ۸ بر ۴ به پیروزی رسید. هادی در ادامه ۵ بر ۲ نیکولاس گویازدوفسکی دارنده مدال برنز جهان از آمریکا را شکست داد و در نیمه نهایی نیز در حالی که ۷ بر ۲ از دانیل لیگتی از مجارستان عقب بود در پایان به برتری ۱۳ بر ۸ رسید و فینالیست شد.

دارنده مدال برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی در دیدار نهایی برابر الکساندر خوتسیانیویسکی دارنده مدال برنز اروپا از اوکراین با نتیجه ۶ بر ۴ به برتری رسید و مدال طلای این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سعید حسنی‌پور

المپیک گل سرسبد کاراته ایران است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سعید حسنی‌پور درباره آخرین وضعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.