پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / چهارمحال و بختیاری / نگاهی به سامان؛ سرزمین زیبایی‌های ایران
نگاهی به سامان؛ سرزمین زیبایی‌های ایران

نگاهی به سامان؛ سرزمین زیبایی‌های ایران

شهرستان سامان هر ساله در روزهای نخست جشن فروردین همواره مورد توجه گردشگران بوده که سرزمین زیبایی‌های ایران و شهرستانی با رنگ‌های متفاوت، با استقبال گردشگران روبرو می‌شود.

حاشه زاینده رود

به گزارش کسب و کار نیوز، سامان دارای آب و هوای معتدل و رودخانه و قنات‌های فراوانی است که دل هر هموطنی را به سمت خود جذب می‌کند.

کافیست تنها یک بار به شهرستان سامان سفر کنید تا زیبایی‌های این سرزمین را از نزدیک نظاره‌گر شوید، گویی به سرزمین رویاهای خود وارد شده‌اید.

شهرستان سامان با مرکزیت سامان دارای دو بخش، یک شهر و چهار دهستان، با ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریا قرار دارد.

گردشگاه پل تاریخی زمانخان، باغات و روستاهای حاشیه رودخانه زاینده‌رود از سد زاینده‌رود تا سامان، قایق‌رانی در آب‌های آرام و خروشان، باغات بادام، گردو و هلو از جاذبه‌های گردشگری شهرستان سامان محسوب می‌شوند.

اماکن تاریخی و مذهبی شهرستان سامان شامل مسجد جامع سامان، بافت تاریخی روستای یاسه‌چای، بافت تاریخی روستای سوادجان، پل تاریخی هوره، بقایای قلعه هوره، مقبره دهقان سامانی و … است.

صنایع‌دستی رایج در این شهرستان عبارتند از بافته‌های داری به ویژه گلیم، قالی، قالیچه و ….

از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به گردو، بادام، کشمش و … اشاره کرد.

رودخانه و باغات حاشیه زاینده‌رود

زیباترین کرانه‌های زاینده‌رود در محدوده شهرستان سامان واقع شده است، این رودخانه با چشم‌انداز زیبا و ویژگی‌های منحصر بفرد یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان سامان است.

آنچه بیش از همه، شهرستان سامان را به یکی از قطب‌های کشاورزی، باغداری و گردشگری تبدیل کرده وجود باغات گردو، بادام و هلو است.

مردم این منطقه بیش‌تر به کار باغداری مشغول بوده، به طوری که عمده درآمد اقتصادی این مردم را تأمین می‌کند.

این محصولات به دلیل مرغوبیت بسیار مطلوب، ارزش صادراتی داشته و هر ساله مقدار زیادی از این محصولات روانه بازارهای داخل و خارج از کشور می‌شود.

پل تاریخی زمانخان

پل زمانخان از جمله شاهکارهای معماری دوران صفوی است که در فاصله ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهرکرد و پنج کیلومتری شهر سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده است.

این پل به دست یکی از خوانین محلی به نام زمانخان ساخته شده و ویژگی مهم آن تراشیدن صخره‌های سنگی به منظور هدایت آب از مسیر فعلی است.

تاق آن با آجر ساخته و یکی از زیباترین فضاهای گردشگری شهرستان سامان است، پل از دو دهانه نامساوی به طول پنج و ۶.۵ متر تشکیل شده و ستون وسط آن، متکی بر تخته سنگی بریده شده است.

از نظر اهمیت تاریخی، برخی آن را بعد از «پل الله‌وردیخان اصفهان» دومین پل مهم احداث شده بر روی زاینده‌رود می‌دانند، این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دیدن روستای «یاسه‌چای» را از دست ندهید

عکس دریافتی ار روستای یاسه‌چای

روستای یاسه‌چای از توابع شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۹۰۰ متر است و آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان ملایم و مطبوع و زمستان‌ها نسبتاً سرد است.

در اصل یاسه‌چای به معنی رودخانه عریض و پهن بوده و کلمه‌ای ترکی است که با توجه به اینکه در این ناحیه رودخانه عرض بیشتری دارد به این نام نهاده شده است، رودخانه خروشان زاینده‌رود در شرق روستا جریان دارد.

این روستا قدمتی نسبتاً طولانی دارد، آنچه که بیشتر نام این روستا را مورد توجه قرار داده، بافت تاریخی این روستا است، دالان‌های قدیمی و بافت معماری خاص با کوچه‌ها و معابر سر پوشیده با خشت و گل، یادگاری‌های به جا مانده از عصر صفوی در این روستا است.

بافت تاریخی این روستا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پل هوره

این پل در روستای هوره از توابع شهرستان سامان و در کنار رودخانه زاینده‌رود قرار دارد.

ساخت پل هوره در خرداد سال ۱۳۳۷ آغاز و در پاییز ۱۳۳۸ بر روی خرابه‌های پل قدیمی به اتمام رسید، استفاده از مصالح بوم‌آورد (تمام سنگی بودن آن) این پل را شاخص و به یکی از زیباترین پل‌های منطقه تبدیل می‌کند.

این پل به دلیل از بین رفتن پل قدیمی هوره و صعب‌العبور بودن رودخانه مخصوصاً در زمستان و فصل بارندگی، ساخته شد که نام پل به روستایی که در آن قرار دارد منسوب شده است.

این پل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مقبره دهقان سامانی

عکس دریافتی از مقبره دهقان سامانی

ابوالفتح دهقان سامانی مردی صوفی مسلک و عارف بود که در میان ایلات بختیاری می‌زیست و در سال ۱۳۲۶ هجری قمری درگذشت.

وی که جهان را در منشور اشراق و عرفان می‌دید، زندگی پر رمز و رازی داشت، مقبره این عارف در شهر سامان قرار دارد. بنای آرامگاه دهقان سامانی از لحاظ شیوه ساخت و نوع معماری بسیار در خور توجه است.

صنایع دستی سامان

شهرستان سامان یکی از کانون‌های صنایع دستی استان محسوب می‌شود که در آن بافته‌های داری به ویژه گلیم به عنوان شاخص‌ترین مصنوعات صنایع دستی مطرح است.

این شهرستان در حوزه تولید صنایع دستی مذهبی و تنورهای سنتی فعالیت دارد، در این شهرستان رشته‌های علامت‌سازی، علم‌سازی، ضریح‌سازی و … رواج دارد.

قایق‌رانی در آب‌های آرام و خروشان (رفتینگ)

عکس دریافتی از رفتینگ در رودخانه زاینده‌رود

وجود رودخانه زیبای زاینده‌رود زمینه را برای ورزش‌های آبی در منطقه به وجود آورده است.

حدود ۶۰ کیلومتر طول این رودخانه از سد مخزنی زاینده‌رود تا نزدیکی شهر سامان زمینه را برای انجام این ورزش‌ها به وجود آورده است، از جمله این ورزش‌ها می‌توان به ورزش شنا، ماهی‌گیری و قایق‌رانی در آب‌های آرام و خروشان (رفتینگ) اشاره کرد.

باشگاه رفتینگ در روستای سوادجان یکی از محل‌های برگزاری ورزش‌های آبی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.