صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش تقاضا برای وام مسکن
کاهش تقاضا برای وام مسکن
House XXL

«کسب و کار» ادامه روند کاهش ارزش اوراق تسهیلات مسکن را بررسی می‌کند

کاهش تقاضا برای وام مسکن

کاهش اوراق تسهیلات مسکن به 52 هزار تومان، امید خیلی ها را برای خانه دار شدن از طریق وام مسکن را از بین برده است. از آنجایی که وام مسکن در حال حاضر تنها 23 درصد قیمت مسکن را پوشش می دهد، به نظر می رسد خیلی از خریداران و یا متقاضیان دنبال راه های دیگری برای تامین هزینه خرید مسکن باشند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، کاهش اوراق تسهیلات مسکن به ۵۲ هزار تومان، امید خیلی ها را برای خانه دار شدن از طریق وام مسکن را از بین برده است. از آنجایی که وام مسکن در حال حاضر تنها ۲۳ درصد قیمت مسکن را پوشش می دهد، به نظر می رسد خیلی از خریداران و یا متقاضیان دنبال راه های دیگری برای تامین هزینه خرید مسکن باشند.
طی ماه های اخیر علی رغم رشد قیمت مسکن، ارزش اوراق تسهیلات مسکن روندی کاهشی در پیش گرفته است و این در حالیست که پیش از این نیز کارشناسان از روند کاهشی ارزش این اوراق خبر داده بودند. موضوع افزایش سقف وام تسهیلات مسکن نیز منتفی شده است و همین مسئله به عقیده کارشناسان خانه دار شدن با تسهیلات مسکن را به یک شوخی مبدل کرده است.
بر اساس گزارش های موجود کاهش هزار تا ۵ هزار تومانی هر برگه تسهیلات مسکن در معاملات فرابورس موجب شد قیمت تمام شده دریافت تسهیلات مسکن نیز به ۸ میلیون تومان کاهش یابد.
قیمت هر برگه حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس به ۵۱ هزار تومان کاهش یافت که این کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کاهش قیمت تمام شده وام مسکن منجر می‌شود.

در معاملات فرابورس، هر برگه تسهیلات مسکن صادره در ماه‌های آذر و بهمن ۹۶ با نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۰۹» و «تسه ۹۶۱۱» به قیمت‌های ۵۱ هزار و ۸۰۰ و ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسیدند.

همچنین ۸ نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن در بازه قیمتی ۵۲ هزار تومان خرید و فروش شدند که تعدادی از آنها به اوراق تسهیلات مسکن صادره در نیمه دوم سال ۹۶ و تعدادی نیز به اوراق صادره در نیمه نخست امسال تعلق داشتند.

سه نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۸ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آبان امسال)، تسه ۹۷۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ۹۷) و تسه ۹۷۰۶ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور سال جاری) در بازه قیمتی ۵۳ هزار تومان معامله شدند.

خاطرنشان می‌شود میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آمار اعلام شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در معاملات بهمن ماه تهران، اندکی بیش از ۱۰ میلیون تومان ذکر شده است که درنتیجه برای خرید واحد مسکونی ۶۰ متری، ۶۰۰ میلیون تومان باید هزینه شود.
علیرضا باغانی کارشناس بورس
کاهش تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن
افزایش قیمت مسکن یکی از عوامل کاهش ارزش اوراق تسهیلات مسکن است. در حال حاضر ارزش سهام وام مسکن در خرید مسکن به کمتر از ۲۰ درصد رسیده در حالی که مطابق با آمارهای خود مسئولان در بخش مسکن، متوسط قمیت مسکن در تهران بالای ۱۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسیده است. در این وضعیت طبیعتا متقاضیان نمی توانند با مبلغ فعلی وام مسکن خانه بخرند و همین امر باعث شده تقاضای کمی برای این اوراق باشد و در حال حاضر هم به نظر می آید عمده معامله کنندگان این اوراق متقاضیان غیرتهرانی باشند که به هر حال خرید مسکن در استان های آنها هزینه کمتری نسبت به تهران دارد. به نظر می رسد با این مسیری که بازار طی می کند، در نهایت بانک مسکن ناگزیر از افزایش رقم وام مسکن شود اما در آن صورت هم اثری به حال بازار ندارد، چرا که جبران کاهش قدرت خرید مردم باید به موقع و همزمان با رشد قیمت ها صورت بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.