صفحه اصلی / اسلایدر / ردیابی مسیر انتقال وجه
ردیابی مسیر انتقال وجه

«کسب و کار» گام بانک مرکزی برای ایجاد شفافیت در انتقالات پولی را بررسی می‌کند

ردیابی مسیر انتقال وجه

یکی از اقداماتی که اخیرا بانک مرکزی برای ایجاد شفافیت بیشتر در حوزه بانکی و نقل و انتقال پول انجام داده، الزام مشتریان به اعلام علت انتقال در یکی از آیتم فرم های انتقال وجه در شبکه بانکی است که به نظر می‌رسد همسو با سایر سیاست‌های این بانک جهت مبارزه با پولشویی است.

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از اقداماتی که اخیرا بانک مرکزی برای ایجاد شفافیت بیشتر در حوزه بانکی و نقل و انتقال پول انجام داده، الزام مشتریان به اعلام علت انتقال در یکی از آیتم فرم های انتقال وجه در شبکه بانکی است که به نظر می‌رسد همسو با سایر سیاست‌های این بانک جهت مبارزه با پولشویی است.
بانک مرکزی طی چند ماه گذشته اقدامات مهمی جهت شفافیت بیشتر در نظام بانکی انجام داده که از جمله آن اعمال محدودیت برای تراکنش‌های بانکی به ازای هر شماره ملی است. به طوری که هر شماره ملی می تواند در طول روز نهایت تا ۱۰۰ میلیون تومان تراکنش بانکی داشته و هر کارت بانکی نیز نهایت تا ۵۰ میلیون تومان می تواند تراکنش بانکی داشته باشد. اقدام دیگر این بانک فاقد اعتبار کردن انتقال چک های تضمینی فعلی به دیگران است.
به اعتقاد کارشناسان یکی از مشکلات اساسی شبکه بانکی نبود شفافیت است که این اقدامات تا حدود زیادی زمینه ساز آن خواهد بود.
در این میان، بانک مرکزی نیز برای مبارزه با پولشویی، مسیرهایی را تعریف کرده که از جمله آن ایجاد شفافیت هر چه بیشتر در نقل و انتقالات بانکی است. به نحوی که طی ماههای گذشته تلاش کرده، علاوه بر اینکه سقف تراکنش‌های کارتخوان را در یک روز برای هر مشتری تعیین کرده، با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی راه را برای نقل و انتقال بین بانکی کنترل شده‌تر کرده است.

این روزها اما مشتریان نظام بانکی با نوع دیگری از خوداظهاری در شعب بانکی مواجه هستند که خود را در نقل و انتقالات پول بین حساب‌ها نشان داده است؛ به نحوی که هر یک از مشتریان اگر بخواهند وجهی را از حساب خود به حساب بانکی فرد دیگری منتقل کنند، باید حتماً هدف از انتقال وجه را هم به شعب بانکی اظهار کنند.
مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی
کاهش هزینه های شبکه بانکی
اگر این گام بانک مرکزی به عنوان یک گزارش مالی تلقی شود، بیانگر تلاش بانک مرکزی جهت ایجاد شفافیت در اطلاعات است و به همین دلیل بعد ثبت اطلاعات بهتر و راحت تر می‌توان مسیر انتقال پول را رد یابی کرد. این امر چه در جهت فعالیت های اقتصادی مبتنی بر انتقال وجه است و چه سایر فعالیت ها، منجر به حذف نقل و انتقالات غیرشفاف شده و یا حداقل زمینه ساز حذف آن است. در حال حاضر بخش عمده ای از نقل و انتقالات به صورت غیر شفاف و ضمنی صورت می گیرد که هدف از آن مشخص نیست. در حالی که بیان هدف انتقال می‌تواند این شفافیت را به وجود آورده و البته زمان بررسی حساب ها و موضوع نقل و انتقالات را کوتاه تر کند و از طرفی از هزینه های بانک مرکزی و به طور کلی شبکه بانکی در حوزه انتقالات پولی بکاهد. این اقدام بانک مرکزی نشان دهنده و سندی برای مبارزه با پولشویی است. یک مزیت مهم دیگر شفافیت در نقل و انتقالات مالی این است که به کار تحلیل های اقتصادی هم می آید و به سیاست گذاری و تصمیم گیری اقتصادی کمک می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.