صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تدوین نقشه راه اجرایی کردن سند جامع علمی بین‌المللی از سوی معاونت علمی تا اردیبهشت‌ ۹۸
تدوین نقشه راه اجرایی کردن سند جامع علمی بین‌المللی از سوی معاونت علمی تا اردیبهشت‌ ۹۸

دبیر ستاد نقشه جامع علمی خبر داد

تدوین نقشه راه اجرایی کردن سند جامع علمی بین‌المللی از سوی معاونت علمی تا اردیبهشت‌ ۹۸

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور تصویب سند جامع علمی بین‌المللی را از موضوعات مطرح در جلسه این ستاد نام برد و گفت: در انتهای این جلسه مقرر شد معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال آینده برنامه و نقشه راه اجرایی کردن این سند را با کمک سه وزارتخانه و دانشگاه آزاد ارائه دهد.

دکتر منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر منصور کبگانیان امروز در حاشیه یکصد و شانزدهمین جلسه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران درخصوص سند جامع علمی بین‌المللی، افزود: رئیس‌جمهور در شهریورماه سال ۹۶ به مسئولان ذی‌ربط ابلاغ کرد که همگی آنها با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری و سند جامعی را تصویب کنند.

وی اضافه کرد: البته اسناد دیگری بود که رهبری خواستند همه آنها جمع‌آوری و با توجه به آنها، یک سند رسمی در حوزه علم و فناوری تدوین شود.

کبگانیان گفت: در آخرین جلسه سال ۹۶ این سند تصویب شد و ابلاغ آن در سال ۹۷ صورت گرفت.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه اسناد در این حوزه باید بررسی و نسبت به تقسیم کار ملی اقدام شود، خاطرنشان کرد: با تقسیم کار ملی نظارت‌ها صورت می‌گیرد، چراکه رهبری در مطالباتشان فرمودند که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت جدی بر این سند داشته باشد.

وی هدف اصلی این سند را گسترش روابط علمی بین‌المللی با توجه به آسیب‌ها و آفت‌هایی دانست که عمدتاً از سوی کشورهای صنعتی به کشور تحمیل می‌شود.

کبگانیان با اشاره به سابقه روابط علمی بین‌المللی ایران، گفت: در چندین قرن گذشته و در تاریخ جهان اسلام علم رایگان به دنیا آموخته می‌شد و ما نیز نباید علم را امنیتی کنیم.

وی اضافه کرد: دانشمندان اروپایی در چندین قرن گذشته به رصدخانه مراغه می‌آمدند و نجوم تحصیل می‌کردند و ما حتی هزینه رفت و آمد آنها را پرداخت می‌کردیم.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد علمی را که ایرانیان در تولید آن نقش داشته‌اند، بتواند استفاده کند.

کبگانیان اضافه کرد: بر این اساس هدف سند علمی بین‌المللی این است که دانشمندان بتوانند به صورت مصون تبادل علمی داشته باشند.

وی ارائه گزارش‌های جامعی از سوی وزارت علوم، بهداشت و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در این زمینه را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و یادآور شد: ما انتظار داریم دستگاه‌ها در این حوزه وارد کار شوند و در این زمینه وزیر امور خارجه پیشنهاد کرد که سازوکاری برای آموزش و توجیه افرادی که در زمینه تبادلات علمی نقش دارند، طراحی شود.

به گفته وی، اساتید دانشگاه‌های کشور به سایر کشورها رفت و آمد دارند و باید آنها آگاهی‌های لازم را برای تبادلات علمی داشته باشند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: در انتهای این جلسه مقرر شد تا همه اعضا روش اجرایی کردن این سند را پیشنهاد دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر آن مقرر شد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرف سه ماه آینده تا روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۹۸ برنامه و نقشه راه اجرایی کردن این سند را با کمک وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و خارجه و همچنین دانشگاه آزاد ارائه دهد تا بتوانیم کلیات سند را تصویب کنیم.

کبگانیان اضافه کرد: علاوه بر آن در این جلسه مقرر شد که ابلاغ این سند به دانشگاه‌ها از سوی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت صورت گیرد، چراکه ابلاغ این سند به دستگاه‌ها توسط ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.