صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / ثبت و رکورد پرنده جدید در ارتفاعات جنوبی مشهد
ثبت و رکورد پرنده جدید در ارتفاعات جنوبی مشهد

ثبت و رکورد پرنده جدید در ارتفاعات جنوبی مشهد

یک پرنده‌نگر گفت: با مستندسازی حضور «چکاوک درختی» در ارتفاعات جنوبی مشهد، این پرنده به فهرست پرندگان خراسان رضوی اضافه شد.

چکاوک درختی

احسان اردکانیان در گفت‌‎وگو با ایسنا، عنوان کرد: در روز ۲۴ بهمن‌ ماه در ارتفاعات جنوبی مشهد تعداد ۲ فرد چکاوک درختی برای اولین بار در استان رصد شده است. چکاوک درختی با نام “Wood Lark” پرنده‌ای از راسته گنجشکسانان و از تیره چکاوکیان است که آواز دلنشینی نیز دارد. زیستگاه اصلی این پرنده در حاشیه جنگل‌ها، دامنه تپه‌ها با درخت‌های پراکنده و زمین‌های با ساختار شنی است.

وی با اشاره به اینکه پرندگان شناخته ‌شده‌ترین گروه مهره‌داران با بیش از ۱۰ هزار گونه در جهان و ۵۵۵ گونه در ایران هستند، عنوان کرد:  فعالیت آماتوری و نیمه آماتوری پرنده‌نگران در بسیاری از موارد منجر به ثبت حضور گونه‌های جدیدی در نقاط مختلف جهان شده است. در کشور ما نیز افزایش رقبت به فعالیت‌های سازگار با محیط‌زیست مانند طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری در سال‌های جاری موجب گزارش حضور سه گونه پرنده جدید برای کشور شده که در همین راستا با قرار گرفتن چکاوک درختی در فهرست پرندگان خراسان رضوی، فهرست پرندگان این استان به ۳۳۲ گونه خواهد رسید.

این پرنده نگر در خصوص علت دیده نشدن گونه‌های مختلف جانوری و پرنده‌‎ها در مناطق اقصی نقاط کشور، تصریح کرد: پرندگان هر ساله طی مهاجرت بهاره و زمستانه فارغ از مرزهای کشورها یا استان‌ها در جستجوی یافتن زیستگاه‌های مناسب برای تغذیه و تولید مثل هستند. مسیر مهاجرت و مکان‌های زمستان‌گذرانی پرندگان گاهی به دلایل متعدد مثل تخریب زیستگاه تغییر می‌کند که این مسئله باعث می‌شود برخی پرندگان در محل‌هایی که قبلا  مشاهده نشده‌اند رویت شوند. 

اردکانیان ادامه داد: همین نکته، پرنده‌نگری را همیشه برای پرنده‌نگران جذاب نگه داشته زیرا هر زمان ممکن است یک مهمان جدید از راه برسد. پرنده‌نگری یک فعالیت بسیار جذاب و ترکیبی از ورزش، طبیعت‌گردی و رفتارشناسی جانوری را  معرفی کرده که هر ساله جمع کثیری علاقه‌مند را به خود جذب می‌کند. لازم به ذکر است که ثبت رفتارهای مهاجرتی و زادآوری پرندگان حاوی اطلاعات ارزشمندی برای پژوهشگران داخلی و خارجی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.