صفحه اصلی / اسلایدر / بازار مسکن در کما
بازار  مسکن  در کما

مالکان انتظار افزایش بیشتر قیمت ها را دارند، خریداران قدرت خرید ندارند

بازار مسکن در کما

در حالی که آمارها نشان از افزایش ٧٩.٣ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی نسبت به پاییز پارسال دارد، مالکان در پی افزایش مجدد قیمت مسکن هستند. بر اساس گزارش های موجود در روزهای نزدیک به عید بسیاری از فروشندگان از عرضه خودداری کرده و در انتظار تحولات جدید هستند، البته رشد روزانه قیمت ها باعث شده آنها ریسک فروش مسکن با قیمت های فعلی را با احتمالی که از افزایش مجدد قیمت ها در ماه های آتی وجود دارد، به جان نخرند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی که آمارها نشان از افزایش ٧٩.٣ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی نسبت به پاییز پارسال دارد، مالکان در پی افزایش مجدد قیمت مسکن هستند. بر اساس گزارش های موجود در روزهای نزدیک به عید بسیاری از فروشندگان از عرضه خودداری کرده و در انتظار تحولات جدید هستند، البته رشد روزانه قیمت ها باعث شده آنها ریسک فروش مسکن با قیمت های فعلی را با احتمالی که از افزایش مجدد قیمت ها در ماه های آتی وجود دارد، به جان نخرند.

کارشناسان بر این عقیده اند که اقدام از سوی فروشندگان ریشه در شرایط روانی بازار دارد که امیدها برای افزایش مجدد قیمت مسکن را در عرضه کنندگان، زنده کرده است.

بر اساس آمارهای ثبت شده در سامانه‌های املاک از یکم تا ششم اسفندماه ۱۶۲۰ فقره خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به همین زمان در ماه قبل افزایش چندانی نشان نمی‌دهد. با این حال دفاتر املاک از نوعی «دبه» فروشندگان در بازار ملک خبر می‌دهند که تحت تأثیر چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی قرار دارد.

آمارها از افزایش قمیت مسکن نیز حاکی از آن است که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های ملکی معامله شده در کل کشور ۲۰۹۷۵ هزار ریال یا میانگین مساحت ۲۹۲ متر مربع بوده است، که نسبت به فصل قبل ۲۱.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۹.۳ درصد افزایش داشته است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های ملکی معامله شده در کل کشور ۱۰۹۱۲۳ ریال با میانگین مساحت ۹۷ متر مربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل ۰.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۵.۴ درصد افزایش داشته است.

گفتنی است، وزن‌های مورد استفاده بر مبنای واحدهای مسکونی دارای سکنه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١٣٩۵ به‎روز شده است.

فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن

انتظارات تورمی در بازار مسکن

شرایط فعلی بازار مسکن ریشه در انتظارات تورمی این بخش دارد. یعنی در حال حاضر عرضه و تقاضا تحت تاثیر این انتظارات است و تب روانی بازار مانع از رونق معاملات می‌شود. بنابراین اینگونه اتفاقات در شرایطی که ثبات نیست برای هر بازاری ممکن است رخ بدهد. مسکن نیز جزو اساسی ترین نیازهای زندگی مردم است که در شرایط بی ثبات، هم به لحاظ قیمتی هم از نظر میزان عرضه و تقاضا، دچار التهاب می‌شود. از سویی شایعاتی که مبنی بر افزایش قیمت مسکن در بازار است، امید به افزایش قیمت مسکن را در فروشندگان زیاد کرده و به همین علت آنها منتظرند از افزایش قیمت مسکن برای اردیبهشت ماه، بهره بگیرند. وگرنه در غیر این صورت کندی آنها در عرضه دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

دریافت تنخواه از بانک مرکزی صفر شد/شکست رکورد سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش کسب و کار نیوز، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.