صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / برنامه‎ریزی برای تامین خوراک پالایشگاه‎های گازی فجر جم، سرخون و فراشبند
برنامه‎ریزی برای تامین خوراک پالایشگاه‎های گازی فجر جم، سرخون و فراشبند

در نشست پیش‎بینی بهره‎دهی چاه‎های نفت مرکزی مطرح شد

برنامه‎ریزی برای تامین خوراک پالایشگاه‎های گازی فجر جم، سرخون و فراشبند

برنامه تامین خوراک پایدار پالایشگاه‎های گازی فجر جم، سرخون و فراشبند در جلسه پیش‎بینی بهره‎دهی چاه‎های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت‎های تابعه بررسی و تشریح شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, حمید ایزدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی (یکی از سه شرکت تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) در این نشست، به اجرای پنج طرح ارزیابی و تولید زودهنگام برای تامین خوراک پایدار پالایشگاه فجر جم اشاره کرد و گفت: طرح ارزیابی و تولید زودهنگام از میدان خارتنگ با سرمایه گذاری ۱۰۳ میلیون دلاری در برنامه قرار دارد. به این منظور باید سه حلقه چاه تولیدی حفاری یا تکمیل شود تا امکان برداشت روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز فراهم شود. در برنامه بلندمدت نیز تولید روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان در دستور کار قرار دارد.
وی درباره طرح ارزیابی و تولید زودهنگام از میدان گردان گفت: این طرح با هدف تولید زودهنگام روزانه ۲ میلیون مترمکعب گاز و برنامه بلندمدت برداشت روزانه ۸ میلیون متر مکعب گاز با سرمایه ۴۱ میلیون دلاری هدف‌گذاری شده است.
به گفته ایزدی، میدان‌های گازی دی، سفیدزاخور، هالگان و سفیدباغون نیز با سرمایه یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلاری توسعه می‌یابد که در این طرح، حفاری ۲۷ حلقه چاه در نظر گرفته شده و با نصب تسهیلات فرآیندی روزمینی روزانه بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب گاز برداشت خواهد شد.
وی درباره طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز کنگان توضیح داد: این طرح با سرمایه‌گذاری ۴۸۰ میلیون دلاری و تضمین تولید ۱۰ ساله به میزان روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در دستور کار قرار دارد.
اجرای پروژه بازآرایی ایستگاه تقویت فشار میدان نار نیز با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۱ میلیون دلار، تولید روزانه ۱۸ میلیون متر مکعب گاز را برای مدت ۱۰ سال محقق می‌کند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی درباره تامین خوراک پایدار پالایشگاه‌های سرخون و فراشبند در استان‌های هرمزگان و فارس هم گفت: تامین خوراک پالایشگاه گاز سرخون شامل طرح بازآرایی پالایشگاه و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز سرخون است که در طرح بازآرایی تاسیسات پالایشگاه، امکان دریافت ۶ میلیون مترمکعب گاز از میدان سرخون فراهم می‌شود.
در فاز دوم پالایشگاه فراشبند هم طرح توسعه میدان گازی آغار شامل تاسیسات بالادستی و پایین‌دستی تعریف شده است که در این طرح با بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، تولید گاز از میدان آغار به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.