صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / مذاکرات دوحه؛ “آمریکا ظرف پنج سال از افغانستان خارج شود”
مذاکرات دوحه؛ “آمریکا ظرف پنج سال از افغانستان خارج شود”

مذاکرات دوحه؛ “آمریکا ظرف پنج سال از افغانستان خارج شود”

یک روز مانده به از سرگیری مذاکرات دوحه میان آمریکا و طالبان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر داده یکی از طرح‌های مورد مذاکره در دوحه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ظرف پنج سال است.

مذاکرات طالبان آمریکا در دوحه

به گزارش کسب و کار نیوز، براساس این گزارش این طرح توسط پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا تهیه شده و طبق آن باقیمانده نیروهای بین‌المللی نیز همزمان با نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد.

هنوز از نهایی شدن این طرح خبری در دست نیست و مذاکرات قرار است روز شنبه ادامه پیدا کند.

پیشتر منابع طالبان به بی‌بی‌سی گفته بودند گفتگوهای فنی میان هیأت‌ طالبان و آمریکا بر سر پیش‌نویس جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به پایان رسیده است.

مذاکرات دوحه پنجمین دور مذاکرات میان آمریکا و طالبان است که روز چهارشنبه برای دو روز متوقف شد و قرار است روز شنبه دوم مارس دوباره از سر گرفته شود.

براساس گزارش‌ها توقف مذاکرات برای هماهنگی با مراکز تصمیم‌گیری سیاسی انجام شده است.

با وجود درخواست‌های مکرر حکومت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان، این گروه تاکنون حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نشده است.

اما آمریکا تاکید کرده که عملی شدن توافق با طالبان مشروط به آتش بس و گفت‌وگوهای بین‌ طالبان و دولت افغانستان است.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته براساس طرح پیشنهادی فعلی آمریکا نیمی از نیروهای خود را ظرف ماه‌های پیش رو از افغانستان خارج می‌کند و نزدیک به ۸۶۰۰ نیروی بین‌المللی آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را برعهده خواهند گرفت. بر این اساس نیروهای باقیمانده آمریکایی تنها در عملیات ضدتروریستی نقش ایفا خواهند کرد.

به گزارش این روزنامه مجموعا طرح پیشنهادی برای خروج از افغانستان در مجموع در واشنگتن و بروکسل مقر ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، با استقبال روبرو شده با این همه عده‌ای نگرانند که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هر لحظه این طرح را برهم بزند.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان که از مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکایی است در حساب توییتری خود نوشته است در این دور از مذاکرات چهار موضوع کلیدی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده و داعش، آتش‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان به بحث گذاشته می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.