صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / ۵ دلیل برای اثبات نقش طرح‌های ترافیکی در کاهش آلودگی هوای تهران
۵ دلیل برای اثبات نقش طرح‌های ترافیکی در کاهش آلودگی هوای تهران

۵ دلیل برای اثبات نقش طرح‌های ترافیکی در کاهش آلودگی هوای تهران

مشاور معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران پنج دلیل علمی اثبات کاهش آلودگی هوا در پی اجرای طرح های ترافیکی را تشریح کرد.

هوای پاک تهران

علی پیرحسین لو در گفت وگو با ایسنا،  در مورد وضعیت هوای پایتخت بعد از اجرای  طرح های ترافیکی جدید با بیان اینکه اکنون در ماه پایانی سال۹۷  قرار داریم و  آلودگی هوای امسال در تهران با سال گذشته قابل مقایسه نیست  گفت:  تهران  امسال،  در مورد آلودگی هوا  تجربه‌ای  متفاوت‌تر داشته و آسمانی به‌مراتب صاف‌تر از شهرهایی همچون اصفهان، مشهد و تبریز را دیده و در هیچ روزی کار به تعطیلی نرسیده است.

وی با بیان اینکه  کاهش آلودگی هوا یک  دستاورد  برای مدیریت شهری است که با روبان، مراسم افتتاح و نمایش همراه نیست، اما مردم آن را چشیده و نفس کشیده‌اند گفت:  البته این حرف به‌معنای آن نیست که تغییرات جوی را از مبنای این مقایسه می‌توان حذف کرد. اما ناگفته نماند که کسانی بنا به عادت یا شاید عداوت، حاضر نیستند بپذیرند که چیزی جز باد و باران هم بر هوای خوب تهران در ماه‌های گذشته تأثیر داشته است که می توان با دلایل علمی با آنها در مورد کاهش آلودگی هوا صحبت کرد.

وی با اشاره  اقداماتی  که در حوزه کنترل آلودگی هوا مؤثر بوده است به اجرای مرحله دوم طرح کاهش و کنترل فراگیر معاینه فنی خودروها، اجرای طرح ترافیک جدید و تعیین استاندارد جدید معاینه فنی برتر برای خودروهای با آلایندگی کمتر،  ممنوعیت مطلق تردد اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی در خطوط شرکت واحد، بازدیدهای سرزده پیاپی از کامیون‌ها و اتوبوس‌های آلاینده، تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی و… اشاره کرد و گفت: برای اینکه کاهش آلودگی هوا را فراتر از باد و باران، بببینیم باید به یافته های علمی توجه شود و براین اساس تحقیقی  در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام شده که براساس آن  غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵میکرون، از ساعت۶ تا ۷ صبح محاسبه شده که نتایج نشان می‌دهد که در پاییز ۱۳۹۶ میزان افزایش به‌طور متوسط ۸ میکروگرم بر مترمکعب بوده که در سال۱۳۹۷ به ۶.۵میکروگرم بر مترمکعب کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه براساس بررسی های انجام شده ما باید ببینیم در شرایط ایستایی هوا با حذف عامل باد، مدت‌زمانی که هوای تهران از وضعیت پاک یعنی شاخص زیر ۵۰  به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس یعنی شاخص بالای ۱۰۰ رسیده، چقدر بوده است؟  گفت: در بررسی انجام‌شده، این عدد در سال۹۶ تقریبا سه روز بوده که در سال۹۷ به بیش از شش روز رسیده است. یعنی به زبان ساده تر با فرض اینکه بادی نوزد، زمان بیشتری طول کشیده تا آلودگی به هوای شهر بازگردد.

پیرحسین لو با بیان اینکه در بهمن امسال شش روز هوای پاک داشتیم و سال گذشته فقط یک‌روز.  گفت: تعداد روزهای سالم بهمن‌ماه هم سال گذشته  ۷روز بوده و امسال ۱۳روز. این در حالی است که در بهمن سال قبل ۹روز بارانی بود و امسال  تنها ۶روز باران باریده است.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های مستند، آلاینده کربن سیاه که مستقیما ناشی از وسایل نقلیه است، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته ۴۴درصد کاهش یافته است.  گفت: این تغییر بزرگ را به هیچ عاملی جز تأثیر سختگیری بر معاینه فنی خودروها در طرح‌های شهرداری همچون طرح کاهش و طرح ترافیک نمی‌توان نسبت داد.

پیرحسین لو با بیان اینکه ساکنان تهران به‌خوبی می‌بینند که هوای تهران در ساعات ابتدایی صبح نسبت به سال گذشته، سالم‌تر شده است.  گفت: مهم‌ترین عامل آلودگی ساعات ابتدایی صبح در تهران، کامیون‌های فرسوده و به‌شدت آلاینده‌ای بودند که تا سال گذشته نیمه‌شب‌ها در تهران جولان می‌دادند و از پاییز امسال در طرح کاهش، تحت کنترل قرار گرفتند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تعیین قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز به‌ تعویق افتاد

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری گفت: روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.