صفحه اصلی / اسلایدر / زد و بند در فروش فوری خودروها
زد و بند در فروش فوری خودروها

مافیای بازاری قیمت گذاری خودرو سلیقه ای عمل می کند

زد و بند در فروش فوری خودروها

بازار خودروی ایران به واسطه مشکلات بسیاری که در آن وجود دارد مدت هاست روی آرامش را ندیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالیت دلالان و واسطه ها، گرانی نرخ ارز، سهمیه های ثابت برخی مشتریان در فروش های فوری و پیش فروش ها موجب بروز ناآرامی های بیشتر و پایمال شدن حقوق مردم و مصرف کنندگان واقعی است. در این باره باید گفت، به واسطه حمایت هایی که باعث ایجاد انحصار در کشور شده، از پیشرفت این صنعت جلوگیری شده است. حمایت هایی که به نتیجه نمی رسد، فقط لطمه به کالاهای داخلی زده و عدم رضایت از صنعت خودرو داخلی که به عنوان گسترده ترین کالای به اصطلاح ایرانی است، باعث شده تا مردم از بقیه کالاهای ایرانی هم زده شوند.

بهرام پارسایی نماینده مجلس نیز در این رابطه گفت: هیچ گاه در این صنعت حقوق مصرف کننده رعایت نشده و آمارهای زیاد تصادفات جاده ای و آلودگی های هوا در کلانشهرها و عدم نظارت بر قیمت خودورهای داخلی ـ که خود خودروسازان به دلیل خوداظهاری قیمت های خود را ارائه داده اند و بستن تعرفه های بالا بخصوص در مورد خودروهای هیبریدی ـ یک بازار کاملا انحصاری برای خودرو به وجود آورده که باعث شده هیچ پیشرفت در آن حاصل نشود.وی گفت: بنابراین، ما طرح دو فوریتی پیشنهاد دادیم که با ۲۱۷ امضا تقدیم هیأت رئیسه شد اما هیأت رئیسه با ۲۰۵ امضا آن را به رأی گذاشت، ولی دو فوریت آن رأی نیاورد و با اینکه خیلی ها کاری کردند که این طرح تصویب نشود، یک فوریت آن به تصویب رسید و امیدواریم که در کمیسیون صنایع در یک ماه به جمع بندی برسد. وی در خصوص ثبت سفارش های غیر قانونی نیز گفت: ثبت سفارش هایی که در کمیسیون بررسی شد، بر پایه اظهارات سازمان بازرسی، چیزی حدود ۱۹ هزار خودرو بود که غیر قانونی و در زمانی که سایت بسته بوده، انجام شده است. از این تعداد نیز چند هزار خودرو وارد و همین طور انحصاری ایجاد شد که به واسطه آن هزاران میلیارد تومان به صورت رانتی و یک شبه به جیب سود جویان وارد شد. ما هم اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم، که به نظر من، تنها دلیل آن نداشتن قانون و متکی بودن بر بخش نامه ها و تصمیمات آنی مسئولان است.پارسایی در ادامه گفت: بحث دیگر این که نه تنها خودروها غیر رسمی ثبت و وارد می شوند، بلکه شمار بسیاری از قطعات خودرو نیز به اسم تولید داخلی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند که آمار آن بسیار است و در داخل کشور به اسم تولید داخلی بسته بندی می شود و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

به همین دلیل، ما خودرو را یک کالای ایرانی نمی دانیم و علاوه بر این قاچاقی که انجام می شود، خودروسازی ها سالیانه میلیاردها میلیارد ارز یارانه ای و مبادله ای دریافت کرده اند. در واقع قطعاتی را قانونی وارد می کنند. این درحالی است که اگر خودرو یک تولید داخلی است که نیاز به ارز مبادله ای ندارد؛ خلاصه این یعنی مشت نمونه خروار است.این نماینده مجلس گفت: از اینها گذشته و با وجود این همه تاوانی که ملت پس داده اند و هزینه هایی که برای این صنعت شده، نتیجه و جمع بندی نهایی صنعت خودروی ما زیان انباشته چند ده هزار میلیاردی است که نشان می دهد، این صنعت اصلا رو به پیشرفت نبوده و حتی با سرعت لاک پشتی هم رو به پیشرفت نیست و مردم باید هنوز تاوان آن را بدهند. وی گفت: همان گونه که مؤسسان مالی و اعتباری یک مشت دزد بودند و پول های مردم را تاراج کردند و مجبور شدیم از بیت المال حق آنها را پرداخت کنیم، به روزی خواهیم رسید که نتیجه سوءمدیریت و بدهکاری خودروسازها را ـ که منفعت آن به جیب افراد خاص رفته ـ از منافع ملی و از بیت المال جبران کنیم.

این نماینده در خصوص رأی دیوان عدالت نیز گفت: احساس من این است که خودروسازی ما یا مافیاست یا شبه مافیا. در دولت نهم و دهم رئیس دولت وقت به شدت از عملکرد این خودروسازها انتقاد کردند و حتی رئیس جمهور وقت گفت، اگر پراید را کیلویی هم حساب کنید به این قیمت نباید به بازار بیاید. الان هم دیوان عدالت رای صادر کرده، ولی عدالت اجرا نمی شود و این نشان می دهد، مافیایی پشت این قضیه است که قدرت زیادی دارد و سعی می کند این قوانین اجرا نشود.

سهم ثابت نمایندگی ها در پیش فروش های خودرو

علی کاظمی، کارشناس بازار خودرو

درست است که اینترنت در کشور ما به عقیده برخی افراد زیرساخت مناسبی برای پذیرش تعداد بسیار بالا از کاربران را در مواقع خاص مانند فروش بلیط کنسرت و همین پیش فروش ها و فروش های فوری ندارد اما موضوع به این صورت هم نیست که سایت خرید خودرو باز نشده فروش خودرو تمام شده باشد. متاسفانه مواردی از سواستفاده را در بازار خودرو شاهد هستیم که در صورت ادامه آن قیمت خودرو و یه عنوان مثال پراید نه تنها از این فراتر می رود بلکه دیگر کسی توانایی خرید این خودروی ساخت داخل را نخواهد داشت.

نمایندگی ها با داشتن سهمیه ها و روابط خاص با خودروسازان قبل از باز شدن سایت فروش تمام خودروها را خریداری می کنند و با دلالان بازار در ارتباطند تا با فروش خودروهای مذکور به آنها قیمت بازاری خودروها را بالاتر ببرند. این حرکت متاسفانه در تمام پیش فروش ها و فروش های فوری خودرو طی چند وقت اخیر وجود داشته و مردم عادی نمی توانند با قیمت کارخانه خودرویی را ثبت نام کنند. به هر ترتیب زد و بندهای بسیاری در پیش فروش خودروها وجود دارد و مهم ترین قربانی این سواستفاده ها مردم هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.