صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / خانواده‌هایی که دور یک میز در مدرسه می‌نشیند…
خانواده‌هایی که دور یک میز در مدرسه می‌نشیند…

خانواده‌هایی که دور یک میز در مدرسه می‌نشیند…

افزایش طلاق، گسترش بی بند و باری، افزایش فاصله میان والدین و فرزندان از جمله چالش‌هایی است که هم اکنون پیش روی خانواده ها خودنمایی می‌کنند.

افتتاح پروژه ملی بازی و یادگیری

 از این رو جامعه شناسان معتقدند برای تصحیح بسیاری از روش‌ها و همچنین الگو ریزی درست ارزشی در جامعه باید خانواده مبنا و محور قرار گیرد.

بررسی و پیمایش ها توسط کارشناسان نشان می دهد که رابطه فیزیکی و روانی والدین به ویژه پدر با خانواده با موضوع تعدیل و کاهش انحرافات و آسیب‌های اجتماعی خانواده و سایر اعضا از جمله نوجوانان ارتباط تنگاتنگی دارد یعنی حتی اگر رابطه فیزیکی پدر با فرزندان بیشتر باشد احتمال اینکه چنین فرزندانی دچار آسیب شوند و یا به انحراف کشیده شوند بسیار کم است.

در همین راستا در سطح مدارس خراسان شمالی، طرح بین المللی با عنوان طرح همکاری خانه و مدرسه اجرا می شود که در این طرح خانواده در مدرسه حضور می یابد و اعضای خانواده در کنار فرزندان خود با همکاری مسئولان آن مدرسه مهارت های مختلفی همچون فرزند پروری، چگونگی انجام ارتباطات اجتماعی و … را فرا می‌گیرد.

مژگان گرمه ای، مدیر یکی از مدارس ابتدای شهر حصار و گرمخان در شهرستان بجنورد که مراسم اختتامیه طرح همکاری خانه و مدرسه در آن برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا توضیح داده، برنامه خانه و مدرسه یک طرح بین المللی است که با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش در این استان در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه این طرح برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی و پیش دبستانی اجرا می‌شود، افزود: در این طرح خانواده ها همراه با فرزندان خود در مدرسه حضور می یابند و مهارت هایی همچون بیان نظرات خود، مهارت نه گفتن، سخن وری و چگونگی برقراری ارتباط اجتماعی را فرا می‌گیرند.

گرمه ای ادامه داد: این طرح طی هشت هفته برگزار می شود و در راستای آن طی هر جلسه دو و نیم تا سه ساعته خانواده به خصوص پدر در کنار فرزندان خود زمان سپری می‌کنند.

وی اظهار کرد: طی این هشت جلسه علاوه بر اینکه پدر و مادر زمان هایی را در کنار فرزندان خود سپری می کنند و برنامه هایی همچون صرف نهار در کنار یکدیگر، ساخت کاردستی، تفریح، بازی  و … را دارند، زمانی نیز به خود پدر و مادر اختصاص می‌یابد تا آنها نیز حرف‌های نگفته خود را به یکدیگر بگویند.

گرمه ای تاکید کرد: علاوه بر آن در بخشی از این طرح خانواده دور یک میز می‌نشیند؛ در ابتدا پدر خانواده، سپس مادر و بعد از آن فرزندان خود را معرفی می‌کنند و می‌خواهند با انجام این کار به دیگران نشان دهند که خانواده آن‌ها حریم دارد و هیچ کسی نمی تواند بدون هماهنگی وارد حریم خانواده شود.

نداشتن مهارت های زندگی سبب بروز آسیب های اجتماعی در خانواده

علی یاوری مربی، طرح بین المللی همکاری خانه و مدرسه نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با تصریح بر اینکه این طرح یک طرح پیش گیری زود هنگام برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی مختلف همچون اعتیاد است، گفت: هدف از اجرای این طرح نزدیک شدن اعضای خانواده به یکدیگر است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در این طرح بر نقش و حضور پدر خانواده تاکید شده است؟ اظهار کرد: از آنجایی‌که پدر همیشه سر کار است و زمان کمتری را با خانواده و فرزندان سپری می کند به همین دلیل بر حضور آن ها تاکید شده است.

یاوری افزود: در این برنامه پدر یاد می گیرد که چگونه با فرزند خود صحبت و حتی ارتباط برقرار کند و آن ارتباط را تبدیل به یک ارتباط صمیمی کند.

وی با اشاره به اینکه رکن اصلی جامعه خانواده است، ادامه داد: نداشتن مهارت‌های مختلف زندگی میان اعضای خانواده سبب می‌شود تا فرزندان در دوره بزرگسالی گریبان گیر آسیب های اجتماعی مختلفی شوند.

یاوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا این طرح برای بچه های پایه اول ابتدایی برگزار می‌شود؟ بیان کرد: از آنجایی‌که بچه ها در دوره پیش دبستانی و اول ابتدایی برای اولین بار از خانواده جدا می‌شوند و به دبستان می روند، دچار استرس می شوند و با اجرای این طرح می‌توان رابطه عاطفی را میان اعضا برقرار کرد و استرس را در آنها از بین برد.

به گفته وی، یکی از علل بروز آسیب‌های اجتماعی در افراد در وهله نخست وجود استرس است که در این طرح به اعضای خانواده یاد داده می‌شود که چگونه استرس را از بین ببرند.

والدین دانش آموزان باید مطالبه گر باشند

لنگری، معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: معتقد بر این هستیم هر چقدر اولیه بیشتر به کمک معلم ها و مدیران در مدرسه بیایند، نقش تربیت فرزندان آن ها به خوبی انجام می شود.

وی افزود: حضور معلم و مدیر خوب در یک مدرسه بسیار خوب است اما اگر والدین دانش آموز در کنار آن ها نباشد، بسیاری از کارهای تربیتی داشن آموزان ناقص باقی می‌ماند.

لنگری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اولیای دانش آموزان باید مطالبه گر باشند و مطالبات خود را از آموزش و پرورش بخواهند، و هر زمانیکه آموزش و پرورش توانسته از ظرفیت والدین استفاده کندد، موفق بوده در غیر این صورت خیر.

وی بیان کرد: ظرفیت اولیاء دانش آموزان برای مدارس فقط گرفتن پول از آن ها نیست و بلکه یکی از مهمترین ظرفیت آن ها هم سو شدن آن ها با مدرسه برای تربیت هرچه بهتر فرزندان آن هاست.

اجرای طرح خانه و خانواده برای دانش آموزان پایه اول متوسط اول از سال آینده

دکتر احمد ریواده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز توضیح داد: با اجرای این طرح می خواهیم به این هدف برسیم که خانواده با یاد گرفتن مهارت های زندگی در کنار یکدیگر حفظ شود.

وی گفت: در خانواده باید خانواده به تمام معنا باشد و در آن بحث مشارکت نیز رونق داشته باشد.

ریواده افزود: در صدد هستیم تا در سال آینده این طرح را برای پایه اول متوسطه اول نیز به مرحله اجرا در آوریم و دانش آموزان متوسط اول نیز با بحث پیش گیری های اولیه و توانمندسازی آشنا شوند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.