صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / کاظمی قمی: سفر اسد به تهران یعنی جنگ نیابتی تمام‌عیار علیه سوریه شکست خورد

کاظمی قمی: سفر اسد به تهران یعنی جنگ نیابتی تمام‌عیار علیه سوریه شکست خورد

سفیر پیشین ایران در عراق، سفر بشار اسد به تهران را در تعمیق و تحکیم روابط راهبردی دو کشور بسیار مهم دانست و گفت: وقتی رئیس جمهور سوریه با وجود خطرات بسیار به راحتی به ایران می‌آید و به کشورش باز می‌گردد، نشان دهنده‌ی سلطه امنیتی دو کشور در منطقه است.

دیدار رئیس‌جمهوری سوریه با مقام معظم رهبری

حسن کاظمی قمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به سفر بشار اسد به تهران پس از ۸ سال و دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری کشور گفت: این سفر پیام‌ها و پیامدهای بسیار مهمی دارد.

اول آنکه این سفر بیانگر آن است که تمامی توطئه‌های چندین سال گذشته از سوی مجموعه دشمنان سوریه که سعی داشتند با راه اندازی یک جنگ نیابتی تمام‌عیار و بدون توجه به قواعد بین‌المللی یک نظام سیاسی قانونی را ساقط کنند، ناکام ماند و این نظام سیاسی بر پایه‌ی مقاومت با حمایت ایران و روسیه و محوریت دولت سوریه توانست اهداف دشمن را با شکست روبرو کرد.

وی ادامه داد: این اتفاق درس عبرتی است برای آنچه در صحنه تحولات منطقه‌ای روی داد و آنچه در تحولت منطقه‌ای در آینده ممکن است روی بدهد.

یک رویه غلط با محوریت آمریکا و همپیمانانش در منطقه در حال تثبیت بود، به این شکل که هر نظامی که مورد علاقه این کشورها نیست با هر شیوه غیر قانونی ساقط شود اما این رویکرد با مقاومت مردم و دولت سوریه و شخص بشار اسد و حمایت حامیانش با شکست مواجه شد.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: پیام دیگر آن است که آمریکایی‌ها در حال خروج نظامیانشان از سوریه هستند و این نشان دهنده‌ی شکست سیاست‌های آمریکا در سوریه و منطقه است. گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا ناکام ماندند از تشکیل دولت خود خوانده و جبهه مقاومت در مقابل هر روز قوی‌تر شده است. امروز جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی که در ستیز با دولت سوریه بودند، گوی سبقت را در بازگشت به دمشق و راه اندازی سفارت‌خانه‌هایشان از یکدیگر می‌ربایند. در مقابل جبهه مقاومت توانست دستاوردهای خود را که حفظ نظام سیاسی سوریه بود و به ویژه از بین بردن رویه غلط آمریکا برای نابودی برخی کشورها حفظ کند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: امروز نظام حاکم بر سوریه در فضای بین‌المللی مشروعیت خود را بازیافته است و دنیا اعتراف کرده که نظام اسد قانونی و پابرجاست.

وی با اشاره به سفر اسد در فضای فعلی به ایران خاطر نشان کرد: همان طور که در دیدار اسد با رهبری مطرح شد او اکنون قهرمان جهان عرب است و مردم کشورهای عربی می‌توانند به خودشان ببالند که در جامعه عرب که اکثراً وابسته به قدرت‌های سلطه طلب هستند یک رهبر قدرتمند هست که از منافع مردم و کشورش مستقل دفاع می‌کند.

کاظمی قمی گفت: همچنین این سفر حاکی از آن است که آمریکایی‌ها بر خلاف ادعاهایی که دارند دیگر توان آن را ندارند به هر شیوه‌ای اهداف شوم خود را در منطقه تثبیت کنند از این رو شاهد افول هیمنه و قدرت آمریکا در منطقه هستیم.

وی گفت: بر خلاف همه جوسازی‌ها، روابط تهران و دمشق نشان داده است که ایران بزرگترین حامی جبهه مقاومت و مردم مظلوم است و جنگ‌های روانی برای آنکه نشان دهند ایران در امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند با سفر اسد به تهران و پیام تشکرش شکست خورد. این سفر نشان داد که ایران به عنوان یک کشور که ایجاد کننده صلح و ثبات و امنیت در منطقه است یک بازیگر مهم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم این سفر پیامی برای کشورهایی باشد که در این سال‌ها و همین امروز هم دل به همسویی با آمریکا بسته‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.