صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / ریشه خشم، توقع زیاد است

ریشه خشم، توقع زیاد است

یک روانشناس گفت: ریشه خشم و عصبانیت، می‌تواند کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس یا توقع زیاد از دیگران باشد.

نسرین محمدی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: عصبانیت نیز مانند غم، شادی، اضطراب، ترس و لذت، یک نوع احساس هیجان و با واکنش‌های فیزیولوژی و بدنی همراه و از عصبانیت تا غضبناکی تقسیم بندی می‌شود.

وی واکنش‌های فیزیولوژی هنگام عصبانیت را برشمرد و افزود: گر گرفتگی، تپش قلب، تعریق، تنگی نفس و اختلال در صحبت به صورت فیزیکی و از نظر روانی اخلال در افکار، ضعف در تصمیم گیری، نبود آگاهی نسبت به اطراف، احساس درماندگی، اختلال در خواب و رفتارهایی مانند داد زدن، پرت کردی اشیا، ضربه زدن به اجسام و اشخاص در افراد مختلف، متفاوت است.

این روانشناس با بیان اینکه البته عصبانیت یک احساس حفاظت کننده است، ادامه داد: خشم نوعی حفاظت و صیانت در برابر عقاید و کیان خانواده است. فرد در هنگام مواجهه با برخوردهای اجتماعی، سیاسی و… مغایر با شخصیت، ایده و باورهای خود، دچار عصبانیت می‌شود. اما در صورت افزایش قدرت این هیجان و گرفتن افسار فرد در دست؛ باید از مهارت کنترل خشم استفاده کرد.

محمدی نسب با اشاره به اینکه فرد در زمان خشم با تحریک اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک، قدرت پیدا می‌کند، تصریح کرد: افراد باید تا جایی که امکان دارد، خشم را برای جلوگیری از آسیب به خود و دیگران کنترل کند. باید مقدار خشم خود را اندازه گیری و علت آن را شناسایی کنند و در صورت کنترل و مدیریت نشدن خشم باید مراحل روانکاوی و آزمایش خون طی شود.

وی با بیان اینکه تیپ شخصیتA  زودتر عصبانی می‌شود، تصریح کرد: این افراد با صراحت در کلام و نداشتن صبر و حوصله کافی در موقعیت‌های انتظار برای دریافت پاسخگویی و خدمات و معتقد به تامین خواسته‌ها در اسرع وقت، معمولا زودتر خشمگین می‌شوند.

این روانشناس علت زود جوش بودن برخی افراد را برشمرد و افزود: افراد زود جوش قطعاً دارای والدین سخت گیر و کنترل کننده و دارای تجربه تنبیه بدنی در طول دوران کودکی هستند. همچنین ریشه خشم و عصبانیت، می‌تواند کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس یا توقع زیاد از دیگران باشد.

محمدی نسب دیگر عوامل خشم را بیان و ادامه داد: اگر فرد دارای توقع نابجا از دیگران داشته، تلاش و اقدامی برای برآورده شدن خواسته‌هایش انجام ندهد و خواهان دریافت خدمتی از دیگران باشد، دچار خشم می‌شود. فرد می‌تواند با همت و تلاش برای دستیابی به خواسته‌هایش در مسیر کار و خلاقیت حرکت کند.

وی با بیان اینکه راه‌های متعددی برای کنترل خشم وجود دارد، خاطر نشان کرد: فرد می‌تواند حالت فیزیکی و موقعیت مکانی را تغییر دهد. زیرا اولین نمود خشم، تغییرات فیزیولوژیکی است. همچنین توجه و آگاهی نسبت به تغییرات فیزیولوژیکی در زمان عصبانیت و اعلام این علایم به خود که مثلا اکنون قلب تند می‌زند و شناسایی منابع خشم و قرار نگرفتن در شرایط تنش می‌تواند به کنترل خشم کمک کند.  
 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.