صفحه اصلی / اسلایدر / امکان خرید سکه با خودپرداز
امکان  خرید   سکه  با   خودپرداز

«کسب و کار» رصد الکترونیکی خریداران سکه را بررسی می‌کند

امکان خرید سکه با خودپرداز

امکان خرید سکه با خودپرداز که به تازگی میسر شده است، به اعتقاد کارشناسان شرایط خوبی را پیش روی بازار سکه قرار می دهد که از جمله آن شفاف شدن معاملات بازار سکه است. هم زمینه برای عرضه سکه‌های تقلبی از میان می‌رود و هم آنکه هویت خریداران سکه قابل شناسایی است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، امکان خرید سکه با خودپرداز که به تازگی میسر شده است، به اعتقاد کارشناسان شرایط خوبی را پیش روی بازار سکه قرار می دهد که از جمله آن شفاف شدن معاملات بازار سکه است. هم زمینه برای عرضه سکه‌های تقلبی از میان می‌رود و هم آنکه هویت خریداران سکه قابل شناسایی است.
با توجه به التهابات بازار سکه، کارشناسان این امر را زمینه ساز حذف کلاهبرداران و سودجویان می‌دانند که از طرفی توزیع سکه را تسهیل می‌کند. اما از یک طرف دیگر برخی نیز معتقدند این کار به افزایش فروش سکه در یک طرف و کاهش ذخایر طلای کشور منجر می‌شود که از آن پس دولت باید به دنبال پیدا کردن آن ذخایر باشد که در دست مردم است و به راحتی قابل دسترس نیست.
دستگاه‌های خودپرداز با امکان فروش انواع سکه طلا و شمش یکی از جدیدترین سخت افزار‌های مالی و بانکی به شمار می‌رود که با توجه به محبوبیت خرید طلا به عنوان کالایی برای حفظ ارزش پول در برابرتورم در جهان مورد استقبال قرار گرفته و نصب و استفاده از این دستگاه‌ها در کشور‌هایی همچون چین، امارت متحده عربی، انگلیس و برخی کشور‌های اروپایی رشد بسیار زیادی داشته و حالا این دستگاه‌ها وارد کشور شده‌اند.
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی
کشش سرمایه های خرد به بازار سکه
خرید سکه از خودپرداز ها باعث می‌شود تراکنش‌های مالی بیشتری در بازار سکه ایجاد شده و به تبع اثر خوبی در بازار به جای گذارد. این کار همچنین اجازه می‌دهد سرمایه‌های خرد درگیر سکه شده و نقدینگی بیشتری از این طریق جذب شود. ولی از سوی دیگر میزان فروش سکه را به دلیل تسهیل توزیع سکه، بالا می‌برد و همین در بلند مدت موجب تاراج ذخایر طلا می‌شود. به همین دلیل بعد از مدتی دولت به دنبال پر کردن جای خالی ذخایر سکه و طلا است که راهی برای آن پیدا نمی کند. یعنی از آنجایی که این ذخایر دست مردم است؛ تا مردم اراده نکنند به دولت بر نمی‌گردد. اما اگر بانک‌ها به جای خودپردازها برای فروش سکه یک حساب معادل همان سکه ‌ها برای مشتریان باز کنند، بدون آنکه سکه‌ای به صورت فیزیکی به مشتریان داده شود، هم از دارایی‌های طلا محافظت شده و هم نقدینگی جذب می‌شود.اما در سیستم فعلی مقادیر زیادی از سکه خارج می‌شود و معلوم نیست چه زمانی قرار است باز گردد. از سویی رغبت خرید سکه را به دلیل تسهیل توزیع سکه، بالا می‌برد. یعنی بخش زیادی از ذخایر سکه توسط مردم خریداری خواهد شد. بنابراین علی رغم اثرات مثبتی که این کار برای رصد خریداران سکه و شفافیت در بازار سکه دارد، عواقبی هم دارد که در بلند مدت می تواند مخرب باشد در حالی که با راهکار پیشنهاد شده، اقتصاد کشور از این مشکلات در امان است.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.